19 april 2024, 23:05:28

Mimi & Cody; Samen in 1 kooi!

Gestart door zotteke, 12 januari 2009, 06:25:40

« vorige - volgende »

zotteke

12 januari 2009, 06:25:40 Last Edit: 9 maart 2009, 22:21:11 by zotteke
Aangezien ik beloofd had af en toe foto's te plaatsen van nieuwe aanwinst Cody heb ik maar besloten om gewoon een dagboekje te maken, wel zo makkelijk  ;D.

Ik zal eerst het verhaal vertellen hoe de valkjes zich een weg mijn leven in hebben gebaand.
Het begon eigenlijk allemaal een jaar of 4 a 5 terug toen we (mijn moeder en ik) onze eerste kaketoe namen; een ducorps kaketoe. Alles goed en wel, maar na een jaar of 2 a 3 ging ze zichzelf plukken zodra ze alleen zat of in de kooi zat. Omdat we ons geen 2e ducorps konden veroorloven (dure vogeltjes  ::)) hebben we haar toen weg gedaan naar iemand die al 2 andere kaketoes had. Gelukkig leefde ze daar enorm op, ze krees nooit meer en ze plukte ook helemaal niet meer. Ze liet echter wel een enorm gat achter. Dus toen ik afgelopen Oktober een valkje op marktplaats zag die weg moest vanwege een allergie met de hond in huis konden we de verleiding van een kaketoe niet langer weerstaan en zijn we haar gaan ophalen. Een kleine hernaming en Mimi (lutino, waarschijnlijk pop) was een feit  ;D.

Echter ik had gezworen nooit meer een vogel te nemen tenzij ik de mogelijkheid had er een tweede bij te nemen. Aangezien Mimi echt wel een maatje nodig had (destijds zat ik nog fulltime op school, nu fulltime thuis  :P), ben ik rap op zoek gegaan naar een goede betrouwbare kweker. Deze vond ik in Karin van de bonte parel. Eigenlijk zou het kuiken dat ik zou willen waarschijnlijk pas geboren worden ergens in februari/maart, maar Mimi begon nu echt serieus gestresst te raken van het alleen zijn. Een emailtje naar Karin en zo kwam ik erachter dat andere mensen het bonte witmaskertje die ze gereserveerd hadden niet meer wilden. Voor hun een verlies, voor mij een winst want hij is ongelooflijk lief  ;D. Tegen al mijn verwachtingen in mocht ik Cody afgelopen zaterdag (10-01-2009) al ophalen. Eerst gauw nog even een andere kooi gehaald voor Cody (die was er namelijk nog niet  :-[) en toen zijn we hem gaan ophalen.

Tijdens de weg naar huis was hij enorm aan het fladderen, gelukkig dus dat ik geen kooi met tralies, maar een dichte kooi had meegenomen om hem op te halen  ;). Thuis fladderde 'ie ook meteen de bak uit, op de grond. Dus in plaats van hem in zijn nieuwe kooi te zetten zodat hij een dagje of twee kon wennen (zoals gepland), hebben we hem er maar even uit gelaten om hem tot rust te laten komen. Toen opgepakt en even op schoot gehouden. Op mijn schouder kroop hij lekker tegen mijn hoofd aan en zo heeft hij de avond doorgebracht. De ontmoeting met Mimi is helemaal goed gegaan. Tegen alle verwachtingen in vonden ze elkaar alleen maar lief en is de hoeveelheid interesse in elkaar wederzijds en erg groot. Mimi heb ik gisteren geen moment bezig hoeven houden zoals normaal, die was helemaal geobsedeerd met Cody. Op een gegeven moment ging  ze zelf zijn kooi in en hebben ze even 'gesnaveld'. Als al het imponeergedrag (van beide kanten trouwens) niet al te veel erger word dan zitten die twee wel gauw bij elkaar in de kooi heb ik het idee.

Foto's zal ik later even plaatsen aangezien mijn internet nu echt héél sloom is  >:( (frustraties zullen straks op de router worden gebotvierd, die vervolgens weer heel lief naar me zal luisteren als alles volgens plan gaat  :)).

