16 april 2024, 19:00:14

Hoe oud moeten ze zijn....

Gestart door marjon, 23 oktober 2002, 20:19:18

« vorige - volgende »

marjon

Hallo!

Onze valkparkieten gaan elkaar steeds aardiger vinden..... ;) Sinds kort paren ze regelmatig en we vragen ons af of we er nu al een nestkastje in mogen hangen of niet. Hoe oud moet een valkparkiet zijn om een nestje te kunnen beginnen? Remi (de pop) is nu anderhalf en Paco (het mannetje) is zo'n 8 maanden. Is dit oud genoeg?

V_Valkie

Volgens mij zijn valkparkieten broedrijp op ..ongeveer 9 maanden.

Paul

Hoi Marjon,
Het beste is als ze minimaal anderhalf jaar zijn heb ik wel eens gelezen.
Sommige raden aan pas na 2 jaar te kweken.
Voor de Pop is het in elk geval het belangrijkste dat ze oud genoeg is want als die te jong zou zijn kan ze last krijgen van legnood.
Als het mannetje niet oud genoeg is worden denk ik je eitjes niet goed bevrucht.
Ik ben helaas wat kweken betreft nog geen expert maar er zullen zeker nog meer reacties volgen op je bericht :-)

Groetjes,  paul

franky

hallo marjon
als ik jou was zou ik nog een paar maanden wachten ik ga er een nest kast in hangen in februari want anders is het te koud maar als hij binnen zit kan je het probeeren binnen een maand of twee want dan is hij 1jaar en heb je meer kans dat hij kweek klaar is
groetjes frank

Peter

Hoi,

Een valkparkiet kan zich voortplanten als hij/zij 9 maand oud is maar of dat verstanding is... De valkparkiet is dan nog erg jong, een leeftijd tussen de 1 jaar en 2 jaar wordt vaak aangehouden.

Groetjes,
Peter

Mandy

Mij is laatst door een ervaren kweker verteld dat hij zijn poppen pas bij 3 jaar oud laat kweken en de man kan al als tie een jaar is.
Zelf heb ik met drie poppen van een jaar oud gekweekt en bij 2 ging dat goed, maar die andere stopte na 1 week op 6 bevruchte eiren gelegen te hebben er ineens mee. Dit was na een koude nacht en vaak broeden de poppen 's nachts en de mannen overdag. Ik heb deze toen bij een ander broedend koppel gelegd en er is er toen gelukkig nog 1 uitgekomen.
Van de mannen weet ik dat er één 2 was en van de andere is de leeftijd onbekend.
Ik hang m'n blokken in maart op (in een buitenvoliére, in het binnengedeelte "nachthok"). Ik weet niet wat het beste is als je ze binnen hebt zitten. Ik denk toch in ons voorjaar vanwege het weer (ook al heb je je verwarming aan), maar ook vanwege het aantal lichturen dat ze krijgen. Dat hebben we deze donkere maanden niet veel.
Succes, groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl