9 mei 2025, 13:44:31

partner zoeken

Gestart door Petra Hartsuiker, 25 november 2003, 01:08:20

« vorige - volgende »

Petra Hartsuiker

Ik heb al 6 jaar een valkparkiet (man). I.v.m veel werken is mijn vogel veel alleen en wil ik dus graag een partner voor hem kopen. Kan ik voor mijn vogel nog een partner kopen na 6 jaar, gaat dit goed?

Kolkkie

Hoi Petra,

Meestal gaat het wel goed. Belangrijk is wel dat de valkjes eerst aan elkaar moeten wennen. Het beste doe je dat door ze in aparte kooien aan elkaar te laten wennen.

Als je een jong valkje neemt, ontstaan er weinig problemen omdat je oudere mannetje dan al de baas is in de kooi. Als je een ouder valkje neemt, kan er wel een soort territoriumgevecht plaats vinden en kan het soms helemaal fout gaan.

Over het algemeen genomen zijn valkjes zeer vredelievend naar elkaar toe.
Tot nu toe heb ik hier nog nooit problemen gehad met nieuwe valkjes. Ze zijn altijd nog goed geaccepteerd door elkaar.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi,

als je valkje niet te onafhankelijk van je is, gaat dat best goed. Je kan ze het best in een aparte kooi zetten en dat samen laten uitvliegen. Als je ziet dat dat goed gaat, kan je ze eens samen in de kooi zetten.

Als je hem meteen in de kooi van je andere valk zet, is er wat kans dat die valk de nieuweling als een indringer ziet. Dus apart zetten, of allebei in een andere kooi (want de andere kooi is van niemand). Als het niet lukt in een andere kooi, dus gewoon ff apart. Maar de kans is veel groter dat ze goed met elkaar kunnen opschieten hoor :).

Groetjes, Tara

mastolk

Hoi Petra,

Ik heb hier een jong (twee) valkjes gehad en er twee bij gekregen allebei iets ouder. Taco ongeveer 2 en Sien zeker wel al 3 jaar. Beide niet gewend aan andere valkjes. Taco was sneller gewend aan de andere twee, maar Sien heeft iets meer tijd nodig gehad. Na twee weken (ik was zelf ook wel erg voorzichtig hoor!) zaten ze gezellig alle 4 in een kooi. Er is inmiddels alweer een bij, maar Kuifje (de nieuwste) hebben we meteen in de kooi erbij gezet en het gaat heel goed.
Ik heb ook de ervaring dat het vredelievende vogeltjes zijn. ok wel eens een pik naar elkaar, maar geen vechtpartijen.

Succes ermee, en ik denk dat je er goed aan doet een nieuw vriendje te zoeken voor je valkje! Dan is hij niet meer zo alleen!

Groetjes MArgrietha