20 april 2024, 03:25:31

partner voor Plukkie!

Gestart door Nina_en_Plukkie, 25 november 2003, 17:28:05

« vorige - volgende »

Nina_en_Plukkie

Hallo allemaal,
Sinds een aantal maanden heb ik een valkparkiet. Toen ik hem kreeg was hij erg verwaarloost en zielig, maar nu is hij weer helemaal gezond en fluit hij de hele dag door. Echter hij wordt niet tam. Tenminste, ik denk dat het een hij is.  :P
Het is een lutino valkparkiet.

Omdat we sinds kort een prachtige gigantische kamervoliere voor hem hebben gebouwd, vinden we dat er nu maar een
partner voor Plukkie moet worden gezocht.

Ik weet niet precies welk geslacht Plukkie heeft, maar we denken een man omdat hij steeds met zijn vleugels ietsje wijd over de stokjes heenparadeert en heel hard fluit en overal op timmert met zijn snavel. Echt machogedrag vonden we. :D

Dus we zoeken waarschijnlijk een vrouwtje. Nu komt echter het probleem, waar gaan we die vinden? Ik ben tegen dierenverkoop in de dierenwinkels, zeker van vogels omdat ik het zielig vind dat ze in zo'n klein hokje zitten. Verder wil ik graag een vogel die al handtam is zodat Plukkie misschien nog wat erbij kan leren van een al tamme vogel ::). Plukkie is namelijk nog steeds erg wantrouwend wat handen betreft.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik het beste op zoek kan gaan naar een geparelde pop voor Plukkie?

Doei
Nina

mastolk

HOi Nina,

Je kunt zoeken (op internet, of bij kwekers) naar een iets oudere handttamme vogel. En dan echt zoeken naar een popje. Maar...hoe ouder hoe lastiger het is als ze niet tam zijn om ze tam te krijgen. Het is ons inmiddels bijna gelukt met Sien (maar dit koste wel bijna 1 maand) die was zeker al 3 jaar toen we haar bij de rest zette. Maar goed, de rest hier was tammer dan haar...dus zij leert van hun. En niet andersom zoals jij graag wil.
Enverder...als je er een jong bij neemt weet je nooit zeker of het een popje is. Dit kun je pas na een week of 11-12 aan eht gedrag gaan merken, maar dannog...is het erg moeilijk.
Of je gaat naar een goede kweker die het echt weet. Maar...op deze site heb ik hierover ook al genoeg gelezen dat een kweker een pop verkoopt terwijl het een man is.
Het is en blijft lastig:
- gokken bij een jong op een vrouwtje, (va 11 weken aan het gedrag)
- of een oudere valk kopen dat al door de jeugdrui is en dan weet je het bijna zeker.
Maar het is verder ook niet zo'n heel groot probleem om twee mannen bij elkaar te zetten hoor! Ik heb hier 5 valkjes waarvan in allemaal niet eens precies weet wat het zijn. (sommige heb ik vermoedens, 2 weet ik zeker verder niet)

Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes ermee Groetjes MArgrietha

Tara

Hoi hoi,

je hebt inderdaad een mannetje, fluiten, macho-gedrag, noem maar op.

Je kan het best een valkje zoeken bij een kweker dan, hangt af welke kweker, er staan er hier enkele op de site, je kan eens kijken of je nergens in de buurt woont van een kweker :).

Meestal gaan ze goed samen. En kan je er in de zomer ook een blokje hangen, en gaan ze mss kweken :). Het is het best zo snel mogelijk eentje aan te schaffen, want anders wordt Plukkie te bazig over 'zijn' eigendom.

Het hoeft niet per se een handtamme valk te zijn, want valkjes verwilderen toch echt in een volière. Tenzij je hun vaak zou uithalen, dan is de kans er natuurlijk wel, dat Plukkie ook tam wordt :).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Nina,

CitaatHeeft iemand tips voor mij hoe ik het beste op zoek kan gaan naar een geparelde pop voor Plukkie?

Ik zou er een bij een kweker halen die net uit het nest is en al zelf eet.
Sommige kwekers verkopen ze ook handtam (Mandy, Lique en ik bijvoorbeel)
Je valkje hoeft dan alleen aan je te wennen.
De eerste dagen even je valkje in een apparte kooi houden tot ie goed gewend is aan je en dan pas voorzichtig proberen bij de ander te zetten als ze ook buiten de kooi wat aan elkaar gewent zijn.
Ik heb ook wel eens geparelde popjes maar die ouders hebben nu een rustperiode dus daar heb ik nu geen jongen van.
Uit dat nest waren wel alle geparelde valkjes tot nu toe popjes.
Als je wilt kweken is dat belangrijk maar als je geen nest wil kan je ook rustig een mannetje nemen hoor.
Op www.marktplaats.nl zie je vaak geparelde tamme valkjes aangeboden dus die moet wel te vinden zijn.

Groetjes, Paul