24 april 2024, 03:52:20

NAGELS KNIPPEN ? + VRAAG OVER WASSEN

Gestart door Henk_en_Otje, 7 maart 2009, 11:42:32

« vorige - volgende »

Henk_en_Otje

Hallo allemaal,
het gaat nu super met mijn 2 valkparkieten henk en otje.
1 is heerlijk tam, (met eigen mening hoor maargoed) en henk is niet tam te krijgen, super schuw, maar ach als hij het maar naar zn zin heeft.....   mijn vraag is de nagels worden vrij lang, hoe ga ik dit aanpakken ? laten gaan , of  zelf knippen ?  bij otje lukt dat wel maar bij henk,  ... NIET!     en een vraag over het wassen , ik heb zo'n water bak hangen, maar daar drinken ze meer uit dan ik ze heb zien wasssen (nog nooit gezien )  wel dat ze het een beetje spetteren maar niet genoeg.  ze poetsen zich wel genoeg trouwens.  xx  mariska !

Romy

Hoi Mariska

Eerst over je vraagje van de nageltjes
Eigenlijk hoef je de nageltjes van je valkjes niet te knippen. Als je ervoor zorgt dat er verschillende diktes van takken in de kooi hangen (liefst van gewone bomen buiten - let op dat je bomen kiest die niet giftig zijn zoals de krulwilg of knotwilg). Je kan ook een pedi-perch stok aanschaffen. Dat is een dikke stok die ook verschillend in dikte is, en die is wat ruw. Die zorgt er heel goed voor dat de nageltjes niet te lang worden. Sinds er bij mijn valkje zo eentje in hangt (liefst ergens hoog zodat ze er vaak op zitten), zijn haar nageltjes nooit meer te lang.
Mocht het toch zo zijn dat je valkjes hun nageltjes té lang zijn geworden, dan kan je ze knippen. Als je echter een beetje bang ben om dat zelf te doen, ga je beter naar een dierenarts om ze te knippen, want als je er niet echt handig in bent, knip je zo te veel af en knip je in het leven. Als je dat doet, dan gaat je valkje heel erg bloeden.
Mocht dat ooit gebeuren, zorg er dan voor dat je bv. zacht kaarsvet hebt, dan kan je het nageltje daarin duwen. Dan gaat er een klein beetje van dat kaarsvet in het gaatje van de nagel en zo stopt de bloeding. Maar het zekerste is om naar een DA te gaan en daarna goede stokken aan te brengen zodat ze nooit meer te lang zijn.

Het is niet vreemd dat ze zich niet durven wassen. Dat gebeurt bij andere valkjes ook wel. Zoals ik het lees, gaan ze er wel soms eens in, maar wassen ze zich niet echt? Dan kan je daar weinig aan doen.
Het is niet iets wat echt noodzakelijk is. Als ze er zin in hebben, dan gaan ze het wel doen :)

Groetjes
Romy

Henk_en_Otje

Okee ja super, ik heb al allemaal van die soort van kalk stenen en harde rots blokken waar ze aan kunnen knauwen enzo, en die zijn binnen een week of 2 kaal./ op. dus dat gaat goed. nou nagels zelf knippen zie ik niet zitten , maar als ik naar de dieren arts ga, dan worden ze enorm schrikkerig verwacht ik , en dan denk ik dat ik weer opnieuw kan beginnen met tam maken... klopt dat

Romy

Hoi Mariska

Een pedi perch is nog iets anders dan jij beschrijft :

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826

Als het niet nodig is om met ze naar de DA te gaan, dan vermijd je dat beter. Misschien is het een oplossing om een foto van je valkjes hun teentjes te plaatsen, zodat we kunnen oordelen of het echt nodig is om ze door een DA te laten knippen of niet.
Als je zo'n pedi-perch aanschaft, gaan ze vanzelf afslijten, dus dat is makkelijk.

Als je naar de DA gaat, is het belangrijk om alles rustig te laten verlopen. Praat tegen je valkjes en blijf zelf rustig.
Eventueel kan je de consultatieruimte verlaten als de DA je valkjes gaat pakken om hun nageltjes te knippen. Zodat ze jou niet associeren met die vervelende bezigheid.

Maar mijn ervaring is dat een valkje niet minder tam wordt door naar de DA te gaan.

Groetjes
Romy