* Valkjes uit Marken ~ 7 donsjes ~ 07-08 foto's van gevonden valkje ~

Gestart door Zyra, 21 februari 2009, 00:00:42

« vorige - volgende »

Zyra

Weer even een update vanuit Marken.

De vogels maken het allemaal stuk voor stuk goed. Yenthe begint weer mooi in de veren te zitten evenals Mystic (beide waren hun staart pennen verloren door een paniek uitbarsting, gelukkig verder geen wondjes of iets dergelijks). Mylo zit zich rot te versieren maar geen enkel popje wat voor zijn versierkunsten smelt. Kenji heeft het fluiten goed onder de vleugel en fluit zich dan ook helemaal gek, soms zo erg dat wij even de deur van de keuken/bijkeuken dicht doen omdat we de tv dan niet verstaan :-). Jenna zit weer als vanouds op haar touw te bedelen om knuffels en zelfs Luna lijkt dit gedrag over te nemen. Het jong van Tailey en Ricco heeft eindelijk een naam gekregen: Yuma dit betekend Zoon van het Stamhoofd in het Indiaans. Ik heb voor deze naam gekozen omdat Ricco mijn eerste man was (en is natuurlijk) en het hier een jong van is. Ricco gedraagt zich in de kooi ook wel een beetje als Stamhoofd ;-).  Mocht Yuma nou toch een popje wezen vind ik de naam ook wel bij haar passen, alleen de betekenis klopt dan niet.

Lilo en Stitch begrijpen het maar niet wat ze met een broedblok aan moeten. Ze kijken allebei in het blok en Stitch heeft er zelfs een paar uurtjes in zitten dutten, niet echt broeden want hij bewaakte niks toen ik door het invlieg gat zat te kijken. Hij zat daar gewoon lekker op 1 pootje alsof hij nog heel goed wist wat hij vroeger in het blok deed.

Tailey en Ricco hebben nu 2 eitjes en een pleeg eitje. Hun eerste eigen eitje is gelegd op 08-03-2009 en de 2de vanzelf sprekend 10-03-2009. Ricco begon gelijk na het eerste eitje overdag goed te broeden, maar Tailey pas na het 2de gelegde eitje. Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar daar zullen we snel genoeg achter komen.  Ik verwacht dat de eitjes rond de 28ste uit gaan komen, omdat er pas vanaf 10 maart goed is gebroed zowel overdag als s'nachts.

De ringen zijn besteld en hopelijk heb ik die op tijd binnen om mijn eerste donsjes te ringen. Yuma heeft geen ring gekregen omdat ik toen nog maar net lid was van de Parkieten Sociëteit en dus geen ringen kon bestellen.

De voorfronten voor de kweek kooien zijn binnen dus we gaan binnen kort hout halen om ze te kunnen gaan bouwen. De voorfronten worden in een houten frame gemaakt die ook nog eens als deur fungeert. Dit lijkt mij erg makkelijk met schoonmaken enzo van de kooi. Ook komt er een lade in voor het makkelijk leeg halen van de bodem. Deze lade wordt wel vast gezet met schuifjes zodat ze niet een rand krijgen binnen in de kooi waar eventuele pootjes of iets dergelijks tussen vast kan komen te zitten. Het blok wordt er 1 met een deurtje van voren zodat je makkelijk nest controles kunt houden en teven kun je het blok erin en eruit schuiven voor het goed schoonmaken van het blok. Onder het blok (zoals je kunt zien op de afbeelding) komt er ook een klein deurtje. Tegen de houten zijkant onder het blok wil ik iets hebben waar ik de voerbakjes aan kan hangen. Zo kan er geen ontlasting in het water/voer vallen doordat de vogels boven de bakjes zitten en hoef ik niet te rommelen met een grote deur die open gaat (kans op ontsnappen) of val deurtjes wat ik gewoon niet fijn vindt werken met voerbakjes in m'n handen..

