7 mei 2025, 16:30:03

ineens 3 valkparkieten in huis

Gestart door moniquerob, 28 februari 2009, 22:47:13

« vorige - volgende »

moniquerob

28 februari 2009, 22:47:13 Last Edit: 28 februari 2009, 23:05:12 by moniquerob
we (monique, mijn vriendin) en ik hebben net 3 valkparkietjes "gered" bij een verhuizende (steeds vager wordende) kennis die al 3 maanden een nieuw baasje voor ze zou zoeken (die maar niet belde), toen we in het leeggetrokken huis aankwamen (we hadden nog een sleutel) stonden de kleintjes in een hoekje in het donker, we hebben ze toen maar ge-adopteerd, onder het mom van YES WE CAN!!! (ondanks onze 2 katten, waarvan 1 een half jaartje geleden z'n nieuwe net gedode duif kwam showen).
We vonden de kooi te klein en hebben een grote 2e hands via marktplaats kunnen kopen, via ons werk op de veiling heb ik een paar mooie seringentakken (lekker kronkelig en +- 1 cm dik op het dunste punt) gekocht, maar later lees ik dat seringen giftig zijn.
mijn vraag (miscchien een beetje laat in het bericht) is dan ook of die giftigheid in de takken zit of in de knoppen cq bloemen, de takken zijn compleet uitgedroogd en worden bv in bloemstukken gebruikt als decoratie, kan ik nu mijn kooi weer leeghalen of kan een uitgedroogde tak geen kwaad?
Verder hebben ze nog nooit iets van fruit of groente gehad en als ik het in hun voederbakje leg eten ze de zaadjes eromheen wel op, maar ze raken de zaadjes die in contact zijn geweest met het "gezonde" voer niet meer aan, moet ik extra vitamines door hun water doen hierdoor?
Ze krijgen wel (sinds ze bij ons zijn) grid en eivoer door de zaadjes heen, de (nog nooit door hun ervaren) mineraalsteen vinden ze geweldig en we hebben ze net voor de eerste keer jodiumparels gegeven (hiervan weten we dat je ze niet te vaak moet geven).
Elke tip zijn we erg blij mee, en alvast bedankt voor uw/jullie reactie.

Caroline

Hoi Monique en Rob, als eerste gefeliciteerd met jullie geadopteerde nieuwe vriendjes.

Heel veel plezier met ze.

Voor al jullie vragen zitten jullie hier op dit gezellige forum in ieder geval op de juiste plaats.

Op de div. board kunnen jullie topic vinden met alle info die je nodig hebt om jullie valkjes een zo gezond en gelukkig mogelijk leventje te bieden.

Heel veel leesplzier.

Mochten er nog ergens onduidelijkheden zijn, gewoon vragen.

FIjn weekend.

PS. je vraag over de giftigheid van de seringentakken kan ik helaas niet beantwoorden.  :-\

Persoonlijk zou ik ze in ieder geval NIET in de kooi doen als er onduidelijkheid over is.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

moniquerob

Heel erg bedankt voor je reactie, we hebben dit forum al aardig uitgeplozen, en heel veel nieuwe weetjes opgedaan, maar er is nog veel te leren over onze nieuwe huisgenootjes.
ik ga dit weekend sowieso nog op zoek naar een paar wilgentakken, in de buurt staan genoeg wilgen  :-X (de gemeente is toch altijd laat met snoeien  ;D)
nogmaals bedankt

groetjes Rob en Monique

moniquerob

1 maart 2009, 13:49:27 #3 Last Edit: 1 maart 2009, 14:10:25 by moniquerob
Hallo,

Ik heb vandaag de gemeente "geholpen" met snoeien van de wilgen, ik hoorde van een kennis dat ik ze eerst in de vriezer moet doen, klopt dat? is dit alleen om de takken "vers" te houden of zit er een andere gedachte achter zoals bacteriën of schadelijk vocht uit de tak ofzo?
zo niet dan kan ik namelijk gelijk beginnen met het herinrichten van het nieuwe onderkomen, alvast bedankt voor een reactie!

groetjes Rob en Mo

Kaatje

Hoi hoi, ... Welkom hier  ;)

Het in de vriezer leggen is om de insecten en bacteriën te doden, daarna nog even goed schrobben en ze kunnen zo de kooi in  :D

Mijn complimenten dat jullie zo gehandeld hebben en de valkjes een 2de kans geven. Ze boffen maar en ik hoop dat jullie nog heel veel jaren van elkaars gezelschap kunnen genieten  :D

