popje laat de eitjes liggen (helaas overleden)man blijft stug op de eitjes

Gestart door pluisje, 18 januari 2009, 09:07:30

« vorige - volgende »

pluisje

Hallo
Ik zal bij het begin beginnen anders wordt het erg ingewikkeld.
Wij hebben een valkenkoppel (wildbont)en vorig jaar hebben ze al twee nestjes gehad maar het vrouwtje liet ze gewoon liggen en het mannetje uiteindelijk ook.
Nou zijn we weer met dat koppeltje begonnen ,omdat de eerste nestjes vaker niks wordt.
Het 1e eitje ,man bleef er goed op en in de nacht het popje,2e eitje man bleef er goed op popje 1 nacht wel nog en de man gisteren overdag ,maar de pop gisteravond al niet meer.
Vanochtend kwam ik beneden en zat het koppel rustig naast elkaar op de zandstok ,er lag een eitje naast de blok en de andere eitjes waren koud.
Geen van twee maakt aanstalte om eens te gaan kijken.
vraag1) wat kan of moet ik nou doen.
vraag2) is het verstandig om met dit vrouwtje verder te gaan.
zo nee, wanneer kan ik dan een nieuw vrouwtje bij het manneke zetten.
Groetjes Corrie
corrie

pluisje

p.s. het mannetje zit vanaf 10.00 weer in de blok,heeft dit nog wel zin?
Trouwens het eitje wat naast de blok lag is iets gedeukt ,maar niet echt door,moet ik die laten liggen (heb hem wel in de blok gelegd
Groetjes Corrie
corrie

Anke

Hoi,
Je kan in dit geval weinig doen, omdat je niet een ander koppel met eitjes hebt. En overleggen dus niet kan.
Laat je valkjes maar begaan.
Het gedeukte eitje kan je (als de deuk niet te groot is) voorzichtig aanstippen met wat nagellak.
Sommige koppels gaan pas echt goed broeden als alle eitjes er zijn.
Het kan dus nog goed komen.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

pluisje

Hallo Anke
Bij deze wil ik je laten weten dat het manneke de hele dag nog niet uit de blok is gekomen,dus ik heb nog hoop dat het goed komt.
Bedankt voor het gerustellende bericht .
Groetjes Corrie
corrie

pluisje

Hallo Allemaal

Het 5e eitje is er sinds gistermorgen en overdag wordt er stevig gebroed door beide maar komt de man uit de blok s avonds komt het popje mee en gaat naast het mannetje op de stok zitten tot ong.9.00 s morgens.
Dit is vorig jaar 2 keer gebeurd en nou dachten we dat het goed zou komen,maar helaas.
Omdat het mannetje heel goed zijn best doet is mijn vraag "moet ,mag of kan ik hem bij een ander vrouwtje en dit popje apart in een kooi zodat ze elkaar een tijdje niet meer zien?
Graag verneem ik iets.
Groetjes Corrie
corrie

Karin

22 januari 2009, 14:45:35 #5 Last Edit: 22 januari 2009, 14:47:09 by Karin
Als kweken een must is kun je de man een andere pop geven, maar hou er rekening mee dat wanneer dit een hecht koppel is de kans groot is dat wanneer de pop in dezelfde ruimte verblijft de man de nieuwe pop niet accepteerd. Als kweken geen must is zou ik ze gewoon lekker samen laten zitten en er niet mee kweken. Ik heb zelf diverse koppels waarbij kweken niet lukt. Ach ja, jammer... maar ze zijn zo gek op elkaar, ik laat ze lekker samen.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

pluisje

Hallo Karin
Dank voor u reactie.

Nee hoor, het is geen must.
Wij zijn geen kweekers ,maar vinden het gewoon leuk om van een paar koppels per jaar 1 nestje te hebben.
Wij doen graag nestje voor nestje groot brengen en het leukste voor ons is ,dat ze heel erg tam de deur uitgaan.
Als het beter is voor ze om ze bij elkaar te laten doen we dat gewoon,want ook hun zijn tam.

Wel is het mannetje nou erg agresief tegen de pop en vliegt haar aan,komt dat dan wel nog goed?
Groetjes Corrie
corrie

Karin

Ja hoor, dat komt goed zodra het blok weg is  ;) Ik zou ze gewoon lekker samen houden en dan maar niet kweken, en als er toch bijzondere jongen uit kunnen komen, kun je de eitjes vervangen door nepeitjes en de eitjes bij een ander goed koppel overleggen  ;) Als het veel eitjes zijn verdelen over meerdere koppels.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

pluisje

Hallo

Ons popje is vanmorgen overleden,helaas.
Toch rest ons nog een paar vragen .

Ze heeft nooit netjes in haar pak gezeten,maar de veren zaten gewoon los,wat kan daar de reden van zijn?

Kan dit een reden zijn ,dat ze haar nestje links liet liggen?

Ze had in totaal 8 eitjes gelegd en de man is heel erg fanatiek en agressief
Dat was hij de laatste paar dagen ook tegen het popje.
Nou moet de kooi ontsmet worden ,maar we krijgen de man niet van de eitjes af,wat kan of moeten we daarmee doen,we zijn bang dat ons manneke dadelijk ook ziek wordt,omdat we niet weten wat met ons popje aan de hand was?

Hopelijk kan iemand ons een antwoord geven op deze vragen.
Groetjes Corrie
corrie

carco

Had je pop de eitjes achter elkaar gelegd? En had ze nog meer gelegd de afgelopen tijd?
Want dan denk ik eerder dat ze niet ziek geweest is maar uitgeput door het vele eitjes leggen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




pluisje

Hallo Caroline
Dank voor u reactie.
Ze had 8 eitjes om de andere dag gelegd en onder haar buikje was ze kaal,achteraf zaten alle veren gewoon los.
Het was heel erg zielig.
Maar zou u ook antwoord weten hoe we ons manneke uit de broedblok moeten halen,die is erg agressief,of moet hij vanzelf eruit komen.
We moeten namelijk de blok en kooi gaan ontsmetten,anders wordt ons mannetje misschien ook ziek.
Groetjes Corrie
corrie

Anke

Hoi,
Als je het mannetje echt uit het broedblok wil hebben, dan pak je gewoon een handschoen en vist hem eruit.
Dat vindt hij natuurlijk niet leuk, maar ja nood breekt wet.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

pluisje

Hallo Anke
Bedankt voor de reactie.
Vanmiddag was ons mannetje uit de blok ,we hebben gelijk het deurtje open gezet en hij heeft heerlijk door de kamer gevlogen.
We hebben alles ontsmet en ons mannetje behandelt tegen parasieten.
Nou zit hij in de grote kooi bij te komen van alle gedoe om hem heen en speelt al met z'n spulletjes,dus het gaat goed.
Dit wou ik nog even laten weten.
Groetjes Corrie
corrie