15 mei 2025, 01:51:42

Bloed bij ontlasting

Gestart door Claire, 16 februari 2009, 19:26:42

« vorige - volgende »

Claire

:-[ Mijn valkje Puca heeft sinds vandaag bloed bij haar ontlasting. Ze toont nog niet echt ziek, zit nog niet dik in haar veren of op de bodem van de kooi. Ze drinkt wel erg veel, maar eet gelukkig nog wel gewoon.

Ik heb haar enrofloxoral gegeven (opgelost in water).Is dat een goed middel tegen diaree? Ik geloof dat ik haar dat vorig jaar gaf toen ze ook deze verschijnselen had.

Ik heb in de kast ook nog iverquantel drops staan. Tegen wormen.
Omdat ik niet zeker weet wat ze heeft wil ik haar dat eigenlijk ook nog erbij geven. kan dat?

Ik maak voor morgnavond (als het dan nog niet beter gaat) een afspraak met de dierenarts.

Ze heeft gisteravond (ik weet niet of dat er mee te maken heeft) mijn gouden armbandje per ongeluk krom gebeten. Misschien ligt daar de oorzaak en heeft ze een minuscuul stukje goud binnen gekregen. Of kan het ook zijn dat ze kou heeft gevat van de douche van gisterochtend?

Ik hoor heel graag wat ik er aan kan doen of wat het kan zijn..

Groet van Claire

Romy

Hoi Claire

Meestal is bloed in de ontlasting niet goed.
Maar je geeft aan dat je al naar de DA zal gaan. Heel goed! Want een valkje laat pas merken dat ie ziek is, als hij al echt doodziek is en meestal is er dan niks meer aan te doen.

Maar je hebt dus opgemerkt dat er bloed in de ontlasting zit en gaat er mee naar de DA. Dan geef je beter niks van medicijnen tot dan. Want als de DA ontlastingsonderzoek wil doen, dan kan hij dat niet meer als er al medicijnen zijn toegediend. Want dat verstoort het één en ander waardoor een onderzoek niet meer duidelijk is.

Ga je naar een vogelarts? Want dat is wel belangrijk. Een gewone DA weet meestal heel weinig over vogels.

Sterkte met je valkje!

Groetjes
Romy

Claire

Bedankt voor de snelle reactie!!

Ik ga naar een gewone DA, maar hij heeft wel verstand van valkjes.

Ik lees net in een vorig onderwerp van mij dat Puca ditzelfde ook vorig jaar maart had.

Het is toen met deze drops overgegaan.

Ik hoop op snelle vebetering en kzal de kachel vanavond niet te laag zetten.

Romy

Hoi Claire

Als je DA verstand heeft van valkjes, dan is het ok.
Dus je zegt dat je valkje al eens bloed in z'n ontlasting heeft gehad? Wat was toen de oorzaak?

Ik hoop ook dat het snel terug goed gaat met Puca!

Normaal gezien kunnen ze tegen een lichte temperatuursdaling in huis hoor. Dat zou geen probleem mogen zijn. Maar ik begrijp wel dat je hem nu wat hoger laat staat zodat Puca geen energie hoeft te verspillen aan warm houden.

Succes!
Romy

Claire

Hoi Romy,

Vorige keer was de oorzaak niet bekend. Deze drops die ik gegeven had werkten toen wel heel snel, ze was er binnen een paar dagen vanaf.

Misschien een blad van een bloem gegeten? Ik zet altijd allaes wel weg, maar soms gaat ze er toch aan knagen.

Romy

Hoi Claire

Is er toen onderzoek gedaan op de ontlasting met bloed in?
Het is toch wel frappant dat het nu opnieuw gebeurt.

Soms gaat het symptoom wel weg met een medicijntje, maar wordt de oorzaak niet aangepakt. Wat de toestand kan verslechteren op lange termijn.

Meestal duidt bloed in de ontlasting op darmbloedingen. Waar die vandaan komen kan heel verscheiden zijn. Iets verkeerd gegeten hebben kan een oorzaak zijn, of iets scherps (zoals een stukje goud?). Als een valkje geen goede vertering heeft, of zelfs helemaal niet meer eet, kan hij ook bloed in de ontlasting krijgen.
Zo zie je dat er heel veel oorzaken kunnen zijn van bloed in de ontlasting. Aangezien het nu al de tweede keer is dat ze het heeft, zou ik toch aandringen om de oorzaak ervan te onderzoeken. Zodat ze er in de toekomst zeker geen last meer van zou hebben!

Groetjes
Romy

Claire

Hallo Romy,

Ik ga morgenochtend meteen de DA bellen en vragen of ik bloed langs kan brengen voor onderzoek.

Ik denk dat ik Puca maar niet mee neem naar de DA omdat ze moeilijk te pakken is en omdat ik haar op deze manier minder belast.

bedankt voor je antwoorden!

Romy

Hoi Claire

Graag gedaan hoor  :) Het forum is er om iedereen te helpen met vragen  :) Ik ben blij dat ik je kan verder helpen  :D

Het is een heel wijze beslissing van je om ontlasting te laten onderzoeken!
Hier zijn een aantal tips hoe je makkelijk ontlasting kan opvangen en transporteren :

Leg wat aluminiumfolie onderaan de kooi van Puca. Blijf er wel bij want Puca mag zeker niet van het aluminifolie eten, want dat is heel giftig. Als ze een (bloed)poepje heeft laten vallen, haal dan de aluminiumfolie terug uit de kooi. Vouw de folie netjes dicht en leg het eventueel in een afgesloten potje (zo kan het niet bezoedel geraken met andere dingen die in de lucht zweven, en wordt jou koelkast niet bezoedeld door Puca's poep ;) ). Dat kan je dan in de koelkast plaatsen zodat het 'vers' blijft. Dan kan je het morgenochtend afleveren bij de DA.

Succes ermee!

Groetjes
Romy

Claire

Het gaat sinds vanmorgen een stukje beter met Puca en ik heb goede hoop dat ze het weer doorstaat!

haar ontlasting is nu zonder bloed.

Toch vang ik van de week wat ontalsting op en laat dat door de DA testen.

bedankt voor jullie reacties!!

Romy

Hoi Claire

gelukkig gaat het wat beter met Puca!

Laat je ons nog weten wat de Da te zeggen had over de ontlasting? Zo leren wij ook wat bij.

Alvast bedankt!
Groetjes
Romy