12 mei 2025, 06:55:55

help help!!!!

Gestart door arlette77, 7 januari 2009, 10:54:34

« vorige - volgende »

arlette77

Hallo,

Mijn naam is Arlette Hoppenbrouwers. Mijn valkparkiet Coco is op 1 januari jl. overleden. Hij was 13 jaar en 8 maanden oud. Is dat oud voor een valkparkiet? Ik mis hem heel erg.

Wij zijn 1 1/2 jaar geleden verhuisd naar Lommel (België) en omdat mijn man onze vogel niet meer binnen wilde (vanwege de herrie en stof) hebben we een buitenvolière aangeschaft voor op het overdekt terras. We hebben voor Coco ook een maatje gekocht zodat hij niet zo alleen zit. 
Ik vraag me nu af of hij me nu niet gemist heeft aangezien hij 12 jaar binnen in een kooi heeft gezeten en regelmatig uit de kooi mocht? De laatste 1 1/2 jaar is hij nauwelijks uit de kooi gekomen. Hij leek dat niet erg te vinden, ik heb niets aan zijn gedrag gemerkt, hij leek het goed naar zijn zin te hebben.
Ik voel me er nu schuldig over dat hij de laatste 1 1/2 jaar niet de aandacht heeft gekregen die hij de eerste 12 jaar van zijn leven wel kreeg. Ik heb het gevoel alsof ik hem verwaarloosd heb qua aandacht.
Zou hij mij gemist hebben?

Ook zou ik graag nog willen weten tot welke temperatuur een valkparkiet buiten kan blijven?

Ik zou heel graag een reactie willen op mijn vragen.

Groetjes, Arlette.

Kimm

hoi arlette,

ik snap je verhaal niet helemaal.
maar wat ik eruit haal is dat ik zeker denk dat hij jou mist.
ook vertel je dat hij er de laatste 1.5 jaar niet uit de kooi is geweest. hoe kan dit? wil hij dit zelf niet of heb je hem er niet uitgelaten?

je vraag of 13 jaar oud is, dat is een mooie leeftijd. sommige valkjes worden nog veel ouder en valkjes kunnen ook veel ouder worden.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

bobbie

Hoi hoi,

Om te beginnen veel sterkte met het verlies van Coco. De leeftijd van 13 jaar halen velen niet. Aan de andere kant ken ik een valkje die 22 jaar is. Gemiddeld staat 20 jaar vermeld.

Ik begrijp dat je 1 1/2 jaar geleden Coco, samen met een nieuw vriendje, in een buitenvoliere hebt gedaan. Logisch dat ie er daar niet uitgehaald wordt, want dan is tie er zo vandoor.

Ik denk dat Coco zich heeft gericht op zijn vriendje, het vriendje was dus een vervanging voor jou. Op zich is daar niets mis mee, vogel zijn onder vogels is prima. Voel je daar vooral niet schuldig over. Als hij daardoor gefrustreerd was geraakt was hij wel gaan plukken, gillen of iets dergelijks. Ik denk dat hij dit wel prima vond.

Hoe laag de temperatuur mag zijn voor een valkje buiten weet ik niet, ik heb ze binnen zitten. Op deze vraag komt vast nog wel een antwoord. Wel weet ik dat het belangrijk is dat ze de keuze hebben om beschut te kunnen zitten.

Groetjes, Nel :)

Saar

Ik heb meerdere vogelsoorten buiten zitten. Zolang ze een binnenhok in kunnen of in ieder geval uit de wind kunnen zitten dan is er niks aan de hand. Toen het een paar jaar terug min 20 vroor, hebben ze het ook allemaal overleefd.