Hier een afbeelding van hoe ik de kweekkooi wil gaan maken met de maten erbij. 4 van zulke kooien worden dus op elkaar gebouwd als 1 stevig geheel zonder de kans dat de kooien van elkaar kunnen schuiven.



De buiten volière laat zich nog even op zich wachten, waarschijnlijk wanneer het vakantie geld binnen is ga ik hem bestellen en wordt hij 3 a 4 weken later geleverd, mooie tijd om de vogels naar buiten te doen tegen de tijd dat de volière in elkaar is gezet.

Groetjes Desire


Dierenfreackske

Hoi........Fijn dat het zo goed gaat daar met de eitjes,gelukkig begint Yentle weer goed in de veren  te zitten, wat sneu van zijn staartveren en van Mystic. Grtjs Ann



Zyra

Wat een heerlijk weer vandaag in Marken en waarschijnlijk ook de rest van het land. De grote voorjaars schoonmaak is hier in volle gang ondanks dat we hier nog niet zo lang wonen.  De bijkeuken en keuken zijn al klaar, morgen de rest van het huis.

Terwijl ik bezig was met schoonmaken hebben de vogels heerlijk in het zonnetje buiten gestaan. Onder een concert van vrolijk gefluit zaten ze allemaal lekker te genieten van het warme zonnetje op hun kuifjes.  Jammer dat Tailey en Ricco niet naar buiten konden, die zitten inmiddels op 5 eitjes te broeden waarvan er 3 bevrucht zijn. Het 5de eitje is pas gisteren gelegd dus zou ik op zijn vroegst morgen pas kunnen zien of het bevrucht is. Eitje 1 is niet bevrucht helaas.

Ook hier is het broedseizoen dus goed begonnen, hopelijk zijn de ringen op tijd binnen zodat ik dit nest al kan ringen maar ben toch bang dat dit niet gaat lukken.

De volière komt nu sneller als verwacht en zodra het kan kunnen de vogels dan ook naar buiten.  Ik heb er erg veel zin in om de volière neer te gaan zetten en leuk in te gaan richten (vooral het laatste vind ik altijd erg leuk om te doen, het neerzetten heb ik natuurlijk geen ervaring in ;))

Morgen zal ik even foto's gaan maken van de vogels en natuurlijk de eitjes.  Vandaag was ik veel te druk bezig ondanks dat het een erg leuk en mooi gezicht was alle vogeltjes buiten in de zon.

Terwijl ik dit bericht schrijf krijg ik een e-mail binnen dat mijn volière over 2 a 3 weken geleverd wordt. Hopelijk is het dan al zulk mooi weer dat de vogels naar buiten kunnen al betwijfel ik dat wel, maar de tijd zal het leren he :)

Groetjes Desire


Caroline

Ik ben lid van NBvV en kan met spoed bestellen, dan heb ik de ringen binnen 1 week in huis. Kost wel één € per ring maar och, dat zijn de kosten niet en .... de jongen zijn in ieder geval geringd. Geeft toch een prettig gevoel.

Succes met je kweek.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Zyra

nou ik heb een beetje overdreven besteld geloof ik  :-[ 50 ringen  :-[ en als ze dan eene uro per stuk zijn dan is het wel weer erg duur ;D ik ga gewoon heel hard duimen dat ze optijd binnen komen ;)

Caroline

Nee .... deze bestelling blijft gewoon lopen .... je plaatst dan een nieuwe bestelling van bijv. 10 ringen, alleen deze bestelling met SPOED. Dit zijn dus extra ringen.