Groetjes, Karin

moniquerob

bedankt, morgen zal ik een fototje toevoegen van de 3
altijd leuk om te zien,
Tot nu toe vind ik allen dat we ze moeten fruit leren eten, zelfs een plantje dat speciaal voor knaagdieren, vogels en reptielen is laten ze met rust,
Misschien zijn ze nog een beetje van slag door de verhuizing, onze katten en de vele aandacht die ze krijgen.
In de oude kooi lag wel een halve (oude) appel maar die hadden ze ook niet aangeraakt,  ??? verse appel en peer raken ze ook niet aan, vandaag heb ik een peen van +- 10 cm in de kooi gestoken via de tralies en 5 cm aan de buitenkant gehouden, en die 5 cm eraf geknaagd om te laten zien dat het eetbaar is, erg aandachtig kijken ze wel maar de peen zien ze als een extra stokje al is het maar voor 1 pootje.
Het zou me niets verbazen als ze alleen maar zaadjes in hun leven hebben gegeten.
Als iemand nog trucjes kent horen we die graag!

groetjes Mo en Rob

Kaatje

Hoi,

Ik heb ze zelf ook al van alles aangeboden van fruit, maar hier zijn ze er ook niet dol op. Waar ze wel gek op zijn is macaroni, spaghetti, aardappelkruim, gekookte boontjes, notenrijst, bruin brood, gekookt ei en soepgroente en de koekjes van het forum  :D

Ook gezond hoor ! Ik denk net als bij de mens dat smaken verschillen en waar ze mee opgegroeid zijn .

Spannend een foto  :D

Groetjes, Karin

ROCKS

Hoi hoi,

Goed van jullie dat je ze mee hebt genomen, ondanks de katten!
Ik denk dat ze nooit eerder ander voedsel dan zaadjes aangeboden hebben gekregen, dus alles wat jullie aanbieden zullen ze niet kennen.
Ze zullen moeten leren nieuwe dingen te ontdekken, net als kleine kinderen.
Niet alle valkjes zijn gek op appel, of andere soorten fruit, en daartegenover zijn er weer valkjes die juist alle soorten fruit lusten.
Zo ook met plantjes, probeer eens kattegras? Misschien heb je dat wel in huis met je katten? En anders kan je dat kopen bij een tuincentrum. Dat eten ze vaak wel.
Of bieslook, en andere potjes met kruidenplantjes, ik koop ze bij de lidl ofzo, kost bijna niks.
De wilgentakken zullen ze misschien wel aan gaan eten, of ermee spelen, hier eten ze de bast ervanaf.
Oh ja, bamboe vinden ze hier ook erg lekker, dat zijn van die lange groene takken met een draai bovenin( als je op de veiling werkt zul je wel weten wat ik bedoel), vinden ze vaak erg lekker, en leuk om in te klimmen! Ik koop ze vaak bij Ikea, niet elke bloemen/plantenwinkel heeft ze.
Foto's zijn we hier gek op! Dus kom maar op!
Veel plezier van, en MET je valkjes!

Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

moniquerob

Super, echt geweldig al die reacties,
Het wordt bijna een "beginners-stappenplan" hiero.

Ik heb vandaag gelijk kattegras meegenomen, dat andere plantje is ook eindelijk ontdekt door in ieder geval 1 van de 3, dat kattegras was een goed idee , ze begonnen er gelijk van te knabbelen.
Dat bamboe kan ik van de week wel meenemen, dat heet trouwens "Lucky Bamboo" omdat het bijna niet dood te krijgen is, mochten mensen nog op zoek zijn dan kan ik altijd wel wat regelen, we verkopen ze zelfs tot een meter lang :o.
Morgenmiddag ben ik wat vroeger thuis dan maak ik dat beloofde foto-tje, het ziet er beter uit met daglicht.

groetjes en we houden jullie op de hoogte

smiley

hoi daar

geef je vogels geen lucky bamboe die zijn giftig ,ik heb het net nog even opgezocht omdat ik het niet zeker wist.
kleine huisdieren kunnen er doodziek van worden.
koop kruiden plantjes bij de super markt mogen ze ook hebben.
geef ze ook geen advocado die zijn ook giftig voor je valkjes.
verder hoop ik dat je vele jaren plezier van ze mag hebben.
ze hadden geen betere baasjes kunnen krijgen,want jullie hoefde er geen 2 keer over na te denken en ze hebben zelfs al een nieuwe kooi .

groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

ROCKS

Hoi hoi,

Ik geef mijn valkjes al jaren van die bamboestengels, ik wist niet dat ze giftig waren?
Ik schrik hier van!
Dacht echt dat ze dat mochten?

