Valkje Jefke heeft problemen met zijn stoelgang

Gestart door rabaman, 24 februari 2009, 09:49:25

« vorige - volgende »

rabaman

Ons valkje Jefke is nu van Juni vorig jaar bij ons. Hij is volledig handtam, en echt een knuffelaar. Hij is heel speels en zit geen moment stil. We weten niet of het een mannetje is of een vrouwtje, maar dat maakt ook niet echt uit. Hij fluit wel heel veel.

Toch hebben we een probleem. We zijn de ganse dag werken, en blijkbaar durft hij niet in zijn kooi naar wc gaan. Zijn kooi is altijd heel proper, en hij wacht blijkbaar totdat hij s'avonds los mag. Met als gevolg dat hij ongelooflijk dikke hoopjes legt. (zijn uitwerpselen zijn groter dan een 2€ muntstuk).
We zijn naar de VA geweest, en die zegt dat dit normaal is zolang zijn stoelgang maar vast is. (En dat is ie ook).

Toch hebben we een beetje schrik. want mijn moeder heeft ook een valkparkiet. (koko reeds 18jaar oud) en die heeft nog nooit zulke grote uitwerpselen gemaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand waarom hij overdag niet in zijn kooi zijn behoefte doet?

Alvast bedankt voor de reakties.

Raoul en Katja

Kimm

hoi,

ik heb het nog nooit mee gemaakt, ik zou ook niet weten hoe dit komt.  ::)

wellicht krijg je hier nog wel reacties.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Hallo Raoul en Katja,

Het klinkt bijna wel als de uitwerpselen van een broedse pop. Hebben jullie geen broeds gedrag opgemerkt? Een broedse pop zal haar nest niet willen bevuilen en houdt het op totdat ze gaat vliegen.

Groetjes, Sanna

rabaman

Hoi,

Zoals ik al zei weten we niet of onze jef een manneke of een vrouwke is. Ik zal een foto posten, misschien weten jullie het wel.
Het zou goed kunnen dat het een popje is, en dat het broedgedrag is.

Moesten er mensen zijn die weten wat jefke is (man of vrouw) en wat dit eventueel kan zijn? laat het maar weten.

Groetjes Raoul



Jefke ongeveer een week geleden



Jefke toen hij pas bij ons was.


Kimm

lijkt mij een popje.
is ze al flink in de rui geweest? want er zitten een heleboel parels :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

Het mysterie van Jefke is opgelost. Hij heeft een eitje gelegd !!!!!
Het is dus eigenlijk Jeanneke  :D :D :D

Maar wat moet er nu gebeuren? Wegpakken of laten liggen? Ik heb al 18 jaar ervaring met een mannetje, maar van een vrouwtjes valk ken ik dus helemaal niks...

Help...

Alle goede tips zijn welkom!!!!

Kimm

26 februari 2009, 18:14:42 #6 Last Edit: 26 februari 2009, 18:28:10 by Kimm
haha dus toch een popje  :D  :D
dat was dus inderdaad de oorzaak!

laat het eitje maar liggen. ze heeft toch geen partner?
zorg ook dat als ze heel veel op het eitje zit dat ze voedsel dicht bij haar heeft staan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

Sommige zeggen laten liggen, sommige zeggen eitje weghalen? Ik weet het ook niet meer.

Ze heeft inderdaad geen partner.

Toch raar, want jefke kan perfect het bouwvakkersdeuntje fluiten. (Ik dacht dat vrouwtjes nie fluiten.)

Kimm

ik zou het eitje laten liggen zolang zij er interesse in heeft. als je het nu gaat weg halen kan het zijn dat ze door blijft leggen. ;)

dan is jouw jefke een popje met zangtalent!!!

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

 ;D ;D ;D

Blijkbaar wel, want hij fluit soms ganse dagen.

Ik zal het laten liggen. Maar hoelang duurt dat die intresse?

Mogen we Jefke nog loslaten? of moet hij nu in zijn kooitje blijven?

Kimm

ik zelf weet niet precies hoelang het duurt.

ja hoor, je kan gewoon de kooi open zetten en kijken wat ze doet.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

De intresse is precies al weg...
Heb het kooitje open gezet, en ze komt lekker kroellen bij mij en mijn vriendin.

Was toch even schrikken hoor, ik dacht op een gegeven moment dat ze dood aan het gaan was. Ze lag der echt voor dood, voor dat het eitje deruit was.

Maar nu is alles weer prima in orde. Oef... ;)

Kimm

ja ik kan mij voorstellen dat dat schrikken is.
soms kan het ook mis gaan en heeft een popje legnood.
dan wil het eitje er niet uit en dan zal je moeten gaan helpen.

ik ben erg benieuwd of ze deze week nog een eitje gaat leggen.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rabaman

Bedankt voor de info en we zullen laten weten of deze week nog een eitje zal leggen.

Ze is wel heel levendig en vliegt al terug rond. Ze heeft totaal geen interesse in haar eitje, is dit normaal?


Kimm

ja hoor dat kan.

het kan ook zijn dat ze straks weer terug gaat naar haar eitje of het gewoon links laat liggen.

ik ben blij dat het goed gaat met haar ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010