19 april 2024, 11:26:36

beestjes/insecten ? in de voeding

Gestart door daniah, 25 november 2003, 16:56:18

« vorige - volgende »

Andrea

27 november 2003, 13:38:06 #15 Last Edit: 27 november 2003, 13:39:32 by Andrea
Hallo,

Vorig jaar toen ik nog een hamster had, had ik knabbelstangen voor hem gehaald. Toen ik ze thuis uit de verpakking haalde kropen er wormpjes uit en motachtige beestjes die gelijk wegvlogen. De staven waren gewikkeld in een soort van plakkerig draad. Ik had gelijk de direnwinkel gebeld. De verkoopster zei dat ik de staven moest invriezen in een luchtdichte zak, dan zou alles dood gaan en kon ik het rustig aan de hamster voeren.
Dat heb ik dus niet gedaan, want ik vertrouwde het toch niet echt, en heb die dingen meteen weggegooit. Ik mocht wel nieuwe opkomen halen, maar omdat het zaterdag laat in de middag was en de winkels zouden sluiten voor het weekend was ik dat helemaal glad vergeten.

Laatst had ik precies hetzelfde bij het voer van Sparkle, wat ook uit de zelfde dierenwinkel kwam.
Het was voer speciaal voor grote parkieten, er zaten rozijnen bij in en dus die mot beestjes. De tweede keer toen ik hetzelfde voer kocht precies hetzelfde. Het voer zat in een plastic zak verpakt.

Sinds die tijd haal ik daar geen voer meer. Nu haal ik pakken voer zonder rozijnen bij een andere winkel. Sindsdien heb ik ook geen motten meer in het voer gehad. Of dat toeval is weet ik niet, zolang er maar geen beestjes inzitten vind ik het prima.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

molenaar

Even over al die beestjes, de grootste boosdoener is volgens mij de maïs, een oorzaak kan zijn dat het voer al verouderd is, zeker bij de toren, pakken die tegen de datum aan lopen worden nog al eens los gegooid bij het schepvoer. De motjes en hun larven kunnen komen van besmet voer, daar kan de winkelier niets aan doen, maar de ellende is des te groter, niet alleen je voer moet je nakijken als je die beestjes ziet, maar je doet er goed aan om ook produkten zoals maïzena, pannekoekenmeel, paneermeel, rijst, etc. te controleren. Voor dat we door hebben dat er beestjes in ons voer zitten, zijn de volwassen insekten soms al bezig geweest met gezinsuitbreiding. Hoe je deze ellende kan proberen te voorkomen: controleer de onderkant van de pakken voer op spinragjes en kleine gaatjes.

Lique

Hoi Banter,

Die spinneragjes zijn weer van een ander insectje.
Daar zitten larven bij, deze larven worden kleine motjes.
Alleen de kleine kevertjes, die zitten ook vaak in het voer.

In vrijwel al het voer, zitten eitjes van insecten. Dit is niet te voorkomen. Het beste voer zal dit ook hebben.
Bewaar het maar eens een hele poos in een afgesloten luchtdichte ton, en je zult zien, dat het gaat leven op een gegeven moment.
Daarom is het ook zo belangrijk, dat het voer kan ademen.
Dit doe ik zelf ook niet hoor, ivm de muizen enzo.
Maar een zak van 25 kilo voer is hier ook zo doorheen.

groetjes lique

Tara

Ikzelf heb nog nooit pech gehad in het voedsel. Behalve als de fret vroeger was vlees niet opat, en de volgende dag (in de zomer) zat dat vol met die kleine wormpjes, echt vies, meteen weggegooid :-X :-X. Maar laatst had ik last van ongedierte in de volière zelf, het waren zwarte tamelijk lange beesten, die erg moeilijk dood gingen, en gingen met hun staart omhoog (schorpioenachtig) als ze zich bedreigd voelen. Ze waren echt moeilijk dood te krijgen, maar nou heb ik er geen last meer van, denk dat het kwam door het zaagsel dat op de grond lag, en in de buitenvolière door het plastiek van onder het beton .... Echt vieze dieren jakkie, maar weet niet wat het waren :-/

Stijn dc

hello

bijten die muizen dan die tonnen niet stuk? bij mij knagen ze overal door, echt overal.

SDC:D

Tara

Mss nemen ze alleen maar wraak op jou he Stijn, omdat je hun 'familie' dood :D.

