16 april 2024, 22:21:04

Tempratuur verschil of tocht ?

Gestart door sabine, 2 januari 2009, 00:05:08

« vorige - volgende »

sabine

Hallo,

Wie zou mij kunnen helpen met het volgende?
Sinds mei woon ik in een hoekhuis. Het huis koelt snel af. Als ik 's avonds de verwarming op 20 graden heb gehad en ik 's nachts de verwarming op 15 graden zet springt de cv steeds aan. De verwarming durf ik ook niet lager te zetten omdat ik bang ben dat de temperatuur verschil te groot is voor Binky. Daar naast duurt het een halve dag of langer voordat het in huis weer aangenaam is. Ik heb in de keuken wel een plintverwarming maar die blaast warme lucht en ik ben bang dat Binky daar ziek van wordt. Dus die durf ik ook niet aan te zetten. Maar is dat zo  ???
Binky niest af en toe ook al is hij niet aan het poetsen. Zou het dan ergens tochten? Ook al kan ik geen tocht plek vinden. Mijn vloer is erg koud, tot een halve meter van de vloer voelt het erg koud en daar boven aangenaam. Dus denk ik dat de luchtverplaatsing voel.

Ik hoop dat iemand advies voor mij heeft want ik heb al verschillende mensen laten voelen naar tocht en niemand voelt tocht. Maar ik vind het niet snel aangenaam in huis en misschien maak ik me te veel zorgen om Binky.

Groetjes Sabine

Romy

Hoi Sabine

Je hoeft je zeker niet al teveel zorgen te maken. Als ik met Flupke op m'n kot ben, dan is het overdag zo'n 20 graden, en 's morgens is het dan afgekoeld tot rond 10-15 graden. Wel leg ik dan een doek over haar kooi zodat er nog 1 kant open blijft, maar ze dus zeker niet in de tocht kan zitten.

Het temperatuursverschil kan niet zoveel kwaad want het gaat heel geleidelijk.

Je kan tocht 'meten' door met een kaars rond te lopen. Als de vlam verschrikkelijk beweegt, dan is er tocht. Een beetje flakkeren is normaal. De lucht kan nooit stilstaan door verwarming, wind buiten, deuren die open en dicht gaan,...

Als je bang bent dat je valkje een verkoudheid heeft, dan hou je best de neusdopjes in de gaten. Als die rood zitten en er vocht uit komt, kan dat een verkoudheid zijn.
Niezen zonder dat ze aan het poetsen zijn, is normaal. Soms zit er een stofje in hun neus van het poetsen, wat er na een tijdje nog inzit en dan ineens begint te kriebelen ;) Maar het mag natuurlijk niet continu zijn dat ie hoest.

Je valkje kan best wel tegen een stootje (als het gezond is natuurlijk) dus ik zou me niet al te veel zorgen maken als ik jou was  ;)

Groetjes
Romy

sabine

Dank je wel Romy,
Met een kaars heb ik alles al gecontroleerd nadat Binky ziek was geworden en hij een week bij dr Feld heeft gezeten. Helaas bleek het hier idd een beetje te tochten en dat is verholpen. Bij de tuindeur is er een tochtstrip geplaatst en bij de binnendeur ook.
Daardoor ben ik een beetje bezorgd maar liever dat dan weer een zieke vogel  ;D .
Gelukkig is Binky weer erg levendig en vrolijk. Zijn poepjes zijn in oorden. De neus dopjes zijn misschien een heel klein beetje rood dus dat zal ik in de gaten houden.

Alleen vraag ik mij nog af of een plintverwarming slecht is voor een valkje. Binky staat in de hoek teken de keukenmuur, maar dat is naast de doorgang naar de keuken.

Groetjes Sabine

Gerdy

Hoi Sabine..

Binky staat naast de keuken deur zeg je..welke kant gaat de keukendeur open..en krijgt Binky dan de volle laag?

gr gerdy

sabine

Hoi Gerdy,

Ik heb geen keukendeur.
Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt  ;D Op de foto is de plintverwarming duidelijk zichtbaar.

