help mijn lieve valkparkietje is agressief!!!

Gestart door Loesjenr13, 10 maart 2009, 09:29:36

« vorige - volgende »

Loesjenr13

Hallo Allemaal,

Ik heb afgelopen nazomer een valkparkietje gekocht een mannetje om mijn pop gezelschap te houden. Hij is met de hand groot gebracht aangezien zijn moeder met legnood gestorven is. Hij is en was dan ook erg tam en wou de hele dag gekroeld worden. Maar naar een tijdje begon hij ook agressief gedrag te vertonen naar mensen.

Hij wou niet altijd zomaar geaaid worden hij begon dan zachtjes te pikken en geluidjes te maken maar wel op een agressieve manier. Nu is het nog erger geworden gisteren heeft hij me zo hard gepikt dat m'n vinger begon te bloeden. ik weet niet hoe ik op deze manier met hem om moet gaan en ik ben heel erg bang dat hij geheel veranderd in een gemene vogel in plaats van mijn aanhankelijke valkparkietje. Kan iemand mij helpen met tips te geven hoe ik met hem om moet gaan. Wat ik moet doen als hij zo agressief doet, zonder dat ik hem kopschuw maak?

Alvast bedankt,

groetjes Loes

Kimm

hoi loes,

ik snap je probleem heel erg goed.
ik heb zelf ook een valkje die dit gedrag heeft gehad.

mijn tips:
negeer zijn agressieve gedrag. het kan heel goed zijn dat hij aan het puberen is en zijn hormoontjes op dit moment op hol zijn geslagen.
word niet boos op hem, maar negeer hem als hij jou bijt. blijf dit steeds volhouden.
verander de kooi. hang alles anders neer en zet desnoods de kooi ook op een andere plek.
neem je valkje ook mee naar andere plekken, zoals de badkamer, slaapkamer etc. dus zorg voor veranderingen dat hij afgeleidt wordt van zijn normale ritme.
ik adviseer je om ontzettend veel geduld met hem te hebben, dit is niet in 1 weekje over.
beloon hem als hij lief is. als hij jou bijt, doe hem in de kooi en kijk niet meer naar hem. als hij dus agressief gedrag toont en jij reageert daarop, dan is dit aandacht voor hem en zal hij daarmee doorgaan.
ik hoop dat je hier wat aan hebt. ik wens je veel sterkte toe en geduld.  ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010