16 april 2024, 13:00:10

waar antibiotica halen?

Gestart door aapje, 13 februari 2009, 19:29:32

« vorige - volgende »

aapje

Kan iemand mij vertellen waar ik antibiotica vandaan kan halen zonder consult van een dierenarts?
Het zit namelijk zo. Ik heb een valkparkiet van 18 jaar oud met een vreselijke oogontsteking. Ik durf hem niet te vervoeren omdat hij al heel oud en zwakjes is. Ik heb een telefonisch consult gehad met een vogelarts en zij wist precies wat er aan de hand was. Zij adviseerde mij om oogzalf met antibiotica te halen bij een dierenarts en dit op het oogje te smeren. De zalf kan ook gebruikt worden bij honden en katten en is verkrijgbaar bij iedere dierenarts. Ik heb inmiddels bijna alle dierenartsen bij mij in de buurt opgebeld en ze willen mij de zalf niet meegeven omdat mijn vogel niet op consult is geweest. WAAROM IS HET TOCH ZO MOEILIJK OM AAN DIE ANTIBIOTICAZALF TE KOMEN? is het echt niet mogelijk om aan antibiotica te komen zonder consult?

Kimm

13 februari 2009, 19:36:22 #1 Last Edit: 13 februari 2009, 19:38:00 by Kimm
hoi

he wat balen zeg! als je nergens ab kan krijgen zonder consult dan zou ik toch maar op consult gaan.

ik zou zo niet weten waar je ab kan halen. misschien bij een dierenspeciaal zaak?
mochten ze het niet hebben dan zou ik heel snel toch maar een dierenarts gaan bezoeken als het echt zo erg is. het kan nl nare gevolgen hebben voor je valkje als je het uitsteld.
trouwens heeft jouw valkje niet eerder al een oogontsteking gehad??

sterkte,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

aapje

ja dat klopt Kim hij heeft al vaker oogontsteking gehad maar dat ging telkens over. Ik had daarvoor een 'normale'zalf. Maar ik denk dat de bacterien niet helemaal dood zijn gegaan of zo omdat de ontsteking steeds terug komt. Volgens de vogelarts moet hij antibiotica krijgen omdat het zo hardnekkig is.

Ik ben heel erg bang dat zijn situatie verslechtert als ik hem meeneem naar buiten.....Ik hoopte dat er een simpelere manier was (gewoon ergens antibiotica krijgen). Ik zal eens kijken of er een vogelarts op consult kan komen.

Kimm

hoi,

als je hem meeneemt, pak dan zijn transport koffertje of kooitje goed in met een handdoek.

ik snap dat je wil dat het makkelijker zou gaan, maar helaas willen artsen het zelf zien. of dat helaas is kan ik ook weer niet zeggen maar in dit geval snap ik jou.
ik hoop dat je eruit komt en dat je dit weekend nog wat kan doen voor je valkje.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Manon*

Hoi,

Is het misschien een idee om die vogelarts die je gebeld hebt en die je de AB geadviseerd heeft, het te laten op sturen naar je?

Groetjes Manon

Caroline

13 februari 2009, 22:26:22 #5 Last Edit: 13 februari 2009, 22:28:12 by Caroline
Jeetje wat balen!!!!

Gelukkig heb ik hier niet het probleem .... vorige maand kreeg ik van een vogelarts de tip om zo snel mogelijk met een bepaald ab te starten .... het weekend zat er tussen dus hier in de regio op zoek gegaan en zonder problemen kreeg ik het betreffende ab mee.

Een ander medicijn werd voor mensen gebruikt en was alleen bij de apotheek te krijgen, MET recept. De vogelarts faxte voor mij het recept naar mijn eigen apotheek. Zo kon ik ook dit medicijn gewoon ophalen, uiteraard beide tegen betaling.  ;)

Misschien is het laatste een oplossing voor je.

Laat de vogelarts die je belde een receptje faxen of desnoods bellen naar een dierenarts bij je in de buurt.