En ik zeg al, wat is nu 1 € op de verkoopprijs van een valkje.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Dierenfreackske

 ;) ;) ;) :D :D :D :D



Zyra

Deze week is er veel veranderd hier in huis. 3 vogels zijn verhuisd en 1 is erbij gekomen. Beauty en Beast wilde ik al een poosje weg doen maar wel naar een goed iemand en die heb ik nu dus gevonden. Zij verblijven nu in amersfoort en zodra het weer het toelaat mogen ze de buiten voliere in. Yenthe is in de buurt gebleven en naar een heel aardig vrouwtje in Hoorn gegaan. Zij had een broer en zus waarvan de broer steeds op zusje lief sprong om te wipwappen en heeft dus besloten om broer weg te doen en een nieuwe man voor haar te zoeken. Dit werd Yenthe en ook Yenthe mag zodra het warm weer is lekker naar buiten toe. Tot die tijd is zijn nieuwe popje naar binnen gehaald zodat ze niet alleen zaten en Yenthe toch op zijn gemakkie kan wennen.
De nieuwe pop is Snowy, hier onder ook te bewonderen. Ze is een dominant pastel lutino witmasker pop en komt bij Wilkes vandaan. Ze is geboren in juni 2008 en zoek voor haar een dominant pastel man of wildkleur man zonder split lutino in ieder geval.
Tailey en Ricco broeden erg goed op hun 5 bevruchte eitjes en ik verwacht dat over morgen het eerste donsje zijn/haar hoofdje laat zien.
Mylo ziet er erg grappig uit door zijn rui.. hij gaat van heel donker wildkleur naar bijna cinnamon wildkleur  en door zijn schimmel patroon ziet dit er echt grappig uit. Heb ook close-upjes genomen van hem.
De voliere komt eerste week van april end at zou volgende week dus moeten zijn. Ik ben erg benieuwd hoe hij in elkaar moet :D mooi klusje voor als het niet regent. Het dak is nog even open maar de panelen lopen wel alvast af zodat het dak er later op gemonteerd kan worden. Het dak wordt van polycarbonaat gemaakt en weet nog niet hoever ik het dak zal laten door lopen.. helemaal dicht of juist niet..  We zijn ondertussen druk aan zoeken naar planten wat geen kwaad kan voor de vogels zodat de voliere een mooi geheel wordt. Ook wil ik kijken of ik een klein en ondiep vijvertje in de voliere kan maken als zijnde badje voor de vogels. Ook gaan we kijken voor een soort sproeier systeem zodat de vogels lekker kunnen douchen wanneer ik op een knopje druk.. hoe en of dit wel gaat moet ik nog even uitzoeken maar het leek me een leuk idee.  Het wachten op de warme dagen is hier zeker al begonnen.
Hier de foto's van de gevleugelde vriendjes

Kenji en Nala


Luna




Mylo












Snowy



Jenna



Mystic



Lilo en Stitch




Lilo







Stitch




Mylo en Snowy





Ricco en de staart van tailey, tailey is gelijk weg zodra ik het blok open doe..








Tailey


Yuma




Jenna die zich uit schud en gelijk een knuffel erachteraan.. als je snel scrollt dan lijkt het net een filmpje :)














[/b]

Dierenfreackske

Hoi Desiree.mooi mooi mooi...ik heb heel erg genoten van je mooie foto's die je hebt gemaakt hoor! Ik vind Snowy mooi hoor!  en mooie namen hebben je valkjes , bij de eerste foto dacht ik ,,, wow , ook een Kenji en Nala...hhi! Wel leuk he!
hihi , ik heb ook in de zomer een zwembad voor ze, heerlijk vinden ze dat he; grtjs Ann



Zyra

Hey Ann,

Ja ik geniet echt enorm van mn hobby, en denk hier op het forum nog velen met mij.
Het is inderdaad de bedoeling om de vijver in de winter leeg te maken zodat het niet kan bevriezen ;)

Vanmorgen werd ik verrast met een tik eitje. Zonet ging ik weer even kijken en luisteren en het zijn inmiddels 3 tik eitjes waarvan er 1 al behoorlijk zit te piepen  ;D Eitje nummer 3 zit te piepen en 1 en 4 tikken.. Nummer 2 heeft het volgens mij erg naar zijn zin in het eitje en laat zich nog niet horen, maar dat kan natuurlijk vanavond of morgen alsnog komen.. Vindt het wel apart dat 1,3 en 4 tikken want ze zijn toch echt om de dag gelegd.. Eitje 3 heeft op dit moment de meeste barstjes gemaakt (3 stuks) en vraag me nu eigenlijk heel hard af of dit geen kwaad komt als ze te vroeg uit het ei komen?