Groetjes Sabine




heleen

  Hoi Sabine,

Bij mij is de situatie precies het zelfde als bij jou
De plintverwarming zit op dezelfde plek en onze kooi  staat ook op dezelfde plek. Bij ons staat de plintverwarming gewoon aan hoor.En onze vogels hebben nergens last van.

Groetjes Heleen


sabine

Citaat van: heleen op  3 januari 2009, 09:56:42
  Hoi Sabine,

Bij mij is de situatie precies het zelfde als bij jou
De plintverwarming zit op dezelfde plek en onze kooi  staat ook op dezelfde plek. Bij ons staat de plintverwarming gewoon aan hoor.En onze vogels hebben nergens last van.

Groetjes Heleen


Hoi Heleen,

Bedankt voor je antwoord !
Het zal een stuk aangenamer zijn als de plintverwarming aanstaat.  ;D Dat gaat ik zo maar even uitproberen.

Groetjes Sabine

Agnes

Hoi Sabine,

Als het zo verschrikkelijk lang duurt voordat je huis lekker warm is, dan kan er  iets mis zijn met de instelling van je cv.
Het heeft te maken met de stooklijn.

Als die heel laag staat, dan duurt het heel lang voordat de radiatoren op temperatuur zijn, omdat de ketel begrenst is op temperatuur.
De radiatoren zullen dan ook niet meer dan handwarm zijn.
Zijn de radiatoren wel heet, dan ligt het ergens anders aan.

Het scheelt ook of je ombouw om je radiatoren hebt of niet.
Heb je ombouw, dan blijft de warmte daarachter hangen.

Misschien heb je iets aan deze informatie :)

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

sabine

Hoi Agnes,

Met de plintverwarming wordt het stuk sneller aangenaam in huis. Met 1 kachel (zonder ombouw) duurt het erg lang v de oor dat de warmte overal is. Ik heb de kachel nog even gevoeld hoe warm hij wordt maar daar hou je je hand niet tegen. Dus daar zal het niet aan liggen.  ;D

Agnes

Gelukkig dat het nu wat sneller warm is, het zal niet lekker aangenaam ziijn als het zo lang duurt!
Anders moet je Binky nog een vestje aandoen ;D

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

sabine

Citaat van: Agnes op  7 januari 2009, 13:56:31
Gelukkig dat het nu wat sneller warm is, het zal niet lekker aangenaam zijn als het zo lang duurt!
Anders moet je Binky nog een vestje aandoen ;D



Ik heb pas zijn sjaal afgedaan! Maar hij had het gewoon koud.  ;)

Binky zit nog een klein beetje onder de pap met het gevolg dat hij een kraag van veren om zijn hoofd had en net leek of hij een sjaal om had. De dierenarts heeft hem een paar keer gewassen maar zijn hoofd zit er nog een beetje onder. En de losse veren bljven nu aan zijn hoofd plakken. Dat geeft vast wel extra warnte.

Agnes


Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

heleen

Hoi sabine,

Gaat het goed daar nu de plintverwarming aan staat?
Nog even dan komt de kleine Pearl bij je wonen.Ik ben al stiekem een beetje aan het aftellen ......jij ook??

Groetjes Heleen



sabine

Citaat van: heleen op  9 januari 2009, 18:10:18
Hoi sabine,

Gaat het goed daar nu de plintverwarming aan staat?
Nog even dan komt de kleine Pearl bij je wonen.Ik ben al stiekem een beetje aan het aftellen ......jij ook??

Groetjes Heleen


Het is erg aangenaam met de plintverwarming aan  ;D . Dat gaat erg goed!

Laat Pearl maar komen ......... ik ben er helemaal klaar voor  ;D In juli was ik al begonnen met aftellen  ;) Dus het wordt tijd dat hij/zij gaat komen. Waarom duurt wachten toch altijd zo lang.