7 juni 2024, 19:59:52

aanleg/ontwikkeling eitjes en roken

Gestart door carco, 9 maart 2009, 09:23:00

« vorige - volgende »

carco

Zowel Harry en Chinta als Punkie en Pollie hebben 2 nestjes zonder problemen groot gebracht (met in toaal 16 jongen, 3 niet hier grootgebracht, maar wel zo goed als uitgebroed totdat pa en ma de brui er aan gaven)
Nu zijn Derrick en Damali aan de beurt, hebben tevens een pleegei van Punkie en Pollie en lijkt het ineens mis te gaan.
Voor mij een raadsel hoe dit kan.
Ze broeden in dezelfde broedkooi als Punkie en Pollie, de luchtvochtigheid probeer ik net zo hoog te houden.
Ik weet dat ze beiden goede broeders zijn.
Het kan niet zo zijn dat D en D iets onder de leden hebben, want ook het bevruchte ei van P en P wat er bij ligt komt niet uit.

Mijn enige verklaring is de volgende:

Op 19 februari is Hans jarig geweest en bijna heel zijn familie en vriendenkring zijn stevige rokers.
Ik had al aan Hans aangegeven om te vragen of hij door wilde geven dat er niet zo veel gerookt zou worden, maar ja dan ben ik gek natuurlijk want dat kan niet  >:(
De kamer stond toen ik dat ene avondje behoorlijk blauw, alhoewel de afzuigkap aan was en het raam openstond en ik op een gegeven moment zelfs de tuindeur opengegooid hebt. De volgende dag rook je ook eigenlijk niets meer.

Toen lag net het eerste en tweede eitje van D en D er en het eitje van P en P.
Het 2e eitje was sowieso niet bevrucht.
Nu denk ik zelf dat door het roken de eitjes niet goed ontwikkeld zijn. Het eitje van P en P en het eerste eitje van D en D zien er precies hetzelfde uit nl. Een vrij kleine luchtkamer en de rest van het ei rood.

Het 3e ei is op 21 februari gelegd en zou dus vanaf woensdag uit kunnen komen:hier is de luchtkamer al veel groter, maar zie ik merendeels aders lopen wat me ook niet goed lijkt  ???
Maar ik denk:is dit ei al niet in de maak geweest op die 19 februari zodat die toch niet goed kan ontwikkelen?

Wie weet hier iets over te vertellen?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Saar

Misschien dat Feld of een andere vogelarts je hiermee kan helpen? Ik zou echt niet weten of dat iets van invloed heeft op de eitjes...
Groetjes Saar :-*

Rianne

Je zou zeggen dat van 1 keer in een rokerige kamer niet moet kunnen, maar net als Saar zou ik het echt niet weten.
Het gebeurd vaker dat een ei wel goed ontwikkelt maar in een bepaalde fase afsterft, het is mij ook gebeurd namelijk. En deze vogels staan in een aparte ruimte waar ik alleen kom om ze te voeren. Het kan dus veel verschillende oorzaken hebben.

imv

Hoi hoi,
Goeie vraag.... ik weet dat vogels kunnen sterven als je een teflon-pan laat aanbranden... dus tja.. het zou me niet verbazen als vogels erge last hebben van rook... maar of eitjes daar ook last van hebben... heb geen idee....

Ben benieuwd.
groetjes Irene