12 mei 2025, 00:59:31

Ik wil graag een valk parkiet

Gestart door DeesDoos, 28 november 2003, 04:30:49

« vorige - volgende »

DeesDoos

hallo allemaal,

ik ben 17 jaar en wil heel graag een valk parkiet. het word mijn eerste valk parkietje en wil dus eerst heel veel info verzamelen voor ik er 1 aanschaf.wel ben ik ondertussen al opzoek naar iemand die net een jong parkietje in het nest heeft liggen die pas over ongeveer 6 weken weg mag bij de moeder. somigen halen ze al heel snel bij de moeder vandaan maar dat wil ik dus niet! ik ben ook opzoek naar een goede kooi, hij hoeft niet mooi te wezen en ook niet super groot dat ik er 13 in kan houden ofzo maar wil er maximaal 2 houden maar begin er met 1tje. omdat ik niet heel veel geld te besteden heb ben ik dus opzoek naar een goedkoop mogelijke kooi zodat ik genoeg over hou voor voer speeltjes en andere dingen voor in de kooi maar ook voor de dieren arts eventueel. me moeder wil de vogel wel kopen maar nu ik de prijzen heb gezien van de valkjes weet ik nu al dat ik er zelf aan mee moet betalen ;D  vind ik ook niet erg hoor;) maar ja... nu een vraagje. er zullen hier vast wel fokkers wezen en wil dus graag weten met welke prijs is ongeveer rekening moet houden met de vogel onder aan mijn bericht.  deze vind ik echt super mooi en die komt ook van deze site af. wil het liefste zo'n kleurtje, maar weet niet hoe de kleuren precies heten.. ik heb wel al een naam voor me vogeltje en dat is Luna. deze naam heb ik altijd in me achterhoofd gehouden voor een vogel en vind het bij zowel een mannetje als vrouwtje passen  :D ik wilde ook vragen of het verstandig is om een vogeltje van marktplaats te kopen. dit zijn vaak ook fokkers maar er zitten natuurlijk ook verkeerde tussen.. hopelijk kan iemand mij helpen ;D

groetjes Dees

Speedy

Hoi Dees,

Welkom hier en je kan je vragen afvuren hoor.
De valkparkiet die jij wilt is een lutino.
Je kan altijd op marktplaats kijken en dan evt. vrijblijvend bij diegenen kijken of het wat is, zonder verplicht er 1 te kopen.
Zo kan je het best zien, of ze van een goed verzorgde kweker (hobby-kweker) afkomen.
Zijn de kooien schoon, zien de vogels er verzorgd uit, dit soort dingen.
Je kan ook hier de advertenties in de gaten houden, of een oproepje plaatsen wie er lutino's heeft.
Het moet ene goed gevoel voor jezelf zijn, als je ergens je valkje vandaan gaat halen.

Succes met je keuze.

Groetjes,
     Trudie

Lique

Hoi Dees,

Wat leuk, dat je een valkparkiet wilt.
En ik vind het helemaal toppie, dat je je eerst goed laat informeren.
Er zijn erg weinig mensen die dat echt doen.
Ik woon in Zwolle, en heb 2ehands kooien, maar weet niet waar jij vandaan komt.
Valkjes heb ik op het moment niet, maar ik hoop dat je er gauw eentje vindt.

groetjes Lique

DeesDoos kon niet inlogge

CitaatIk woon in Zwolle, en heb 2ehands kooien, maar weet niet waar jij vandaan komt.
hoi hoi,

ik woon momenteel aan de franse grens en EVEN kijken wil dus niet echt. we gaan vanmiddag misschien naar beuraing (plaatsje hier een uur vandaan) en daar is de dichstbijzijnde dierenwinkel, ik wil gaan kijken hoe de vogels er daar bij zitten en kijken of ze wel genoeg spullen hebben. wij gaan woensdag naar nederland toe in biddinghuizen. daar heb je veel meer dieren winkels dus ik ga dan gelijk "ff shoppen" ik kan niet wachten tot ik er 1tje heb lijkt me zo enorm leuk om met zo'n vogel rond te lopen en natuurlijk het tam maken :D  we willen nog naar zwolle naar de media markt. misschien dat je een leuke kooi hebt staan? heb niet super veel geld maar hoor graag van je! ik wil nu wel alvast de spullen in huis gaan halen die je nodig hebt op het voer enzo na omdat dat toch oud word enzo.

ik wilde ook nog vragen of valkjes op zaagsel kunnen. dit heb ik vanmorgen gezien op een site en was hier benieuwd naar. dat zou voor mij wel wat beter uit komen omdat ik astma heb en zand best wel veel stuift. nou heb ik gehoord dat chinchila zand niet zo stuift, maar weet niet of dat ook geschikt is voor vogels. zou je eventueel over kunnen stappen van de ene bodem bedekker naar het andere? of hebben de vogels hier wel problemen mee?

