Hoe kan je een valkparkiet laten afvallen

Gestart door Nancy18, 4 maart 2009, 18:26:15

« vorige - volgende »

Nancy18

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje.

Mijn valkparkiet Lutini weeg 136 gram en wil haar laten afvallen omdat ik bijna haar botbeen niet meer voel.

Ze vliegt niet ze doet eigenlijk niks. Ze eet en drink alleen maar en verder gaat ze weer zitten op de ring. Heel af en toe gaat ze even wat klimmen en spelen. Meer doet ze eigenlijk niet.

Nu is mij vraag hoe kan ik het beste Lutini laten afvallen?

Ik hoor het graag van jullie!

Kimm

hoi nancy,

kan je misschien eerst even vertellen wat je valkje allemaal te eten krijgt?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Nancy18

Ze krijg iedere dag ander half schepjes zaad. S morgens 1 schep en Smiddags een halve schep.

Daarbij krijg alle valkjes groente/fruit erbij. Verder krijgen ze 1 keer in de week of in een keer de 2 weken trostgiers.

Romy

Hoi Nancy

Dan lijkt het niet echt aan de voeding te liggen, maar zal je Lutini aan het bewegen moeten krijgen!

Vliegen is een eerste stap. Je geeft aan dat ze niet uit zichzelf vliegt. Maar je kan het wel een beetje 'forceren'. Bv. door haar ergens neer te zetten en dan naar de andere kant van de kamer te gaan (liefst zo ver mogelijk), zodat ze achter je aan vliegt.

Je kan er ook voor zorgen dat ze meer moeite moet doen om aan lekkers te komen. Je zegt dat ze 1 keer in de 2 weken trosgierst krijgt. Dan kan je dat zo hangen, dat ze erg veel moeite moet doen om erbij te komen.
Wat ikzelf doe, is die 'trosjes' zaadjes die op de stengel van de trosgierst hangen, lostrekken, zodat je allemaal aparte trosjes hebt. Die verstop ik dan de hele kooi rond, zodat ze wat werk heeft om die te vinden. Ook verstop ik zo'n trosjes in een blauwe fretbak die in de kooi hangt. Ik leg er wat hooi overheen, zodat ze moet gaan scharrelen naar haar lekkers.

Misschien komen er wel nog andere oplossingen om haar aan het bewegen te krijgen van andere leden.

Groetjes
Romy

Saar

Je valkje kan ook gewoon erg groot zijn en dan is het gewicht wel goed ::) Zit ze alleen? Als je eventueel een vriendje voor je lutino aan zou schaffen is ze ook meer in beweging... Ik heb ook een valkje aangeschaft en die woog 150 gram maar die was erg klein... Toen ze klaar was met haar dieet woog ze nog 90 gram... Ik heb haar meer laten bewegen en ze heeft een poos op grasparkietenvoer gezeten. Maar nogmaals, als je niet goed kan inschatten of ze moet afvallen, ga dan even langs een vogelarts...

Romy

Hoi Nancy

Waar ik ook opeens nog aan dacht : zitten er zonnebloempitten in Lutini haar eten? Want die zijn erg vet. Dus kan je die eruit halen, binnen hebben ze die niet nodig.

Groetjes
Romy

Nancy18

Dankje,  ze heeft 6 andere vriendjes om mee te spelen. maar ze doet erg weinig!

Ook pak ik haar wel af en toe en dan sta ik in de keuken en dan moet ze naar de kooi vliegen.

Er zitten wel zonnepitten in het eten. Ook meng ik het valkparkieten voer met grasparkieten voer.

Kimm

hoi nancy,
dan zou ik de zonnebloempitten uit het voer gaan halen.
wees ook matig met trosgierst. dat is ook vet.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Nancy18

Oke, dan zou ik dat maar doen...

Bedankt!