Ook zit ik eraan te denken om Tailey en Ricco nu de vitamines van Feld te geven met calcitat erdoor zodat de jongen genoeg kalk binnen krijgen.. Maar weet eigenlijk niet of dit wel zo verstandig is en of je ze te veel kalk kunt geven. Normaal gesproken geef ik Bogena Multivit 2 x per week en eens in de 2 weken verander ik de multivit in de vitamines van Feld. Dit heb ik voor Tailey en Ricco niet gedaan terwijl zij het blok hadden om te voorkomen dat ze eitjes legde met een te harde schil. Dit had ik gelezen bij Caroline en dit wilde ik dus voorkomen. Wat zeggen jullie? Wel of niet weer die vitamines met calcitat geven aan ze?

Nu zal ik een dagelijkse update plaatsen ivm de jongen. Ook probeer ik elke dag foto's te maken, al kan ik dit niet elke dag beloven.

Groetjes Desire

Dierenfreackske

Hoi hoi, whaaaauuuuw tik eitjes en piepkuikens in het ei , wat spannend, he, Welke mutatie is Ricco en Tailey nu weer? Gewoon om te weten en Jenna? GRTJS Ann



Zyra

Hey Ann,

Ricco is wildkleur maar heeft wel een split vlek en is volgens mij ook gepareld geweest. je ziet echt duidelijk een lichtere vlek op zijn rugje dus ik denk dat hij gepareld is maar gezien Yumo een wildkleur is zou het weer niet kunnen.. Tailey is een cinnamon opaline split bont en witmasker.
Jenna is nog steeds onbekend kwa kleur, dat ze groen is is overduidelijk, maar onder welke mutatie ze nu valt... daar zullen we achter moeten komen door kweekresultaten bij te houden. Hier krijg ik hulp van door eena ndere kweker hier in de omgeving.

De eitjes zijn niet echt verder gekomen dan dat ze waren vanacht om 02.00 uur. 2 eitjes hebben overduidelijk een aantal barstjes vanuit de binnenkant gemaakt, je hoort ze ook duidelijk tikken tegen de eitjes maar het lijkt wel of ze er niet door kunnen komen? het eerste barstje was gister ochtend al zichtbaar.. Zou de eischil te hard wezen? Ik open zometeen een topic op een ander board om te vragen hoe of wat. Ik hoop dat iemand mij dan kan helpen :)

Genieten van een kopje thee hoor ik de vogels van beneden fluiten. Heerlijk wakker worden op deze manier. Strakjes nog even het voer en water verversen en dan macaroni koken voor ze, paar stukjes spercibonen uit de vriezer halen, koken en dit samen met donkerbruin brood met verschillende zaadjes en pitjes geven. Ben erg benieuwd of ze deze combinatie ook lusten :)

Groetjes Dees

Dierenfreackske

Hoi, het kan wel een mosterdvalkje zijn qua kleur he! Hihihi! Vind die wel heel mooi hoor! Grtjs Ann



Randy

heeej dees 8)

zo te lezen gaat hier ook alles lekker ;D
je fotos zijn erg leuk,,,, goed om te zien dat nala het zo naar der zin heeft bij jou ;)

ik hoop ook voor jou dat je snel donsjes heb ;D

suc6 ermee, groetjes randy :P
Wanna see my Diary??
CLICK HERE

Zyra



Mag ik aan u voorstellen:

Adora & Amigo


















Geboren op 28-03-09 tussen 19.00 uur en 19.30 uur.