13 mei 2025, 14:59:58

Scheur in de snavel

Gestart door jedi2000, 12 maart 2009, 13:02:51

« vorige - volgende »

jedi2000

Hallo vogelaars,

Ik heb al even rondgeneusd op de site, maar vind het lastig om er bruikbare info vanaf te halen. Vaak volgt het advies om langs de DA te gaan en logisch ook trouwens, maar daarmee weet ik nog niet wat het nu precies is en wat ik misschien zelf had kunnen doen om het te voorkomen.
Bij deze dus de vraag wie weet wat dit is en wat misschien oorzaken zijn. Weet iemand een site of iets met veel plaatjes erop van dergelijke aandoeningen?
Maar eerst even een korte schets. Baby is een vrouwtjes valk van 2,5 jaar. Zij zit samen met Kuifje, het mannetje in een volière met twee kanaries en een grasparkiet. De beide valkjes zijn geen koppeltje, maar gedogen elkaar. De laatste paar weken zien, maar horen wij vooral dat ze redelijk vaak ruzie maken, soms een paar keer per dag.
Een kleine drie weken geleden was Baby ineens heel suf en moe en bij het eten kreeg ik wel de indruk dat zij last van haar snavel had, maar niet heel duidelijk. Maar ze bleef wel gewoon eten en drinken. Ik zag verder dat zij een donker plekje op haar ondersnavel had en wat schilfers er omheen los had zitten. Het leek op een klein wondje, maar zag er niet heel ernstig uit. Baby was 2 of 3 dagen moe en knapte toen weer op. Ook haar snavel zag er weer beter uit. Verder hebben wij niet meer naar de snavel gekeken tot vandaag. Hier was ook niet echt een directe aanleiding voor, omdat zij zich prima gedroeg, at, dronk, vloog en in de veren zat.

Iets anders is ook dat Baby al een week of 7 ongeveer, gemiddeld 1 ei legt per week. Aangezien ze geen koppel zijn, zijn ze dus onbevrucht. Geen van beiden broed er ook echt op. Ze zitten er wel af en toe aan om ze recht of bij elkaar te leggen, maar verder geen aandacht voor de eitjes of elkaar. Ook is Baby veel opgewonden. Als ik haar aai, gaat ze in een parende houding zitten en geluidjes uitkramen. Dit doet ze ook af en toe als ze gewoon in de kooi zit. Op het internet stond ergens dat zwangere vrouwtjes, die van geen ophouden weten, beter geen douche en extra vitaminen konden krijgen. Dit omdat beiden voor de vogel een aanwijzing is dat het jaargetijde goed is voor jonkies en er dus mee door zal gaan. Daarom krijgen ze de laatste weken minder groente en fruit en zeker Baby helemaal geen douche meer. Verder heeft ze eergisteren weer een ei gelegd, dit zal haar 7e of 8e ei zijn. Ook hadden we de eitjes weg gegooid, maar lazen we dat we ze beter konden laten liggen, omdat ze dan vanzelf bedenken dat ze genoeg hebben gelegd. Inmiddels liggen er drie en ze leggen gemiddeld 6/7 eitjes.
Toen ik Baby net vast had om even wat foto's te maken, toen beet ze wel redelijk hard in mijn vingers, wat voor mij aanwijzing is dat ze er niet veel last van heeft. Volgens ons is er een kans dat Kuifje Baby toch te pakken heeft gehad en dat het wondje groter is gegroeid. Is dit mogelijk? Of kan het iets met haar weerstand te maken hebben door het broeds zijn en eitjes leggen? of kalktekort ofzo, dat zij vatbaarder is voor aandoeningen? En wat voor aandoening zou het dan kunnen zijn? Als de wond nu dit formaat heeft, hoe groot is de kans dat het zelf nog weer dicht groeid?
Nou, het is een heel verhaal, maar ik zou heel graag op deze vragen antwoorden, tips of brainstormers willen horen. Denk je dat het met het broedse te maken kan hebben of juist eerder met een mogelijk vechtpartijtje? of missschien een ziekte? Hieronder de foto's van vandaag. Ik hoor heel graag van iemand terug. Groeten Jessie.

Van groot naar klein en van donker naar licht:
Alba, Kuifje, Baby, Nero, Roger, Witje, Elvis, Oma, Calvin, Moeders, Timo, Tina, Dunlop en Flipje.