Als het echt giftig is, sorry dan dat ik hier heb gezegd dat ze het wel mochten :-[

Groetjes, Nellie

ps Monique: mocht het niet giftig zijn en je hebt in de toekomst wat van je stengels over....dan wil ik wel wat van je overnemen :)

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Kaatje

Citaat van: ROCKS op  4 maart 2009, 12:01:28
Hoi hoi,

Ik geef mijn valkjes al jaren van die bamboestengels, ik wist niet dat ze giftig waren?
Ik schrik hier van!
Dacht echt dat ze dat mochten?

Als het echt giftig is, sorry dan dat ik hier heb gezegd dat ze het wel mochten :-[

Groetjes, Nellie

ps Monique: mocht het niet giftig zijn en je hebt in de toekomst wat van je stengels over....dan wil ik wel wat van je overnemen :)

Hoi Nellie,

Als jouw valkjes al jaren deze bamboe slopen en er nooit ziek van zijn geworden dan kan het heel goed dat ze niet zo giftig zijn als we denken. Toch zou ik het graag met 100% zekerheid willen weten want misschien zijn jouw valkjes wel immuum.

Liefs, Karin

Romy

Hoi iedereen

Ik dacht juist dat ik op het forum had gelezen dat bamboe wél mocht, omdat het een grassoort is.
Bamboe wordt ook door mensen gegeten, dat ben ik zeker. Het is namelijk héél lekker :)

Ik heb het even snel nagekeken via de zoekfunctie hier bovenaan, en bamboe is niet giftig.  :)

Groetjes
Romy

moniquerob

ah jammer, weer een latertje op 't werk (morgen foto...echt waar :))

Ik heb vandaag nog naar het bamboe staan kijken, tot nu zijn alleen degene tot 50 cm netjes, de langere hebben nog bruine vlekken dus 'die bieden we niet aan' aan de zaak.
Ik zal ook even proberen te achterhalen via de kweker wat die over giftig, bespuiten, opname via de wortels enzo zegt, ... wordt vervolgd...
Kruidenplantjes verkopen we op de plantenafdeling ook per 10 of per 8, licht aan de grootte van het plantje.
Ik denk dat ik ze naast de kooi laat groeien dan kunnen ze snoeien wat er door de tralies komt en dan is het alleen af en toe het plantje draaien.
Morgen weer een update, en hopelijk meer info (ook voor jullie) over de bamboe....en eindelijk de foto...
Namen kan ik wel alvast noemen; Baby is een grijze,Rossi is geel met grijs en Vondeling (zo werd ie genoemd) maar die  hebben we al omgedoopt naar Stoner ,grijs met een dikke oranje stip aan de zijkant van ze koppie, dat roept ook leuker en makkelijker. En Stoner en Rossi in één kooi is ook wel ironisch (voor de MotoGP fans onder ons).

Tot morgen bij de update, ik hoop dan wat zinnige info over de bamboe en het produktieproces ervan te kunnen melden.

Groetjes Rob en Mo

moniquerob

5 maart 2009, 17:22:37 #14 Last Edit: 5 maart 2009, 17:45:13 by moniquerob
Hallo lieve kijkbuismensen,

Ik heb even navraag gedaan bij de kweker, hij moest even bijkomen van m'n vraag, zulke vragen krijgen ze niet elke dag.
Ze (de lucky bamboo) worden op water ingevoerd vanuit china, hij kon me wel vertellen dat ze geen pesticiden enzo gebruiken, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken...alleen...
De lucky Bamboo heeft helemaal niets te maken met bamboe (de plantenfamilie die bij de grassoorten hoort), de plant hoort tot een hele andere familie nl. Dracaena sanderiana, en die is zeker schadelijk voor katten en honden (volgens de WSPA, en die konden me trouwens geen uitsluitsel geven over schadelijk voor vogels, altijd leuk Amerika bellen en weer even m'n engels ophalen).
De kweker zou me vanavond of maandag terugbellen als het schadelijk is voor vogels, dat moest hij ook na gaan vragen, hij heeft m'n nummer dus ik hoor het wel.
Zodra ik meer weet horen jullie het ook, dan vul ik het "stappenplan" weer aan.
Tatataaa... de foto:

Ik hoop iedereen snel te kunnen verhelderen tov Lucky Bamboo, tot die tijd, tot schrijfs

Rob en Monique