hopelijk kom ik snel met het bericht dat ik me eerste eige valkje heb gekocht en hoop dat ik me vanmiddag in de dieren winkel ken beheersen en geen vogel mee neemt.. al zou ik dol graag willen! denk dat ik nog iets te weinig weet over ze al heb ik heel deze site al uitgepluist;d

groetjes Dees

ps. ik wil zoveel mogelijk info verzamelen zodat ze zometeen niet dood gaan door mijn ontwetend heid. ik ben dus ook druk bezig met het forum door te lezen en daarna pas komen er meerdere berichten van me;)

Lique

Hoi Dees,

Ja, je bent welkom, ik heb nog wel een valkparkietenkooi staan, een witte ronde.
Maar ik snap best dat je er niet zomaar voor gaat rijden hahaha.

Maar als je naar zwolle toegaat, stuur me dan maar ff een mailtje ( info@valkparkiet.com ) en dan geef ik mijn telefoon nummer wel door.

Zaagsel wappert op, beukensnippers zijn veel beter. En het kost ook niet zo veel, als je het bij een groothandel koopt.
Zand raad ik ook niet aan, de snippers nemen veel vocht op, en zijn heel makkelijk, ook met het schoonmaken.

Ook kan je corbo korrels nemen, deze stuiven ook helemaal niet, en nemen ook vocht op.

Groetjes Lique

DeesDoos kon niet inlogge

doen beukesnippers geen pijn aan hun pootjes dan? heb dat eens gebruikt voor de hamsters en had heel vaak kapotte pootjes, ben toen heel snel over gegaan op zaagsel en met 1 hamster gewoon zilver zand omdat hij allergisch was voor zaagsel... zou niet willen dat me vogeltje kapotte pootjes had door de bodembedekking..

groetjes Dees

Lique

Hoi,

Nee, beuensnippers doen geen pijn aan de pootjes.
Je kan de snippers in grof, medium en fijn nemen.
Ik heb altijd een redelijk fijne.

groetjes lique

Andrea

Hoi Dees,

Ik heb zelf geen schelpenzand in de kooi, maar beukensnippers.
Dit is een soort groffer zaagsel, meer keine stukjes. Dit stuift ook niet.
Dit kun je gebruiken voor veel huisdieren, op de verpakking zelf staat voor vogels, knaagdieren en terrariums.
Ik heb wel een bakje grit in de kooi hangen. Dit zit normaal in het schelpenzand en dat eten ze van de bodem. Het grid zorgt voor dat hij de gegeten zaden e.d. beter kan verteren.
Ik weet wel dat als je grid koopt dat er geen zwarte en rode stukjes in mogen zitten. Het zwarte is houtskool en het rode weet ik niet precies, maar het is niet al te best voor je vogel.
Ik ben nu op school en heb dus geen boek bij de hand met de complete info...
Dus mensen vul mij aan...

Sparkle is ook mijn eerste vogel en valkparkiet. Ik heb een vriendin die zelf 4 valkjes heeft dus daar heb ik mijn info o.a. vandaan.
Ook zijn er goede boeken o.a. De Valkparkiet van Adri van Kooten en valkparkiet.com niet te vergeten!

Ik heb zelf heel veel mazzel met mijn kooi gehad. Er was op dat moment een mooie aanbieding in  de dierenwinkel voor maar 50 euro. In een andere dierenwinkel was deze zelfs 100 euro duurder.
Het is een kooi van Ferplast van ongeveer 90 cm breed 60 cm hoog en 50 cm diep. En brede horizotale tralies. Ongeveer 2 cm van elkaar. Dit is heel belangrijk, want een valkparkiet klimt langs de tralies omhoog en naar beneden. Als deze vertikaal zijn zal hij geen goede grip kunnen hebben en naar beneden glijden.
Valkparkieten zijn echte acrobaten. De mijne haalt de gekste kapriolen uit.
Je zou ook eens kunnen kijken op marktplaats.nl of bij een kringloopwinkel of rommelmarkt, daar kun je soms ook mazzel hebben.
Ik heb vaak de ervaring dat als je net een kooi nodig hebt dat je nergens een mooie 2e handse kunt vinden, terwijl ik ze anders vaak tegen het lijf loop.

En gewoon eerst goed rond kijken en informeren is altijd goed dan een overhaaste beslissing te nemen.
Veel succes en plezier met het uitzoeken van toebehoren voor je toekomstige valkje en het valkje zelf!