Karin

Nou... hier alvast een foto van Cody  ;D Leuk dat je ook een dagboekje begint, kan ik het kleine ding lekker volgen  ;) Inderdaad een groot verlies voor de andere mensen. Ook Ozzy die naar Heleen gaat. Ze zouden ze beide nemen, maar ineens wilde ze niet meer, omdat Ozzy's kleur ze toch ineens na 2 weken niet aan stond  ??? ??? ??? Maar goed, ik maak 2 andere mensen heel erg blij met deze dondersteentjes, en daar zijn ze wel 200 % welkom  ;D

Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Dierenfreackske

Hoi, wat een beauty is ze, heerlijk om te zien, en wat een lief koppie ook, grtjs Ann



zotteke

13 januari 2009, 10:46:19 #3 Last Edit: 13 januari 2009, 10:51:44 by zotteke
Bedankt voor de foto Karin! Het kwam erg goed uit aangezien ik gisteren niet meer aan het plaatsen van foto's ben toegekomen  :(. Hier zijn ze iig alsnog;

Eerst Mimi maar






Mimi is een óntiegelijk ondeugende vogel die je letterlijk geen minuut alleen in de kamer kan laten (zoals je aan de 3e foto wel kunt zien). Dat heeft zo zijn voor en nadelen. Voordeel is dat je een hele spontane valk krijgt die makkelijk bij je komt zitten, en het nadeel is dat ze een hele handvol is wanneer ze los zit  ;D. Ze daagt je enorm uit wanneer ze bij je zit. Iets dat ze (denk ik) van de originele eigenaren heeft geleerd. Aan de ene kant wil ze wel heel graag gekroelt worden, maar aan de andere kant 'bijt' ze ondertussen je vingers. Een strenge aanpak lijkt het enige dat ertegen werkt =\. Als ze haar zin niet krijgt of ze jaloers is dat de honden meer aandacht krijgen dan zij dan gaat ze als een idioot door het huis heen vliegen en wel op zo'n manier dat ze vlak langs je gezicht scheert. Stil blijven staan zodat ze niet tegen je aan botst is dan het beste advies  :P. Gekke dingen die ze ooit heeft gedaan is in een waxine lichtje springen. Ze vind het altijd leuk om kaarsen uit te vliegen zodat wij ze weer aansteken. Dit probeerde ze dus een keer te doen door op een waxinelichtjesstandaard (leuk woord) te vliegen. Dit ging niet geheel zoals gepland en toen zat mevrouw (en de hele tafel) onder het kaarsvet. Je snapt dus wel dat wij geen kaarsen meer aan doen wanneer mevrouw los is  :-X. Dit is overigens ook hoe ze aan haar 'zwarte' staartveren komt. Roet van het over kaarsen heen vliegen.

Over Cody's karakter kan ik nog niet echt iets zinnigs zeggen. Die is nog steeds aan het wennen. Wat ik wel al door heb is dat hij áls hij eenmaal bij je zit graag bij je zit en ook komt schuilen als hij ergens van schrikt. Echter is het heel moeilijk om hem bij je te krijgen. Zo weigerd hij uit zijn kooi te komen, of zijn kooi weer in te klimmen wanneer ik hem er bovenop heb gezet. Op je vinger zitten is ook wel een soort van eng, met 2 handen om hem heen oppakken is dan minder erg. Hij is trouwens echt een vreetmonster, hij zit óf te slapen, óf zich helemaal vol te proppen  ;D. Dattie maar goed mag groeien  ;). Hier een paar foto's die ik tot dusver heb gemaakt:


Zo'n dikke buik is best wel handig om op te zitten  ;).



Het eerste contact


De eerste keer 'snavelen'. Helaas ook de laatste keer  :(.


Verbazingwekkend genoeg vond Cody de hondjes totaal niet eng. Hij was zelf de grond op gefladderd tijdens het koken. De hondjes vonden het overigens wel doodeng haha (onze ducorps kaketoe vond het altijd helemaal eindeloos om achter ze aan te jagen en dan in hun staarten, poten, of oren te bijten dus vandaar  :o). Cody is overigens ook helemaal geobsedeerd van mijn pluimstaart gerbils links op de foto.

