29 maart 2024, 10:45:55

Sjimmie eet niet...

Gestart door *Manon*, 6 maart 2009, 11:42:32

« vorige - volgende »

*Manon*

6 maart 2009, 11:42:32 Last Edit: 6 maart 2009, 11:47:17 by *Manon*
Hoi hoi,

Graag zou ik wat advies willen hebben over mijn nieuwe valkparkiet Sjimmie.

Hij is hier eergisteren komen wonen. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar in een schuur gezeten, in een broedkooi.
Speeltjes had ie niet en dus kent ie dat ook niet en hij zat alleen.
Hij is 13 weken en volgens mij heeft hij al die tijd in die kooi gezeten.
Nu is hij hier, en ik had al 5 valkjes, die vliegen los en om zijn kooi heen, Sjimmie vind het heel erg intressant en hij kijkt en kijkt en eigenlijk kijkt hij zich de ogen uit zijn kop, want hij begrijpt er niks van... al die drukte om hem heen van losvliegende vogels, ons gezin, huiselijke geluiden, dat kent ie allemaal niet.
Ik krijg een beetje een idee dat ik een vogel in huis heb die alles nog moet ontdekken, maar hij is al 13 weken!

Gisteravond heeft hij samen met Zazcha wat trosgierst gegeten... hij woog daarvoor 78 gram, vanmorgen woog hij 76 gram.
Toch eet hij niet, als alleen een beetje trosgierst... wat moet ik nu doen?

Hij drinkt en eet niet echt en ik hou vandaag zijn gewicht in de gaten, ga straks naar de apotheek om een spuitje te halen.
Ik denk dat ik hem straks maar wat eivoer doe, maar kan ik daar wat zaadjes doorheen doen? of moeten die eerst gepeld worden voor hij ze op mag eten?

Hij slaapt heel veel en zit rustig, hij is ook niet anders gewend dan de hele dag op de stok te zitten, hij had immers geen speelgoed  :-\
Is dit nu gedrag van een valkje wat alles nog moet leren en zich zo helemaal in de war voelt door de mega grote verandering of zou er toch meer aan de hand zijn?
En moet ik nu maar afwachten tot hij gaat eten, of moet ik hem wat anders gaan geven onder dwang??
Pff... heb hier helemaal geen kaas van gegeten en vind het doodeng!!

Liefs Manon

Roxy

Hoi Manon,

Ik denk dat Sjimmie gewoon nog heel erg moet wennen. Zoals je al zegt heeft hij hiervoor in een schuur in een klein kooitje gezeten, dus is al die valkjes, geluiden en aandacht niet gewend.
Ik zou gewoon lekker trosgiest aan blijven bieden, dan krijgt hij toch wat binnen. Misschien een idee om het bijvoorbeeld boven het voerbakje te hangen, dan gaat hij misschien vanzelf de gevallen zaadjes opzoeken en ontdekt hij dat er nog meer lekkers in het bakje zit.
Ik hoop dat het snel beter gaat met Sjimmie en dat hij snel gaat eten en drinken.

Groetjes Roxanne

remco1976

Citaat van: Roxy op  6 maart 2009, 12:00:44
Hoi Manon,

Ik denk dat Sjimmie gewoon nog heel erg moet wennen. Zoals je al zegt heeft hij hiervoor in een schuur in een klein kooitje gezeten, dus is al die valkjes, geluiden en aandacht niet gewend.
Ik zou gewoon lekker trosgiest aan blijven bieden, dan krijgt hij toch wat binnen. Misschien een idee om het bijvoorbeeld boven het voerbakje te hangen, dan gaat hij misschien vanzelf de gevallen zaadjes opzoeken en ontdekt hij dat er nog meer lekkers in het bakje zit.
Ik hoop dat het snel beter gaat met Sjimmie en dat hij snel gaat eten en drinken.

