29 maart 2024, 10:05:34

Handige tip voor kiemzaad

Gestart door Valk1969, 4 mei 2010, 18:41:17

« vorige - volgende »

Valk1969

Hallo allemaal,

Laatst was ik bij een kweker van waterslager kanarie's en natuurlijk kregen we het over voeding.
Hij kookt zijn kiemzaden 20 minuten, goed afspoelen met koudwater (fijne zeef of panty werkt perfect) en met goed afspoelen bedoelen we ook heel goed afspoelen.

Heb je vrij doog eivoer dan kan je dit direct mengen als het goed is uitgelekt (in een panty kan je het makkelijk buiten uitslingeren) en met nat eivoer droog doorheen mengen (beste manier om kiemzaden droog te krijgen is op een schone keuken handdoek leggen en steeds zachtjes omrollen of droog deppen).

Dit mengsel is makkelijk een paar dagen houdbaar in de koelkast en zou ook eventueel nog een ei 15 minuten kunnen koken en geheel met schil en al over  een fijne rasp raspen. Dit kan je ook als extra door het mengsel doen.

Op deze manier heb je snel je kiemzaad klaar en geen kans op schimmels tijdens de normale manier van ontkiemen.

Geloof me de vogels zijn er gek op  ;D

Groetjes,

Patrick

Kimm

hoi patrick,

bedankt voor je tips :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Valk1969

Al mensen die dit geprobeerd hebben?

Gr,

Patrick

*Yvon

Hoi hoi

Nee,jij wel ??  :D

Ik doe het wel op m'n eigen manier.  :)
Ik doe kiemzaad in een zeef goed afspoelen met heet water.
Vul een schaal met heet water en daar laat ik het kiemzaad een poos instaan.
Daarna de kiemzaad in de zeef met goed koud water afspoelen.
Afspoelen doe ik zo'n 3x p.d.
Dan kan ik het de 2de dag geven en doe er zo'n 3 dagen mee.
Langer wil ik niet doen ivm schimmel.
Ook wil ik de kiem niet te lang laten kiemen,hoe korter de worteltjes des te meer pitamientjes erin blijven.  ;) :D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Valk1969

Hou Yvon,

Ik geef het mijn vogels wel en ze zijn er erg dol op.
Langer als 3 dagen bewaar ik het niet in de koelkast ook ivm eventueel schimmel.

De andere manier ken ik wel maar als je overdag werkt dan lukt dat 3 keer per dag spoelen zowat niet. En het risico dat ik ze iets geef wat beschimmeld is durf ik niet aan.

Gr,

Patrick

♪ Marlies

Klopt dat ze dit lekker vinden. :D

Ik moest voor Grumpy ( grijze roodstaart) duivenvoer even doorkoken, afspoelen en droog deppen toen ze nog maar net zelf ging eten.

Voor de valkjes doe ik er ook nog eivoer bij.
Ze eten daar niet van, maar ze vreten. :D
Ik geef het aan het eind van de middag, en de andere ochtend zijn de bakjes helemaal leeg bij allemaal. :D

*Yvon

Hoi hoi

Dat van die duivenvoer ga ik ook uitproberen.  :D
Rene heeft pas een baal meegenomen voor het vissen.  ;D
Die verwent de wilde vissen zo graag.  ::) :D

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Nemi

Dat duivenvoer zijn toch erwtjes en boontjes enzo?
Weet niet of er bij jullie in de buurt een Jumbo supermarkt is? Hier verkopen ze biologische gekiemde erwten/bonenmix. Je moet wel even kijken dat je er 1 pakt die niet bijna over de datum is. Als je mazzel hebt zijn ze wel een week houdbaar. Kost 1,40 en zit heel veel in. Lekker makkelijk, hoef je zelf niet te kiemen..  :D

Valk1969

Zakje kiemzaad kost 1,70 euro  ;D
Heb er nu 5 keer een portie van gemaakt en heb nog een halve zak.

Gr,

Patrick

*Yvon


Wij kopen wat grotere zakken grof en fijn kiemzaad,geen idee wat het kost.  ::)  :D
Vanaf vandaag doen we 2x p.maand de sport-duivenvoer als kiemzaad en daar zit in :

Rode maïs subliem 
Extra Plata maïs   
Extra tarwe   
Dari 
Maple peas erwten
Dun peas erwten
Kleine groene erwten
Milo
Cardy
Vitsen
Katjang idjoe
Getoaste soja 
Kempzaad
Gestreepte zonnebloempitten
Boekweit
Zwart koolzaad
Lijnzaad 
Mariëndistelzaad 

Op deze manier krijgen ze toch aardig wat extra's naar binnen.
Alleen zou ik deze duivenspul niet vaak geven,aangezien mais nogal dik makend zou zijn.  :)

Groetjessss Yvon



Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Erwin

Hoi Yvonne,

Er is ook duivenvoer zonder mais. Ik heb jarenlang duiven gehad en inderdaad ik kookte het ook om er mee te vissen.
Overigens Mais is mischien dikmakend maar dat kan voor een voliere vogel toch nooit een probleem zijn lijkt me altijd nog beter als die zonnepitten, Overigens een bakje mais uit blik vond mijn valkje vroeger een delicatesse, die zat er al op te wachten

gr Erwin