(oops oops, verkeerde instellingen op de camera  :()

Mimi is geintereseerd genoeg =\


Even strekken!! (volgens mij worden dit hele mooie vleugeltjes zodra er weer volle pennen zijn  ;D)


En nog eentje van Cody alleen.

Helaas is het tussen Mimi en Cody nog niet helemaal rozegeur en manenschijn :(. Mimi probeert Cody wel telkens te poetsen of aan zijn pootjes te zitten, maar hier is Cody absoluut niet van gediend. Ook probeerde Mimi uit hetzelfde voerbakje als Cody te eten en daar werd ze al gauw weggeduwt. Aan de andere kant mocht ze wel 1 keertje een zaadje uit Cody's snavel pakken terwijl hij aan het eten was. Is het slim om ze bij elkaar in de kooi te zetten overdag of werkt dat juist geheel averechts?

Het is ook wel een beetje sneu, Cody wil telkens met Mimi meevliegen maar dit lukt uiteraard (nog) niet. En Mimi dan juist expres extra rondfladderen door de kamer heen om te imponeren.

Dierenfreackske

Hoi hoi, wat een prachtige foto's van je Cody en Mimi, en wat kunnen ze het goed met elkaar vinden he, hele leuke en mooie foto's ook van de valkjes met je hondjes, leuk he!
Ik ben benieuwd naar het vervolg  :D :D grtjs Ann



Karin

Zou jij met iemand die je 3 dagen kent willen knuffelen ?  ;D ;D ;D Komt vanzelf wel, ik zag vandaag Die van mij met Jessie kroelen  :-* En eerst was het ook alleen maar bekvechten. Cody flink aan vingers laten wennen als hij / zij dat nog eng vind. Dus bijvoorbeeld trosgierst tussen je vingers doen. Mijn bontje zit nu ook op mijn vingers en doiet er zelfs rek en strek oefeningen  ;D ;D ;D Ik zou ze nog even apart houden tot Cody makkelijker de kooi uit komt. Ik pakte hem natuurlijk altijd gewoon met de hand ( gaat makkelijker als er 7 in één kooi zitten en ze er allemaal uit willen  ;) ). En ook regelmatig alleen uit de kooi, zo went Cody beter aan je. Ik haal die van mij ( ja, zucht... ik weet het... nog geen naam  ::) ) er ook vaak alleen uit en hang dan even een doek over de andere kooien, zodat hij niet daar naartoe gaat.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

zotteke

15 januari 2009, 23:49:02 #6 Last Edit: 15 januari 2009, 23:54:25 by zotteke
Beetje late update maar gisteren is het er bij ingeschoten en vandaag niet zo leuk nieuws op ziekenhuis gehad  :o. Ach, beter laat dan nooit  ;D.


op dinsdag hadden we vooruitgang! Mimi stiekem uit Cody's voerbak schranzen en Cody voor het eerst op het randje van de kooi zitten.


Ik ben wel een beetje bezorgd over Cody. Zondagmorgen zag ik al de rode ringetjes om zijn neusgaten. Deze zitten er vandaag nog steeds  :-\. Hij is actief zat hoor. Herrie maken, zich de hele dag vol proppen met eten, en lekker 'vliegen' achter Mimi aan. Het rood word alleen absoluut niet minder, misschien zelfs een klein beetje erger dan dat het op zondag was..

Gisteren heb ik voor het éérst Mimi in haar badje kunnen betrappen. Ik dacht dat het badje te klein was omdat ik haar er nooit in zag, maar uiteindelijk is het me toch nog gelukt haar te betrappen.

Omdat ze zichzelf niet echt lekker nat kreeg heb ik haar daarna maar even gauw met de plantenspuit nat gespoten (we gingen net weg). Misschien dat ik morgen een filmpje ervan upload.