Saar

hoi hoi
Er is een aardig stukje van haar snaveltje afgebroken :-\
Ik zou er toch door een vogelarts na laten kijken. Misschien moet er eens in de zoveel tijd een stukje afgeknipt worden of worden bijgevijld, zodat het 'gat'  weer dicht kan groeien. Ander advies heb ik niet... Sterkte ermee en ik hoop dat je valkje weer snel een mooi snaveltje krijgt!
Groetjes Saar :-*

Rianne

Van nature zit er al een klein gleufje in de ondersnavel, dit lijkt bij jouw valkje wat te zijn gescheurd. Het groeit vanzelf weer aan. Geef takken en slijtstokken zodat ze de mogelijkheid heeft om het wat te slijpen. Een snavel zal niet snel doormidden scheuren, het is hun sterkste gereedschap :) En zolang ze er nog mee kan eten (en bijten ;) ) zal het wel meevallen. Evengoed in de gaten houden hoor, of het mooi aangroeit.

Caroline

Rianne is me net voor zie ik .... ik zal toch mijn berichtje wat ik al typte maar laten staan.   ;)

Inderdaad, een lelijk stuk afgebroken .... als je valkje er geen last van lijkt te hebben kun je het gewoon zo laten en even aan kijken. Het groeit gewoon weer aan, de vraag is alleen of het weer netjes in modem komt of dat een dierenarts het bij moet knippen.

Niet alle valkjes kunnen met zo'n beschadigde snavel goed eten, dit moet je dus wel even in de gaten houden, desnoods met regelmatig wegen.

Sterkte ermee.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

jedi2000

15 maart 2009, 23:56:40 #4 Last Edit: 15 maart 2009, 23:58:21 by jedi2000
Dank jullie voor het advies. Ik had het zelf ook al zo bedacht eigenlijk, maar dit maakt mij wel een stuk zekerder in mijn keuze. Zoals jullie zeggen, zolang ze goed blijft en eten en drinken, is er niet zo snel reden voor zorgen. Ook in gedrag en geluid is ze nog net zo, dus ik kijk het inderdaad nog een tijdje aan en hou het goed in de gaten. Ze heeft er verder helemaal geen last van, afwachten dus.

Verder las ik zo mijn verhaal terug, maar dat is wel een erg grote lap tekst geworden niet? Dat jullie dat allemaal willen lezen. Heel fijn bedankt. Ik denk dat ik het een volgende keer wel iets korter moet maken.

Maar goed, ik laat over een tijdje nog wel van mij horen hoe het gaat en ook voor diegene die over dit onderwerp info zoeken, zal ik nog wat herstel fotos plaatsen later. Dat helpt mij in ieder geval wel altijd om wat meer duidelijkheid te krijgen. Een verhaaltje zonder foto's vind ik altijd erg lastig, om iets over te zeggen.

Nou, tot horens en groeten Baby en Jessie.

Alba, Kuifje, Baby, Nero, Roger, Witje, Elvis, Oma, Calvin, Moeders, Timo, Tina, Dunlop en Flipje.

Sanna

Hallo Jessie,

Ik denk dat het toch wel goed is even contact op te nemen met een dierenarts (klik hier). Gezien het feit dat ze al zo'n tijd iedere week een ei legt en ze zo moe leek, zou het toch best kunnen zijn dat ze tekort aan het een of ander heeft waardoor de snavel misschien verzwakt is. Het lijkt me geen kwaad kunnen daar even de mening van een vogelarts (kan ook telefonisch) over te vragen, misschien heeft ze inderdaad kalktekort.

Succes verder!

Groetjes, Sanna

jedi2000

Nou, inmiddels zijn we 2 weken verder en alles lijkt prima te herstellen. Gelukkig dus toch even gewacht, want dat had weer een paar tientjes gekost. Baby haar snavel hersteld goed. Het ziet er nog wat ruw uit, met wat schilvertjes, maar de scheur is al bijna weg.
Ook haar gedrag met eitjes leggen lijkt over te zijn. Ze doet al ruim een week niets met de 5 eitjes die op de bodem liggen. Hier ging ze toch regelmatig even aan knoeien en knutselen. Ook heeft ze al bijna twee weken geen nieuw eitje meer gelegd en haar opgewonden gedrag, met de houding alsof ze klaar is om genomen te worden, doet ze veel minder.
Dus ik ben blij voor haar. Kuifje zit inmiddels al een week of twee in een aparte kooi, om te zien of Baby daar missschien toch wel gestressed van raakt, dus daar kan het ook mee te maken hebben. Maandag gaan we hopelijk een nieuw mannetje halen voor Baby, die komt dan bij haar in en hopelijk wordt dat wel een koppeltje. We zullen zien.
Dus bedankt voor jullie advies en tot een volgende keer misschien. Groetjes Jessie en Baby en de rest.