24 april 2024, 01:52:56

beestjes/insecten ? in de voeding

Gestart door daniah, 25 november 2003, 16:56:18

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Sabrina,

Ik denk dat het op zicht geen kwaad kan dat ze insecten en larven eten want in sommige soorten voor zitten juist bewust insecten.
Als je het voer in de diepvries legt gaan de larven zeker dood en is het juist goed voor de valkjes want er zit veel eiwit ik.
Maar ik gooi het voer meestal weg ik neem toch liever geen risico zelfs al moet ik de hele 25 kilo zak weggooien :-(
Mijn valkjes zijn me toch dierbaarder dan wat voer hoor.
En als het voer blijft hangen zitten er inderdaad van die hele dunne draadjes in het voer waar alles in blijft hangen dan weet ik vaak al genoeg.

Groetjes, paul

Suzanne

CitaatHoi Daniah,


Nu ik meer valkjes heb koop ik ook ander voer per 25 kilo en dat bewaar ik wel luchtdicht afgesloten in een soort ton en daar heb ik nog geen last mee gehad.

Groetjes, Paul

Hoi Paul,

Kun je (of iemand anders) me misschien vertellen waar ik valkparkietenvoer in zulke grote hoeveelheden kan kopen? Dan moet ik zeker op een beurs wezen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

29 november 2003, 01:13:17 #32 Last Edit: 29 november 2003, 01:13:52 by Paul
Hoi Suzanne,

Ik koop het bij een vogelhandel/dierenspeciaalzaak en het is dan een zak van 25 kilo maar ze verkopen het ook in kleinere hoeveelheden.
Maar per kilo omgerekend is een 25 kilo zak goedkoper.
Ik betaalde in een gewone dierenwinkel 2,85 voor een kilo los en nu nog geen euro en dan heb ik het duurste voer uit het assortiment met de meeste zaadsoorten erin.
Echt valkparkietenvoer daar vind ik vaak te veel zonnepitten in zitten en in dit voer zitten veel meer andere zaden waar ze ook gek op zijn.
Het is ook nog een merk (Teurlings) en je kan even op de site kijken en ik gebruik nu code 228 en eerst code 230.
http://www.vogelshop.nl/Teurlings.htm#PARKIETENVOEDERS
Die vogelhandel zit in Sliedrecht ik weet niet of dat bij jou in de buurt is?
Ik ga eens in de zoveel tijd alles tegelijk halen daar ook bodembedekking.
Ongetweifeld zal er ook wel nog goedkoper voer zijn maar er zit ook kwaliteitsverschil in en dit voer bevalt me heel goed.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik koop mijn voer meestal bij de Welkoop/ boerenbond winkels en ben daar best te vreden over. Je hebt drie soorten, nl grasparkiet, parkiet grof en valkparkiet. (merk Kenner)

Ik koop altijd parkiet grof, dat is vergelijkbaar met het valkparkietenvoer, maar bevat geen zonnepitten. Ik voeg met kouder weer soms zelf wat zonnepitten toe.

Ik weet niet precies wat zo'n zak kost, maar dacht 17-19 euro voor 25 kg.

Overigens bewaar ik ook mijn voer in plastic tonnen en ik heb nog geen last gehad van beestjes en muizen kunnen er ook niet bij. Ik gebruik gewoon van de ronde vuilnis/ wasbakken met deksel. Maar bij mij gaat een zak van 25 kg redelijk snel op..

gr Inger

nb. Ik heb weleens beestjes gehad in het hamstervoer (kleine tor achtige beestjes) Maar ik heb dat gewoon gevoerd. Maar als er spinachtige draden in zouden zitten, zou ik teruggaan naar de verkoper en het niet weggooien, maar ruilen.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Paul, bedankt voor je reactie. Sliedrecht zit helaas niet bij mij in de buurt. Maar Inger, de Boerenbond zit wel vlak bij mij, dus daar ga ik de volgende keer dat ik voer nodig heb eens een kijkje nemen. En inderdaad ik heb ook gemerkt dat het voer er door heen "vliegt".

Wat betreft de beestjes in het voer, dat verschijnsel ken ik ook. Van die larfjes die zich in spinnen en dan motjes worden. Ik heb ooit een kast met spullen gehad die helemaal onder het spinsel en larfjes zaten en ik maar telkens schoon maken  :-X. Ik begreep niet waar ze vandaan kwamen, totdat ik ontdekte dat het uit het vogelvoer kwam wat toendertijd ook in die kast stond  :-/

Ik heb het ooit in de dierenwinkel gezegd, en die zeiden dat het geen kwaad kan voor de vogels. Ik heb het trouwens ook bij caviavoer meegemaakt.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Hermes_Lucy_nest

hoi allemaal,
ik heb al 3,5 jaar valkjes en ik heb nog nooit last gehad van het voer.
ik neem het voer in een winkel waar ge die van tonnen zelf moet nemen want daar is het niet luchtdicht.
als je van die zakken koopt kan het risico zijn dat er wel van die beestjes inzit omdat die luchtdicht is.
en ik vind dat wanneer je ze zelf uit tonnen moet nemen het dan ook nog minder duur is.
ik neem die bij tom en co. :)

vriendelijke groetjes,

Valerkiet