Groetjes Roxanne



hoi,

geen valkjes gewend?heb er hier 50 zitten,dus dat is het niet!.hij is nog niet tam,en is 13 weken oud.dus moet hij nog wennen,dat gaat echt niet in een paar dagen.hij laat zichzelf echt niet verhongeren.en zal vast eten als er niemand in de buurt is.drinken doen ze toch al bijna niet.komt helemaal goed met hem.

gr.remco

Roxy

Hallo Remco,

Ik begrijp dat Sjimmie bij jou vandaan komt?
Sorry maar ik heb nergens gelezen dat hij bij 50 andere valkjes gezeten heeft. Ik begreep uit het verhaal dat hij alleen heeft gezeten in een schuur.
Maar goed ik zei dus ook al dat hij nog moet wennen aan de huisgeluiden en aandacht van mensen.
Ik denk dat het vast wel goed gaat komen. En wat je zegt, hij zal vast wel wat eten en drinken als er niemand in de buurt is.

groetjes Roxanne

*Manon*

Inderdaad, hij zat alleen in een kooi, met allemaal andere valkjes ook in kooien.
En wat heet dan andere valkjes gewend?
Gewend om andere valkjes te horen, maar hier vliegen de valkjes hem om de oren en dat is ie blijkbaar niet gewend!

Ook ik denk dat het wel goed komt hoor, zo straks zat hij onderin op de grond, blijkbaar snapt hij niks van het bakje wat hoog in de kooi hangt waar zijn eten in zit.... voor alle zekerheid had ik ook een schoteltje onderin de kooi gezet en daar stapte die op af en ging een paar zaadjes eten, om vervolgens weer heel snel omhoog te klimmen en weer heerlijk op zijn stok te gaan zitten, waar hij nu lekker aan het dutten is...  ;D ;D

Saar

Gelukkig gaat het al beter :D

En bij Tara en Asha was het weer anders... Die wilde juist zo hoog mogelijk eten ;D Komt vast goed :D

Romy

Hoi Manon

Ik weet niet of ie met andere valkjes in een kooi zit? Als hij alleen zit, dan kan je goed zien of ie gegeten heeft als er lege pelletjes liggen.
Als ik jou was, zou ik overal bakjes eten hangen, zowel op de grond, als overal aan de tralies. Eventueel kan je wat trosgierstzaadjes strooien op de gewone zaadjes, dat verleidt hem misschien om gewoon zaad te eten uit de bakjes.

Met een beetje geduld komt alles vast goed hoor :)

Groetjes
Romy

Kimm

hoi manon,

hoe gaat het nu?

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Manon*

Sjimmie begon vanmiddag ineens aan de trosgierst te eten, toen uit het bakje zaadjes op de grond!
Maar hij eet ietsiepietsie en niet veel, vanmiddag had ik m nog even uit de kooi, heb dan ook een bakje voer op tafel staan en ook daar begon ie iets van te eten, maar het zet geen zoden aan de dijk... maar het begin is er!

Vanmiddag heb ik water gekookt met wat eivoer en dat vond ie ook lekker, hij at zo van het lepeltje, maar ook niet erg veel... ga 'm zo even wegen en anders doe ik nog wat eivoer in een spuitje en geef m dat wel, zo krijgt ie toch wat eten binnen en wat vocht.

Liefs Manon

Kimm

dat is een goed idee manon. doe dat maar, dat is toch beter.
succes hoor! en je doet het goed ;)

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Sjet

  Het gaat vast helemaal goed komen met Sjimmie  het is me toch een lieverd zeg  !!  en hij heeft dan in ieder geval weer wat gegeten   dus ....  komt goe   skatje ?hahahahahahaa.
hij  wordt staks zo tam als wat  je kan hem  op den duur zo de boodschappen laten halen  hahahahahhahaaha   :P :P :P

groetjes  Je Ma   Georgette

Gerdy

Hoi manon...ik kreeg ooit van een grote vogel kweker de tip om wat roosvicee door de zaadjes te doen..door deze smaak gaan ze sneller eten..hij gebruikt het altijd bij moeilijke eters..

gr Gerdy