4 mei 2025, 02:14:44

Nieuw valkparkietje erbij?

Gestart door angela, 24 januari 2009, 00:20:04

« vorige - volgende »

angela

Ik heb momenteel een pop. Zij is zeer tam maar legt momenteel veel eieren. Zij begint nu ook veel te schreeuwen. Ik heb een paar maanden tot een jaar geleden een niet tamme parkiet erbij genomen. Daar wilde zij niets van weten. Ik van veel mensen gehoord dat dat kwam omdat zij nog vrij jong was en zeer tam naar ons toe en de andere valkparkiet niet. zij zeggen ook dat als ik er nu een parkietje bij zou nemen dat het schreeuwen om constante aandacht en het eieren leggen minder zou worden. Klopt dit?

Sanna

Hoi Angela,

Allereerst welkom op het forum.

Tja, wat nou het beste is, is heel moeilijk te bepalen. Je tenslotte te maken met beestjes die een eigen wil hebben, niet met marionetten. Of het lukt met een andere erbij hangt van een aantal factoren af.

Je hebt al de ervaring gehad met een ander valkje. Was deze nog jong of al volwassen? Over het algemeen worden jonge valkjes veel makkelijker geaccepteerd. Wanneer jouw popje lekker de hele dag bij je zit en de andere is te bang om bij je in de buurt te komen, trekken ze natuurlijk ook niet zo veel met elkaar op. De kans dat ze dan een koppeltje worden is vrij klein. Met een tam valkje heb je al veel meer kans dat het wel gaat lukken.

Jouw popje is al erg op mensen gericht (schreeuwen om je aandacht). Toch heeft ze nog instinctief gedrag (eieren leggen). Hoe lang is ze alleen geweest? Hoe langer ze alleen bij mensen woont, hoe minder kans dat ze ooit nog een valkje als partner zal accepteren.

Ook heel belangrijk: wat doen je nu met de eieren? Wanneer je ze steeds weghaalt zal je popje eieren bij blijven leggen. Uiteindelijk zal ze dan uitgeput raken. Het beste kun je de eieren laten liggen en haar een paar weken erop laten broeden totdat ze zelf de interesse erin verliest. Een valkje broedt normaal gesproken 3 weken. Geef haar in die tijd genoeg extra's (eivoer, mineralen, groente, fruit, enz.). Natuurlijk kun je de broedtijd verkorten (wanneer je denkt dat ze te veel van zichzelf vergt) door in 1 keer alle eieren weg te halen. Maar dan moet ze al wel wat minder geïnteresseerd zijn geraakt in haar eieren, anders begint ze weer opnieuw.

Wanneer je er nog een valkje bijneemt is de kans inderdaad groot dat het ongewenste gedrag (schreeuwen, eieren leggen) afneemt of zelfs verdwijnt. Het is echter geen garantie. Of jouw popje nog een andere vogel accepteert kun je helaas alleen maar uitproberen. Neem dan in ieder geval een tam, jong valkje. Richt de kooi helemaal anders in wanneer de nieuwe arriveert, zodat het voor jouw popje ook een nieuwe omgeving is. En laat haar in het begin minder uit de kooi, zodat ze goed aan elkaar kunnen wennen. Of het jong een mannetje of popje is, is niet zo erg belangrijk.

Veel succes met je uiteindelijke keuze!

Groetjes, Sanna

angela

Bedankt voor de tips. De vogel die ik er toen bij had was volwassen en niet tam. Zij is nu ongeveer 1 1/2 tot 2 jaar alleen. Ik ben dus toch van plan om een ander vogeltje erbij te nemen. Nogmaals bedankt.