28 maart 2024, 16:57:10

Geelovergoten/Yellow suffused

Gestart door Toine, 6 januari 2009, 16:14:59

« vorige - volgende »

Toine

Zijn er al mensen bekend met de mutatie 'Geelovergoten/Yellow suffused'

(Dit is anders dan de geelwang, die staat hier los van).

Ik weet dat er een kweker staat op vogelarena.com, daar zijn ook deze foto's van, als voorbeeld.

Ben benieuwd naar de oorsprong van deze mutatie, of deze al her en der beschikbaar is, hoe deze vererft en hoe je er het beste mee kan kweken.

Geelovergoten geelwang:


Geelovergoten lutino:

nick01

hoi toine.

ten eerste 1 ding heel duidelijk dit is ( nog ) geen mutatie.
het is op dit moment nog een verschijning/verkleuring.
van een mutatie kun je spreken wanneer deze erkend is en duidelijk is hoe het vererft.

de vererving is nog onbekend.
of het wel vererft is nog onbekend.
hij zegt recessief ? , zowel geslachtsgebonden als autosomaal zijn beide recessief dus ....

zover ik weet is hij de enigste die ze heeft.
het zijn 2 poppen.

dus tot hij een duidelijk kweekprogramma heeft opgezet en de mutatie erkend wordt is er nog niks bekend.
zelfs de naam is tot nu toe een eigen woordenkeus.

DIT WIL NIET ZEGGEN DAT DIT NIKS IS , HET KAN HEEL GOED ZIJN DAT DIT VERERFT MAAR DAT ZAL DE KWEEK UITWIJZEN.

Dierenfreackske

Hoi Toine , ga je er mee kweken dan ? Ik ben ook wel eens benieuwd welke mutatie het dan uiteindelijk gaat zijn , veel succes, het zijn in ieder geval mooie hoor :D :D :D :D :D Ann



bobbie

Hoi hoi,

Enkele jaren geleden zag ik zo'n valkparkiet (maar dan lichter geel) in een dierenwinkel. Prachtig. Ik heb hem toendertijd niet gekocht omdat ik niet zeker wist of het een pop was. Bij de man verdwijnen immers de parels en die kleurschakering vond ik juist zo mooi.

Groetjes, Nel (geen kweker ;))

Saar

Wauw!! :o :o :o
Schitterend :D Ik ben benieuwd hoe het kweekproces van deze vogels gaat verlopen :)

Toine

7 januari 2009, 14:05:11 #5 Last Edit: 7 januari 2009, 14:11:25 by Toine
Citaat van: nick01 op  6 januari 2009, 19:51:26
ten eerste 1 ding heel duidelijk dit is ( nog ) geen mutatie.
het is op dit moment nog een verschijning/verkleuring.
van een mutatie kun je spreken wanneer deze erkend is en duidelijk is hoe het vererft.


Dit slaat nergens op. Het is niet pas een mutatie als het erkend is. Het is een mutatie of het is het niet. Dat heeft niks met erkenning te maken. Ook al is het een 'verschijning' dan kan dit altijd overgebracht worden op een andere vogel.

De eigenaar zei mij wel dat hij ze nu niet verkoopt maar eerst een stam op gaat bouwen. Op zijn pagina zegt hij ook zelf dat het een mutatie is. Bij een modificatie moet je blijven selecteren.

Citaat van: Dierenfreackske op  7 januari 2009, 08:04:36
Hoi Toine , ga je er mee kweken dan ?


Beter lezen, dit zijn niet mijn vogels!

Citaat van: bobbie op  7 januari 2009, 08:57:43
Bij de man verdwijnen immers de parels en die kleurschakering vond ik juist zo mooi.


Het gaat niet om de parels, maar om de gele waas over de vogel.

Rianne

Er is pas sprake van een mutatie als dit erfelijk overdraagbaar is, in dit geval is dat nog niet bekend, of je informatie is niet compleet, maar ik begrijp eruit dat dit geen mutatie is. Als er bij mij een paars valkje uit komt rollen, heb ik ook niet meteen een nieuwe mutatie te pakken. ;)

Kimm

7 januari 2009, 16:08:07 #7 Last Edit: 7 januari 2009, 19:14:42 by Gerda
Citaat van: Toine op  7 januari 2009, 14:05:11

Citaat van: Dierenfreackske op  7 januari 2009, 08:04:36
Hoi Toine , ga je er mee kweken dan ?


Beter lezen, dit zijn niet mijn vogels!





hoi toine,

kan dit ook wat vriendelijker?  :D


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

bobbie

7 januari 2009, 16:28:29 #8 Last Edit: 7 januari 2009, 16:47:43 by bobbie
Citaat van: Toine op  7 januari 2009, 14:05:11
Citaat van: nick01 op  6 januari 2009, 19:51:26
ten eerste 1 ding heel duidelijk dit is ( nog ) geen mutatie.
het is op dit moment nog een verschijning/verkleuring.
van een mutatie kun je spreken wanneer deze erkend is en duidelijk is hoe het vererft.


Dit slaat nergens op. Het is niet pas een mutatie als het erkend is. Het is een mutatie of het is het niet. Dat heeft niks met erkenning te maken. Ook al is het een 'verschijning' dan kan dit altijd overgebracht worden op een andere vogel.