Gisteravond een paar actiefoto's genomen. Helaas niet zulke leuke  :(. De foto's zeggen het wel:

(je kunt op deze foto een rood stukje op een van Mimi's teentjes zien. Moet ik daarmee naar de VA? Ze heeft het sinds dinsdag..)


Cody net uit beeld (verdorie!  >:().

Mimi en Cody doen inmiddels dus écht niet leuk tegen elkaar. Ze willen niet eens bij elkaar in de buurt zitten en ik heb er een hard hoofd in dat het goed gaat komen. Een 2e kooi er bij (groter dan waar ze nu in zitten) kan alleen echt niet. Ze wachten nu totdat de Perzen (perzische gerbils) verkocht zijn zodat ze in die kooi kunnen. Die is 90 x 70 x 180. Cody heeft vanmorgen wel heel gezellig bij me gezeten  ;D. Inmiddels issie niet meer bang van mijn hoofd maar ik ga hem zeker nog niet proberen te aaien. Zo onhandig als Cody is, kan hij trouwens wel op muren klimmen. Hij ziet er dan net uit als spiderman hahaha. Foto's volgen misschien nog wel een keer (op het moment ren ik er alleen maar hard naar toe zodat hij niet op de grond valt).

Vannacht zijn Mimi en Cody trouwens nog lekker bezig geweest. Mijn moeder werd wakker van de herrie, die ging even kijken en toen hing Mimi ondersteboven in de kooi als een vleermuis enorm te wapperen met haar vleugels. Cody heeft waarschijnlijk ook wel even meegedaan aangezien ik vanmorgen allemaal veren los zag liggen. Ze waren allemaal gewiekte veren. En aangezien er bij eentje ook behoorlijk wat bloed in de schacht zat zullen die 2 dus wel lekker hebben lopen fladderen. Het lijkt me nog een beetje vroeg voor Cody om nu al in de rui te gaan? Hij heeft nog niet eens al zijn veren..

Cody komt nu overigens heel gemakkelijk de kooi uit. Nu wel bij elkaar zetten? Of toch nog even wachten gezien de recente ontwikkelingen  ::). Ik zou ze overigens absoluut niet snachts met zn 2en bij elkaar laten zitten hoor, zou het mezelf nooit vergeven als er wat met Cody zou gebeuren, die waarschijnlijk het onderspit zal delven als ze echt gaan vechten..

Karin

Die rode neusdopjes kan door de opwinding zijn, dan zijn  ze meer doorbloed. Ik zou me er geen zorgen om maken. En dat plekje op de teen van Mimi gewoon even in de gaten houden. Niet zo snel opgeven hoor, je hebt Cody nog geen week  :-\ En Mimi heeft natuurlijk een hele tijd alleen gezeten, dus die moeten gewoon nog aan elkaar wennen. Als ze samen in een grote kooi gaan zorg dat ze beide lekker de ruimte hebben, genoeg voerbakjes hangen en voldoende stokken erin zitten. Ik zou ze niet in de kleine kooien bij elkaar zetten. En even wachten tot Cody wat meer gewend is. Die veren zullen vanacht door het gefladder beschadigt zijn  ::) Heb je een nachtlampje aan ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoe gaat het met Cody ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

zotteke

Alles goed met de twee kippen hoor  ;D. Kan me voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt over Cody aangezien ik in ene niks meer plaats, maar ze worden nog gewoon goed verzorgd. Ik heb momenteel gewoon niet zo heel veel tijd om te posten. 'Ben op de 18e januari eerst bevallen van mn zoontje. Die was in het begin enorm huilerig dus de eerste week geen tijd gehad. Daarna werd ik steeds grieperiger en zit ik inmiddels aan een flinke kuur, waar meneer enorm op reageerd en krampjes van krijgt. Dan wil die alleen nog maar slapen als hij op mijn schoot ligt, en zie dan maar is achter de computer te kruipen terwijl je ook nog is 39.5 koorts hebt  ;). Ook is mijn oma net overleden, dus vandaar de enorm late update  :-\.

