Valkje Jefke heeft problemen met zijn stoelgang

Gestart door rabaman, 24 februari 2009, 09:49:25

« vorige - volgende »

rabaman

wij ook, want we waren echt ongerust.

Er zat geen leven meer in Jefke, we wisten niet wat er aan de hand was en op het moment dat ze haar eitje gelegd had, stonden we klaar om naar de dierenarts te gaan.

Het was toch even schrikken, maar nu maakt ze het inderdaad goed.

Sanna

Erg is dat hè, als ze een eitje moet leggen? Je denkt echt dat ze het leven laat.

Je hebt nu twee mogelijkheden: òf het blijft bij 1 eitje en ze kijkt er verder niet meer naar om, òf ze gaat over een dag nog een eitje leggen (en later misschien wel meer) en vanaf dan gaat ze erop broeden. Als ze dat gaat doen, moet je zorgen dat ze voldoende voer en water binnen handbereik heeft. Ook moet ze dan wat krachtvoer hebben. Je kunt haar dan gerust een aantal keer per dag uit de kooi laten (of jagen ;D) zodat ze even kan vliegen en bij kan eten. O ja, let dan wel op de drollen, want je wilt niet weten wat daar uit komt (kan ook een beetje stinken). Ik loop meestal de eerste minuten een tissue onder haar kont te houden om het op te vangen ;D. Waarschijnlijk wordt ze dan ook veel feller, wil ze haar 'nest' verdedigen.

Valkjes broeden ongeveer een week of 3 voordat ze het nest verlaten als er niks uitkomt. Maar een valkje alleen kun je gerust al eerder van haar nest halen. Met een week of 2 ofzo (of eerder als ze erg vermagert). Dat doe je als volgt: je haalt haar uit de kooi, haalt alle eieren tegelijkertijd weg, gaat de kooi lekker schoonmaken en een beetje anders inrichten en dan is meestal de drang tot broeden echt wel verdwenen.

Wat het verder ook gaat worden - hetzelfde geld legt ze verder geen ei meer - veel succes!

Groetjes, Sanna

rabaman

Bedankt

We zullen ons jefke in de gaten houden, op dit moment slaapt ze.

rabaman

Vanmorgen heeft Jefke zijn 2de eitje gelegd, en deze keer blijft hij wel erop zitten.  ::)
Vind het wel erg voor Jefke, ik kan hem toch geen 2 weken op dat eitje laten zitten als ik voorop al weet dat er toch niks uitkomt?

R0

Paar jaar terug was mijn valkje een jonkie paar maanden ongeveer en hij legde echt grote grijze drollen :P

Hoe oud is hij/zij?

rabaman

Hoi

We hebben haar vorig jaar in juni gekocht, ze is een week of iets langer in de winkel geweest, dus we denken dat ze nu rond het jaar zal zijn.

Jefke houdt al haar stoelgang op tot ze los mag. We zijn bij de dierenarts geweest en die zij dat als de stoelgang normaal is het geen kwaad kan. Zolang ze maar geen diarree maakt.

Weet er iemand of je valkjes die eitjes aan het leggen zijn, speciale voeding moet geven.

mvg

Kimm

hoi ,

ik zou je valkjes wat extra eten geven. ook eivoer.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

Hoi

Ons Jefke heeft vandaag zijn 4de eitje gelegd. Op een week tijd heeft gij 4 eitjes gelegd.

Weet iemaned hoeveel eitjes ze leggen?

Kimm

hoi,

het kan zijn dat ze nu stopt met leggen maar het kan ook zijn dat ze er nog 1 of 2 gaat leggen.
hou het maar goed in de gaten en zorg ervoor dat ze eivoer ter beschikking heeft.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

Hoi

We zullen haar zeker in het oog houden. En ze heeft de nodige voeding bij haar staan, want ze heeft momenten dat ze gewoon in haar hoekje zit, bijgevolg dat ze weinig eet. Maandag eens naar de dierenarts om te kijken of ze eventueel vitaminen bij moet krijgen, ze is een beetje vermagerd.

mvg

Kimm

hoi,

dat is verstandig van je. veel eitjes leggen kost de nodige energie inderdaad.
laat je nog even weten hoe het maandag dan is gegaan?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

We zijn naar de dierenarts geweest, zonder de vogel.

Hij zij ons dat we vitaminen bij moeten geven en dat we zeker in het hoog moeten houden dat ze niet te fel vermagerd.

Kan iemand mij zeggen hoeveel een valkparkiet normaal weegt.

De dierenarts heeft ook gezegd dat we haar niet zoveel aandacht mogen geven. Constant met haar kroelen (dat doet mijn vriend, als Jefke los is), zou de hormonen stimuleren, waardoor ze misschien bljft leggen.

Ze eet constant, ze heeft haar eetbakje in de kooi hangen, er staat een op de grond, er hangt een snoepstok met ei, er hangt een schelp in haar kooi en ze krijgt om de paar dagen een schijfje haar gekookt ei. Nu is ze los en staat haar eetbak dat normaal op de grond in de kooi staat, op tafel en ze is gezellig aan het eten. En toch vindt ik dat ze sterk vermagerd is.

Ik heb haar net gewogen op de keukenweegschaal en ze weegt 79 gram, is weinig niet. Ze heeft wel al een paar dagen geen eitje meer gelegd.

Kimm

hoi,

goed hoor dat jullie naar de da zijn geweest. de adviezen van de da kloppen ook. niet gaan aaien enzo.

wat het gewicht betreft, dat gaat nog. alleen weet je niet wat je valkje heeft gewogen. valkjes wegen tussen de 80 en 100 gram, maar het ligt ook aan de bouw van het valkje. sommige zijn lichter of nog zwaarder.
als je het vanaf nu in de gaten houdt, dan weet je dus ook of ze nu op gewicht blijft.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

Hoi

Ons valkje heeft altijd rond de 79 gram gewogen maar ik vind dat haar borstbeentje spits is geworden. De dokter heeft gezegd dat we het goed in het oog moeten houden en als het heel spits wordt moeten we zeker terug langsgaan.


Gisterenavond is ze heel goed beginnen eten en deze morgen heeft ze constant gefloten en is ze dadelijk beginnen drinken en eten. Om 10 uur is Raoul zijn ma naar haar gaan kijken en toen er iemand binnenkwam is de dadelijk beginnen fluiten. Dus ons Jefke is terug in orde, ze is terug een levendig vogeltje dat zich weer goed in haar vel voelt.

Ik vind het wel gek op de site staat dat popjes niet fluiten en die van ons doet niets anders.

mvg
Katja

Kimm

Hoi Katja,

Sommige popjes hebben een zangtalent! ;D Dus Jefke ook :D
Hoe gaat het vandaag met haar?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010