Succes!!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Karin

Dierenartsen ( en huisartsen ) mogen WETTELIJK geen antibiotica meegeven zonder consult. Er zijn er natuurlijk altijd die het wel doen, maar als er iets mis gaat dan kunnen ze voor de tuchtraad gesleept worden, dus niet zo vreemd dat je het niet krijgt hoor. Daarnaast is het ook echt niet de bedoeling dat mensen zelf gaan dokteren met antibiotica. Als antibiotica nml te pas en te onpas gebruikt wordt en op een verkeerde manier worden bacteriën er recistent voor en is het antibiotica niet meer te gebruiken.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Romy

Hoi!

Heel vervelend voor je  :-\
Het is misschien een beetje ver gezocht, maar ik wil dit eventuele idee niet onthouden voor je : is het geen mogelijkheid dat de DA op 'huisbezoek' komt, gezien het hier over een 'immobiele' patiënt gaat? Uiteraard zal daar wel een mooi kostenplaatje tegenover hangen. Maar mocht je het over hebben voor je valkje, dan is dit misschien een oplossing?

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes
Romy

Rianne

Bel de da op, leg het probleem uit en vraag of ze het op willen sturen. :)

aapje

Beste Romy Karin, Manon en Kim,

Bedankt voor jullie reacties. Na veel toestanden ben ik inmiddels bij de dierenarts geweest (de eerste keer in 18 jaar).  De dierenarts heeft een enorm grote klont vuil uit het oogje gehaald van mijn valkparkiet (kierewiet) en mij antibioticum meegegeven. Dus het gaat goed komen, dat weet ik zeker. 

Ik ben toch heel blij dat ik hulp heb gezocht bij de DA.Ik heb namelijk eerst telefonisch consult gehad van een vogelarts en die vertelde me dat de ontsteking/ abces niet uitgeknepen kan worden maar eerst behandeld  moet worden met antibioticum en daarna operatief verwijderd moet worden. Dat schijnt altijd zo te gaan bij papegaai-achtigen omdat ze een washuid hebben. Ze heeft me toen aangaraden om antibioticum te halen bij een willekeurige dierenarts en dit een week op het oogje te smeren. Het is maar goed dat ik nergens AB mee heb kunnen krijgen en dat ik toch naar een andere DA ben gegaan want de DA heeft het vuil er zo uit kunnen drukken. Ze zei zelfs dat AB geen zin heeft als het vuil er nog niet uit is gehaald. Ook zei ze dat ze het niet verantwoord vindt dat de vogelarts mij een telefonisch consult heeft gegeven want in dit geval klopte er niks van.
Er viel een last van mijn schouders toen ik Kierewiet mee terug nam. Ik heb haar in een klein reiskooitje gedaan en heel de reis zat ze door de tralies aan mijn haren te plukken en trosgierst te eten. Dus ik denk niet dat ze heel erg gestressed was.....

Over 10 dagen heb ik een controle en dan weet ik of er vooruitgang is. De DA vertelde dat hun valkparkiet vorige week is overleden en die was 28 geworden!! Dus misschien heeft Kierewiet nog 10 jaar heeft te gaan!

Kimm

hoi hoi,

ik vind het heel goed dat je heen bent geweest en dat het zo is verlopen. fijn dat het zo goed gaat met kierewiet :D
echt ik ben blij voor je hoor! ook leuk dat je even een update hebt geplaatst hier!

ja 28 jaar, wat een mooie leeftijd is dat he? nou kierewiet zal je vast ook nog heel wat jaartjes bij je hebben.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Echt super om te lezen en heel dapper van je om toch met kierewiet naar de Da te gaan ondanks zijn hoge leeftijd ! Ik ben erg blij voor jullie dat het zo afgelopen is  :D

Toppie gedaan !

Groetjes, Karin

Karin

Super hoor ! Gaat vast helemaal goedkomen  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Romy

Hoi!

Fijn dat het jullie toch is gelukt om met Kierewiet naar de DA te gaan. Zo zie je maar dat het nog altijd beter is dat de DA het beestje in levende lijve heeft gezien.
En blijkbaar heeft hij ook niet veel stress gehad, goed zo!
Zo te lezen zal het allemaal wel goed komen met jullie valkje. Ik wens hem nog héél veel gezonde jaartjes toe  :D

groetjes
Romy