Mimi en Cody kunnen het nog steeds absoluut niet met elkaar vinden, al denk ik wel dat ze beide veel voordeel hebben aan een soortgenoot, dus het uiteindelijke 'doel' is wel behaald. Een gezondere Mimi door een soortgenoot erbij te hebben.

Cody wil nog steeds enorm graag vliegen, wat hij helaas nog steeds niet kan. Even wachten op de penveren! Als ze dus ook los zitten dan kan ik constant achter Cody aan lopen om hem van de grond af te rapen. Vind ik op zich niet erg, maar elke keer weer ben ik bang dat hij zichzelf nog is een keer pijn doet met dat gekke gewapper en gefladder van hem. Ook heeft hij zichzelf aangeleerd als een kuiken te gaan lopen piepen wanneer hij er erg graag uit wil, of honger heeft. Waarom hij dit heeft opgepakt weet ik niet, omdat ik hem NOOIT heb beloond/aandacht heb gegeven wanneer hij dit deed.

Mimi lijkt enorm jaloers te zijn op mijn kleine ukje. Zolang ik hem vast heb is alles goed en gaat ze lief bij me zitten, maar zodra mijn moeder of vriend hem vast heeft gaat ze hen aanvallen. Nouja, gewoon goed opletten wanneer ik haar loslaat..

Ik zal proberen binnenkort weer een keer foto's te plaatsen.

Karin

1 februari 2009, 21:01:29 #10 Last Edit: 1 februari 2009, 21:04:12 by Karin
Eh... was jij zwanger toen je Cody kwam halen ? Ik heb niks gemerkt  :-X ;D In ieder geval geen aandacht geven als hij loopt te bedelen om eruit te mogen, stopt hij vanzelf  ;D Gecondoleerd met je oma  :-\  Komt Cody wel lekker bij je zitten ? Dexter fladderde ook steeds op, maar nu blijft hij lekker bij me zitten  :-*
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

zotteke

mhmm! al 8,5 maand toen ik hem op kwam halen. snap je nu waarom het me wel handig uitkwam dat dimple en magic niet zo heel snel een jong voor me zouden hebben  ;). helaas dacht mimi er anders over  ::).

cody komt niet echt lekker bij me zitten, al ben ik wel degene die hem het makkelijkst op mag/kan pakken. als hij eenmaal bij me zit dan is het vaak wel goed en blijftie lekker bij me zitten, maar aaien is er voorlopig nog niet bij. geeft niks, vind het zo ook al een heel leuk vogeltje. echt een grapjurk!

Karin

1 februari 2009, 22:51:02 #12 Last Edit: 1 februari 2009, 22:52:48 by Karin
Veel bij je zetten en kroelen. Eerst met je neus of kin en dan stiekem met je vingers. Je kan ook trosgierst tussen je vinger houden. Het is inderdaad een heerlijk clowntje  :-* Het duurde bij Dexter ook wel even hoor ! Ik haalde hem er dan alleen uit, even een doek over de kooien zodat hij niet de andere kon zien ( anders wilde hij daar steeds naar toe ) en hij fladderde dan wel 3 x op, maar na de 4e keer gaf hij op  ;D En nu is hij een flinke kroelerd  :-* :-* :-*
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

zotteke

Ja, met de neus en/of kin vind hij dan weer wel leuk. Ik heb momenteel uiteraard niet ontiegelijk veel tijd om hem zo heel tam te krijgen maar hier had ik van te voren al rekening mee gehouden. liever een wat minder tamme, maar wel 2 gelukkige, gezonde vogels dan 2 supertamme vogels waarvan er 1tje helemaal kaalgeplukt is.

Niet dat ik het al heb opgegeven ofzo hoor. Cody is nog tam zát om hem aan het kroelen te laten wennen.

Dierenfreackske

Hoi hoi ....Eerst en vooral , gefeliciteerd met je zoontje,
en wat een 2 mooie valkjes heb je toch , het zijn wel een beetje dondersteentjes g-he! Grtjs Ann    (mooie foto's) ;D ;D ;D ;D ;D