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

DeesDoos

ik zal eens gaan kijken in de dieren winkel hier en anders neem ik het mee vanuit nederland maar dan wel een hele grote verpakking ;D

ik hoop echt dat ik me vanmiddag ken bedwingen als ik al die vogels zie, zometeen neem ik er al 1tje mee naar huis ::) het zal dan wel goed komen met de verzorging maar toch... dan word het forum in eens vol gepropt met berichtjes van mij... niet echt de bedoeling dnek ik zo:d

groetjes Dees

Reinout

Gebruiken jullie nooit orchideeënaarde voor je vogels?

Ik heb zelf geen valkparkieten, ook geen vogels overigens, maar ik weet dat dit materiaal veelvuldig gebruikt wordt in de terrariumwereld. Nu, terraria heb ik zelf staan en daarin gebruik ik met succes die orchideeënaarde, kan goed tegen vochtigheid, warmte etc.

Kan misschien een tip zijn!

mvg
Reinout

DeesDoos

je kan vogels toch niet in een glazen kast gaan houden??? vogels horen in een vogel kooi of in een voliere. en een terarium is voor slangen hagedissen etc. ik doe m'n valkje op beukensnippers fijn denk ik. ik hoor zoveel bodembedekkers hier dat ik gewoon zelf maar even ga kijken wat mij het beste bevalt.
trouwens als aarde droog word en de vogel slaat zijn vleugels uit in de kooi dan vliegt al dat aarde weg en je wilt niet weten wat voor vlekken dat geeft op vloerbedekking. neej aarde vind ik niks voor vogels. (ieder zijn eige mening)

Leslie

5 december 2003, 18:51:03 #11 Last Edit: 5 december 2003, 18:55:28 by Leslie
Hallo,
Ik heb twee valkparkieten de één, een mannelijke wildkleur heeft grijze snavel en poten en de ander, een vrouwlijke cinnamon heeft roze snavel en poten is dat het leeftijds verschil? Hoe kan ik eigenlijk weten hoe oud mijn valkparkieten zijn? De wildkleur is al tam, hij komt na twee dagen al uit de kooi! De cinnamon daar in tegen wil zelfs niet uit mijn hand eten. Ook wordt ze wild in haar kooi als ik de wildkleur laat vliegen. De wildkleur pikt naar haar als ze te dicht komt maar ze blijft proberen. Als de wildkleur al tam is kan hij dan veranderen van eigenaar? Ze hebben geen van de twee een ring waar of hoe doe ik da?
Alvast bedankt!

Paul

Hoi Leslie,

Dat de wildkleur grijze poten heeft en de cinnamon niet heeft niet met de leeftijd te maken maar dat is gewoon de kleur poten die bij de mutatie hoort.
Het is heel moeilijk om de leeftijd te bepalen, je kan soms alleen zien als ze heel jong zijn of heel oud maar verder is er niks van te zeggen helaas als ze geen ring om hebben.
Een tamme vogel kan altijd van eigenaar veranderen dan blijven ze ook tam meestal.
Een ring die gesloten is kan je alleen omdoen als het valkje jong is tussen de 8 en 10 dagen dan zijn de pootjes nog klein en past de ring er net omheen.
Er zijn ook knijpringen die kan je er later nog omheen doen maar dat heeft op zicht geen nut.

Groetjes,  Paul

Fiona

Heee Deeeeeeeeeeeeeeees :-)
Ik hoorde per mail dat jij 'mijn' valkje hebt gezien gisteren !!!
(bij de mevrouw van de kooi) en jij zou mij kunnen vertellen wat een schatje het is :-) :-)
En, en, en, en, en, is het een poeppie die grijze? :-)
(hij/zij gaat Loki heten)
Naar alle waarschijnlijkheid ga ik hem het weekend van 21/12 ophalen.
:-)

Groetjes, Fiona

DeesDoos

hai fiona,

net via een mailtje van je gelezen dat je hier gereageerd had  :-X heb helemaal niet meer op deze topic gelet dus sorry. heb je inmiddels een mailtje terug gestuurd... je valkje is echt een scheetje! ik vond hem wel donker, maar heb dan ook nog nooit een wildkleur in het echt gezien dus kan wel wezen dat de kleuren kloppen. kan je 1 ding verzekeren, je hebt een goede keuze gemaakt met je valkje bij Hennie. hij/zij zag er gezond uit (voorzover ik kon zien met ogen die nog geen valkjes gewend zijn :P) en ze waren echt lief!

hou wel wat extra geld op zak want die andere zou je ook zo mee kunnennemen! was ook een enorm scheetje.. heb er zelf aan gedacht hem te kopen maar ik wil Tailey eerst hebben en kijken hoe dat gaat en alles en daarna pas een tweede erbij kopen.. en me geld is op dus zal niet anders kunnen :D

groetjes Dees

hoor wel of je me mailtje heb ontvangen die is wat uigebreider ;)