16 mei 2025, 14:00:06

Rocco overleden

Gestart door mmaria, 24 januari 2009, 19:36:39

« vorige - volgende »

mmaria

24 januari 2009, 19:36:39 Last Edit: 24 januari 2009, 19:45:50 by mmaria
Hallo allemaal,

Helaas is ons valkje Rocco vannacht plotseling overleden... Het is voor ons een groot raadsel waaraan precies.

Ruim een week geleden was hij ook niet zo lekker, hij sliep 's nachts op de grond, had diarree, maar was overdag wel gewoon actief, en op z'n stok. Na 1 of 2 nachtjes sliep hij ook snachts weer gewoon op 1 pootje op zijn stok en was zijn ontlasting ook weer normaal.

Gistermiddag en avond ook gewoon de hele dag actief en gezellig, en at hij goed. Rond een uur of half 12, toen wij aanstalten maakten om naar bed te gaan, ging hij weer op de grond zitten slapen. We konden daar deze keer geen verklaring voor vinden, hij was niet verkouden, had geen diarree ed. Dus wij hebben zijn deken erover gegooid en zijn naar bed gegaan. Onze slaapkamer is naast de woonkamer en we hoorden hem een uurtje later nog wat rondlopen over de grond van zijn kooi. Mn vriend kon niet slapen ging uit bed, en toen hij weer naar bed wilde gaan om 4u snachts keek hij nog even bij Rocco onder zijn kleed, deze lag languit op zijn buik in de kooi en hij riep dus zijn naam om te kijken of hij reageerde. Rocco 'sprong' hierop geschrokken 'overeind' en ging toen weer plat op zijn buik liggen met zijn vleugels uitgestrekt op de grond. Hij heeft mij wakker gemaakt, en we hebben hem uit zijn kooi gehaald, hij ging niet in de hand van mijn vriend zitten maar liggen. Hij probeerde wel wat te bewegen, maar kon niet op zijn pootjes gaan zitten. We hebben de dierenarts gebeld die ons vroeg of we soms een pan die schadelijk was voor de vogel hebben gebruikt die avond. Maar dat was niet het geval, hij had er verder ook geen verklaring voor en zoals hij ons verhaal hoorde gaf hij hem nog weinig kans. We besloten even samen te overleggen of we hem toch naar de spoedpraktijk wilde brengen, maar voordat we beslist hadden is hij overleden in de hand van mijn vriend.

Het is een lang verhaal, maar misschien heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van de plotselinge dood van onze lieve, pas 5 maanden oude valkje.

Hij is 3 weken geleden tegen de muur gevlogen, had een druppeltje bloed net boven zijn neusgaten, maar heeft hier verder naar ons weten geen last van gehad, was direct daarna alweer actief en at en dronk goed.
Verder zijn er dus op zijn dipje van vorige week na geen bijzonderheden geweest.

Heeft iemand enig idee?

Mmaria

timj

Sterkte ermee..
Zoals je in mijn topic ook al had gelezen is die van mij ook net dood gegaan. Gisteren en vanmorgen was er nog helemaal niets aan de hand en opeens had die last van problemen,.

Kimm

hoi

jee ook hier erg verdrietig nieuws. :'(  :'(
ik kan niet gaan gissen wat er met je valkje aan de hand was.
daarvoor zou je sectie kunnen laten doen.
wel wil ik jou ontzettend veel sterkte wensen met het verlies van lieve Rocco.  :'(  :'(

Rust zacht lieve Rocco

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mmaria

Ja het is erg moeilijk als je valkje er van de ene op de andere dag niet meer is, het kwam zo onverwachts dat je het nog maar moeilijk kan bevatten.

Bedankt voor jullie reacties.

Kaatje

Jeetje, heel veel sterkte met het verlies van Rocco ! Wat een nare avond is dit, bahh  :(

Rust zacht lieve Rocco !

Marian

Heel verdrietig :'(.....is mij ook overkomen....gestorven in mijn hand....fijn dat jullie op dat moment er bij zijn geweest.
Veel sterkte,
groetjes Marian

Hermien

Heel veel sterkte met dit verlies.

Ramona

Hoi,

Ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt vorige jaar met mijn grijze roodstaart.
Deze is maar 12 weken geworden.
Mijn papegaai zag er gewoon gezond uit tot hij ineens van zijn stokje afviel en zijn pootjes niet meer kon bewegen.
Ik ben toen naar de dierenarts gegaan.
Daar bleek al snel dat mijn papegaai niet meer te genezen was en is toen binnen 24 uur overleden.
Uit sectie bleek het PBFD te zijn.
Misschien was dit ook wel bij jou parkietje het geval.

mmaria

Hey,

Erg hoor, heel vervelend als je je diertje verliest. We hadden idd al over deze ziekte gelezen, maar hij had geen van de symptonen.

Maar goed, wij zullen het helaas nooit weten aangezien we geen sectie hebben laten verrichten. We hebben de kooi goed ontsmet en hopen binnenkort een nieuw valkje aan te schaffen, dit maal bij een kweker vandaan.

Hoop dat jij in de toekomst met een eventuele nieuwe papegaai ook meer succes hebt! Mijn ouders hebben een grijze roodstaart uit 1979, oud worden kunnen ze dus zeker! :)

Groetjes

Fredo

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. In de tuin heb ik een tiental valkparkieten in een volière. Toen ik gisterenmiddag nieuw eten ging brengen, lag één van de valkparkieten dood in het nachthok. Het was een van de nieuwe jongen, die deze lente/zomer zijn geboren. Ook toen ik deze middag nieuw eten bracht naar m'n vogels, lag er opnieuw een van de jongen dood in het nachthok. Ik versta er niets van. Is er iets mis met het eten? Het lijkt me onmogelijk dat ze zijn doodgevroren, want enkele weken geleden vroor het hier nog -8°C en was er niets aan de hand. Nu vriest het amper -1°C.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

mvg
Frederik