De eigenaar zei mij wel dat hij ze nu niet verkoopt maar eerst een stam op gaat bouwen. Op zijn pagina zegt hij ook zelf dat het een mutatie is. Bij een modificatie moet je blijven selecteren.

Citaat van: Dierenfreackske op  7 januari 2009, 08:04:36
Hoi Toine , ga je er mee kweken dan ?


Beter lezen, dit zijn niet mijn vogels!

Citaat van: bobbie op  7 januari 2009, 08:57:43
Bij de man verdwijnen immers de parels en die kleurschakering vond ik juist zo mooi.


Het gaat niet om de parels, maar om de gele waas over de vogel.
Citaat van: bobbie op  7 januari 2009, 08:57:43
Hoi hoi,

Enkele jaren geleden zag ik zo'n valkparkiet (maar dan lichter geel) in een dierenwinkel. Prachtig. Ik heb hem toendertijd niet gekocht omdat ik niet zeker wist of het een pop was. Bij de man verdwijnen immers de parels en die kleurschakering vond ik juist zo mooi.

Groetjes, Nel (geen kweker ;))


Lieve Toine ;D,

Jammer dat je maar 1 regeltje uit mijn reactie haalt.

Goed beschouwt vertel ik in mijn reactie dat ik deze mutatie enkele jaren terug al zag in een winkel (ietsje lichter geel, maar misschien wel net zo geel in het echt als op jouw foto).

Dat was de essentie van mijn reactie.

Dat ik dan zo'n muts ben om ook gelijk mijn voorkeur voor een pop in dit geval weer te geven,  :-[tja, hart op de tong he. ;)

Met vriendelijk groet, Nel ;)

Toine

Citaat van: Kimm op  7 januari 2009, 16:08:07
kan dit ook wat vriendelijker?  :D


Sorry, het was niet mijn bedoeling het onvriendelijk over te laten komen.  ;)

Citaat van: Rianne op  7 januari 2009, 15:13:36
Er is pas sprake van een mutatie als dit erfelijk overdraagbaar is, in dit geval is dat nog niet bekend, of je informatie is niet compleet, maar ik begrijp eruit dat dit geen mutatie is. Als er bij mij een paars valkje uit komt rollen, heb ik ook niet meteen een nieuwe mutatie te pakken. ;)


Snap ik. Maar de eigenaar zelf zegt al dat het een mutatie is, dus zal hij er al mee hebben gekweekt vermoed ik. Wat dus wil zeggen dat dit een mutatie is.
Daarnaast hoeft het niet op een papiertje erkend te zijn om te bepalen of het een mutatie is. Er zijn bij andere vogelsoorten ook mutaties die niet vastgelegd zijn op papier.

Karin

Ik zag er laatst één in de dierenwinkel, een klanlgele lutino met ook nog eens gele wangetjes. Ze komen dus wel vaker voor, maar het is even zoeken  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Citaat van: Karin op  7 januari 2009, 16:54:14
klanlgele lutino


dat is pas apart!  :D :P

Ik ben ook wel benieuwd. Jammer dat er (nog) niet mee verder wordt gekweekt door meerdere personen. Maar er zijn dus nog geen mannen bekend? ook niet die in de dierenwinkel?

Als de eigenaar zelf zegt dat het een mutatie is dan wil ik de man en de jongen wel zien. Niks over bekend verder?

In mijn ogen is het ook pas een mutatie als het erkend is. Anders waren er wel tig mutaties nu. even ter zijde.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

nick01

net zoals al een paar keer wordt bevestigd.
het is pas een erkende mutatie als t vaststaat dat t vast vererft.

als je denkt een mutatie te hebben ga je meestal als volgt te werk.
je neemt kontakt op met mutavi , die adviseren jou hoe te werk te gaan en alles zorgvuldig bij te houden want t moet toch wel beschreven staan  ;).
uit dat kweekprogramma zal uitrollen of t vererft of niet.
zoja dan wordt t pas interessant.

je kunt niet als je een aparte kleur kweekt of in dit geval koopt , gewoonweg een naam roepen en dan zeggen dat dit een nieuwe mutatie is.
daar gaat wel wat werk over heen.

hij heeft deze in september gekocht in zwolle op de markt als ik t goed heb begrepen.
en volgens mij nog niet mee gekweekt.
hij zei (op een ander forum) dat ie wel uit ging zoeken hoe of wat.
dus er is nog niks bekend en dat hij ergens dan zegt te weten hoe t vererft en dat t een mutatie is.
zoals lin zegt als hij dit echt zeker weet wil ik t kweekprogramma wel inzien en de vogels.


Mara

Mijn lutino geparelde pop begint steeds geler te worden, ze was al geler dan haar zusje, maar het valt wel op. Alleen niet zo geel als die twee foto's die jij hebt laten zien.

Wel mooie valkjes trouwens.

mara

Coco-Cico

Wat zijn die mooi :O (L)

:-* :-* :-* :-* :-* :-*

En die 2 zijn de ouders zeker ;)





Zelf heb ik vijf valkparkietjes :)