Maar niet alle muisjes zijn slim, waarschijnlijk zijn die uit België anders ::).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

hoe bedoel je? kan even neit volgen?

SDC:D

Tara

Nou,

als een muis binnendringt, doe je ze toch dood niet?

Daarom komt heel die familie van de muis, om wraak te nemen waardoor alleen jouw tonnen zijn stukgemaakt ;).

Maar volgens mij, knagen ze er misschien aan, maar raken ze er niet rap genoeg door. Je kan nooit zeker zijn met die muizen. Dus jah ....

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

ja, das waar. maar van die muisvriendelijke vallen zijn ook niet goed hoor. muizen sterven daar altijd in door stress. dus of je moet ze laten doen, of ze gewoon laten doodgaan.

SDC

Tara

Hoi,

wij hadden vorig jaar last van een muisje in de keuken in ons vorig huis, mijn ma beloofde me niet die onmuisvriendelijke vallen te gebruiken, maar ze deed het verdorie toch! Maar dankzij mijn slimme vermogen (slijm slijm ::)) heb ik iets kunnen bedenken om dat muisje muisvriendelijk te vangen, en het is nog gelukt ook ;). Stress? Nee hoor, heb d'r zelf stiekem meegedaan naar school, omdat ik niet wou dat ze bij m'n oma bleef, omdat zij daar erg bang voor is. Maar 's Avonds, vrijgelaten in de weide. Dus leefde nog hoor ;).

Maar ik begrijp het wel in jouw toestand, heb nog nooit last van muizen gehad in m'n volière. En da's maar goed ook, hoop gewoon dat dat zo zal blijven. Nou heb ik van niets meer last, behalve van mijn krijsende valkjes :D

Stijn dc

hello

ik hoop ook van harte voor jou dat je er nooit mee te maken krijgt want het is een echte pest hoor. dat is ook de enige reden waarom ik ze doodmaak, ik heb er gewoo nte veel. maar ik ben zeker dat ze niet lijden.

SDC:D

Paul

Hoi,

Van muizen kan je eigenlijk overal last hebben.
Wij hadden ze wel eens op 9 hoog in een flat en ze sloopte altijd de wortels in de bloembakken.
Ze liepen gewoon tegen de muur omhoog.
Vaak is het enige om ze echt uit te roeien zoals Stein zegt maar ik kan dat zelf ook niet :-(
Mijn vader deed dat wel en die had er soms wel meer dan 20 in een zomer in de muizenvallen.

Groetjes, Paul

Tara

Ahhh die arme drommels, kunnen ze het niet verhelpen dat de natuur hun zo gemaakt heeft ::). Hmm wij hebben er nog niet echt mee te maken gehad, alleen eens in de keuken, maar da's alles, dus ik kan er niet echt van meepraten, maar Stijn heeft er volgens mij erg van hahahaha :D

DeesDoos

Wij wonen in belgie en de muisjes hier zijn echt niet anders dan in nederland :D laatst had onze rottweiler een muis gevangen en hij was enorm rustig... denk dat ie een ziekte had ofzo want hij heeft het niet overleefd die nacht...had hem in een doosje gedaan met wat zaagsel eten en gaf hem regelmatig water maar mocht niet baten  :'( gelukkig ben ik niet gebeten door um maar als ie het gered had had ik hem in een kooitje gedaan:) we hebben hier een hele hoop veldmuisjes in de keuken enzo en vinden dan ook regelmatig stuk gebeten verpakkingen... ze hadden ook aan me speculaas gezeten >:( me moeder heeft eens een rat gezien hiero en me vader vond die later terug met het slopen van het barretje.. lag onder het opstapje ::) verders heb ik alle knaagdieren gehad :D hamsters ratten muisen enz.
nu over op de slangen??? ::)neej toch maar niet:p wil een valkje! ;D veel beter dan die slangen:d me moeder is er trouwens bang voor ;)

sabrina

HI,

ik heb ze ook gehad, die vieze larven die dan later soort motjes werden. Ze kwamen bij mij uit het eivoer. Houdt altijd het blik goed in de gaten waar je het voer in bewaard. Als er voer blijft 'hangen' aan de zijkanten betekent dat nl. dat het proces al in gang is gezet en dat er beestjes in het voer kunnen zitten.

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als een vogel van dat "besmette" voer eet. Denk dat hij flink ziek wordt.

Dus altijd oppassen!

Sabrina