8 eitjes gelegd!! Gevraagd bevruchte eitjes?

Gestart door Daniëlle de Boer, 26 januari 2009, 13:54:59

« vorige - volgende »

Daniëlle de Boer

Mijn popje zit nu 2/3 weekjes op 5 eitjes. Ze zijn onbevrucht.... (helaas doet mijn mannetje nog steeds niets).
Maar nu heeft ze eergister het 6e eitje erbij gelegd, gister het 7e, en vandaag het 8e eitje!
Moet ik die ook maar gewoon laten liggen?
Ik heb een broedblok in de kooi staan, omdat ik graag een nestje wou. Maar het mannetje wil dus niet erg
Denken jullie dat ik het broedblok er maar uit moet halen?

Zijn er trouwens mensen die bevruchte eitjes willen afstaan? Ik zou die er wel graag onder willen leggen...
Of zou dit geen goed idee zijn?

Vlaardingse valkjes

Hoi Danielle,

Volgens mij is het niet goed hoor als je popje iedere dag een ei legt.;
Normaal leggen ze om de dag een ei en dan tussen de 4 en 6 eitjes. Natuurlijk zijn er wel een aantal uitzonderingen die meer leggen maar over het algmeeen niet meer dan 6.

Jouw popje had er dus al wat liggen waar ze 2 tot 3 weken op heeft gebroed en is nu weer begonnen met leggen?
De oude eitjes zal ze van in de gaten hebben dat die niet uit gaan komen en is dus opnieuw begonnen maar goed zolang er niet gepaard word zullen ze ook nooit bevrucht raken.
3 eitjes in 3 dagen is echt niet goed volgens mij.

Als ik in jouw schoenen stond had ik het blok lekker weggehaald en de valkjes nog een beetje laten oefenen want op deze manier blijft ze vrees ik leggen en das niet bevoordelijk voor haar gezondheid hoor.

Hoop dat er nog meer mensen zullen reageren zodat je wat meer meningen te horen krijgt.

Groetjess Angelique

Daniëlle de Boer

Oké, bedankt!
Maar als ik nu alles weg pak, ben ik bang dat ze weer opnieuw gaat leggen.
Want ze deed het eerst met het voerbakje, dat heb ik nu verplaatst, zodat ze daar niet meer op kippetje kan zitten.
Maar nu heeft ze weer een ander plekje gevonden waar ze dat kan doen!
En ik weet bijna wel zeker dat er dan weer eitjes komen, zonodig op de grond, zoals ze eerder heeft gedaan....

Maar ik ga het gewoon proberen.
Ik pak vanmiddag alles gewoon eruit, en ik hoop dat ze dan geen eitjes meer legt! Want 8 eitjes is niet normaal  :-\

bobbie

Citaat van: Vlaardingse valkjes op 26 januari 2009, 21:43:17
Hoi Danielle,

Volgens mij is het niet goed hoor als je popje iedere dag een ei legt.;
Normaal leggen ze om de dag een ei en dan tussen de 4 en 6 eitjes. Natuurlijk zijn er wel een aantal uitzonderingen die meer leggen maar over het algmeeen niet meer dan 6.

Jouw popje had er dus al wat liggen waar ze 2 tot 3 weken op heeft gebroed en is nu weer begonnen met leggen?
De oude eitjes zal ze van in de gaten hebben dat die niet uit gaan komen en is dus opnieuw begonnen maar goed zolang er niet gepaard word zullen ze ook nooit bevrucht raken.
3 eitjes in 3 dagen is echt niet goed volgens mij.

Als ik in jouw schoenen stond had ik het blok lekker weggehaald en de valkjes nog een beetje laten oefenen want op deze manier blijft ze vrees ik leggen en das niet bevoordelijk voor haar gezondheid hoor.

Hoop dat er nog meer mensen zullen reageren zodat je wat meer meningen te horen krijgt.

Groetjess Angelique


Hoi hoi,

Ik lees in het bericht van Angelique niet dat je alle eitjes weg moet halen, maar ze adviseert je het blok weg te halen.

Als je valkje zo door gaat zou ik maar eens naar een vogelarts gaan. Straks gaat ze er aan dood.
Ooit had ik ook een valkje die 13 eitjes achter elkaar legde. Toen ik bij de vogelarts kwam met dit probleem kreeg ze een hormooninjectie. Daarna heeft ze nooit meer last gehad.

Als je nu alle eitjes weg haalt, kan je er zeker van zijn dat ze direct weer een x-aantal eitjes gaat leggen.

Gr, Nel

Daniëlle de Boer

Dus ik moet de eitjes op de grond van de kooi leggen, en het broedblok eruit pakken?
Zal ik dan 4 eitjes wegpakken, zodat ze er nog 4 heeft?
Of moet ik alles laten liggen?
Het gaat gelukkig wel goed met haar.
Ik kan haar er nog steeds uitpakken, en dan laat ik haar ook gelijk even goed en rustig eten.

Maar ik schrik wel een beetje van dat 'doodgaan'....!
Lastig zeg, deze situatie.
Als je je valkje een hormoonspuit geeft, kan die dan in de toekomst nog wel een nestje beginnen?

bobbie

Hoi hoi,

Ik adviseer je de oude eitjes weg te halen en de rest te laten liggen. Het broedhok heeft haar flink gestimuleerd dus misschien stopt ze nu vanzelf.

Een hormooninjectie werkt bij de ene valkparkiet een jaar en bij de ander enkele jaren, dit wisselt per vogel.

Maar ik denk als je alle stimulansen weghaalt die je haar hebt gegeven, dat je al een heel eind komt.

Gr, Nel

Daniëlle de Boer

27 januari 2009, 17:26:08 #6 Last Edit: 27 januari 2009, 18:11:45 by Daniëlle de Boer
Oké, maar hoe zie je welke oud zijn dan? :P

Dan blijven er dus 3 liggen op de grond....
Ben benieuwd of ze er dan ook nog op gaat.
Wel jammer, had misschien gehoopt dat het mannetje door het zien van een broedblok ook een beetje werd gestimuleerd...

*Ondertussen heb ik het broedblok eruit gehaald, en er liggen nu 3 eitjes op de grond.

Maar tot mijn grote verbazing gaat mijn mannetje nu ook op de eitjes zitten! En het popje zit volgens mij een beetje in de stress dat ze haar veilige hokje niet meer om haar heen heeft, en omdat het mannetje nu ook op de eitjes zit :P