27 april 2024, 13:32:28

Toch maar 1 er bij?

Gestart door S. van Klink, 5 januari 2009, 22:42:17

« vorige - volgende »

S. van Klink

Dames en heren,

Toch begin ik zo een beetje een dilemma te krijgen...
Ik zit er steeds vaker aan te denken om toch maar een vriendje aan te schaffen voor Kiwi, dit om een paar redenen. verschillende redenen waarvoor hier op het forum al "gewaarschuwd" is, namelijk dat die inderdaad heeeeel erg naar mij trekt, ben ik uit het gezichtsveld beginnen met krijsen, m'n hand zien als partner en dus deze proberen te bevruchten als het ware... Nu zijn dit echt geen redenen om Kiwi ooit weg te doen, was ik ook zeker nooit van plan ook!! Maar ik kwam het wel tegen dat een vriendje hier uitkomst voor zou kunnen bieden...
Nu heb ik natuurlijk wel een beeetje dit forum door zitten spitten over het hoe en wat ik dan allemaal zou moeten doen en van daaruit begin ik toch meer te twijfelen om het niet te doen...
Ik zal een klein beetje uit leggen waarom allemaal.

- huisvesting/quarantaine is 1 van de redenen. Je komt her en der tegen dat de eerste 6 weken oid de 2de/nieuwe valk eigenlijk apart moet, in een aparte kamer. Nu is dat best lastig als je een 3 kamer appartement heb, waarbij 1 van de kamers gebruikt word als hobby kamer/rook kamer.
Plus het feit dat ik een 2de kooi aan zal moeten schaffen die(als het goed is) later niet echt meer gebruikt zal worden. Dit geld ook al zou ik die nieuwe valk toch in de huiskamer zou zetten naast Kiwi
(oke een 2de kooi aanschaffen zal waarschijnlijk iets zijn waar ik echt niet onderuit zal komen... (iemand er nog 1 over voor weinig?  :P))
Nu ben ik ook al ergens tegen gekomen dat ik, als ik de nieuwe bij Kiwi in de kooi zou doen, de hele kooi opnieuw in te richten zodat het voor Kiwi ook allemaal "nieuw" is, maar is dat wel verstandig om te doen?

- de spook verhalen dat Kiwi minder tam zou worden als ik er nog 1 bij zou nemen is ook wel een reden... Is dat nou echt zo? Ik kan het best begrijpen als ik spontaan de "nieuwe" alle aandacht zou geven en Kiwi zou verwaarlozen, maar dat was toch echt de bedoeling niet...

- toch nog wat gebrek aan verdere ervaring speelt natuurlijk ook nog parten en kom je dus met vragen als; haalt het leefttijdsverschil tussen de 2 nog veel uit? is het wel verstandig om een speelkameraatje voor Kiwi te zoeken nog voor z'n eerste rui? of is het juist verstandig om dat voor z'n eerste rui te doen? Beter een iets jonger valkje er bij, of juist iets ouder? (zelfde leeftijd vinden zal wat lastiger worden denk ik zo...)

- wat nou te doen als blijkt dat die 2 elkaar echt niet mogen... (of is hier practisch nooit sprake van?)

Nu weet ik ook wel dat "mijn dilemma" meerdere malen voorbij is gekomen en dat er her en der versprijd de antwoorden waarschijnlijk wel gegeven staan, maar ja ik ben lui he  :P Plus zo word het iig voor mij wat overzichtelijker ;)

Dus al dus, wie kan mijn dilemma de wereld uit helpen?

met vriendelijke groet
Sjaak + Kiwi

Kimm

hoi,

je kan er best eentje bij nemen hoor.
als je een 2ekooi aanschaft dan zal die later altijd nog van pas komen. je hoeft niet een hele grote erbij te kopen maar eentje waar het nieuwe valkje even in kan.
6 weken apart is het advies. niet veel wordt dat gedaan. bij mij is het ook niet gebeurd. wel even apart maar geen 6 weken.

een kooi opnieuw inrichten is wel verstandig. dan ziet kiwi het ook als een nieuw plekje namelijk en zal hij een ander valkje makkelijker accepteren.

niet altijd gaat het goed met een valkje erbij. het gebeurd wel eens dat het gewoon niet klikt.
dat moet je overwegen wat je dan gaat doen.
vaak trekken valkjes in de loop van de tijd wel bij, maar daar zal je wel het geduld voor moeten hebben.
dus een 2e kooi zal je gewoon nodig zijn. ook voor spoed gevallen of ziektekooi.

kiwi zal niet minder tam worden als je net zoveel aandacht geeft als voorheen. dat ligt ook aan jezelf.

ik weet niet hoe oud kiwi nu is?
als hij nog erg jong is kan je er best een jonge valk bij doen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

S. van Klink

thanks voor de input Kimm... Het word nu idd wel steeds verlijdelijker...
Voor jouw info trouwens, Kiwi is rond 10 juli 2008 uit z'n ei gekropen... exact weet ik het ook niet meer, maar iig rond die tijd ;) dus oud is die zeker nog niet...
Wel nog ff een vraagje, Naar wat voor formaat kooi moet ik op zoek gaan dan? dus echt als 2de, tijdelijke kooi?

Kimm

hoi

als 2e kooi kan je nemen: breedte 63.5 cm en diepte 53.5 cm.
ongeveer een voorbeeld.
op marktplaats kan je vaak goedkoop aan deze kooien komen. daar heb ik zelf ook mijn reserve kooi vandaan en voor nood gebruik ik m nog steeds.

wat leeftijd betreft is het leuk om er een jonge vogel bij te zetten.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

S. van Klink

Hmm oke, we gaan gewoon nog ff hard nadenken... (niet dat dat nou m'n sterkste kant is  :P)
Nu dan echt een domme vraag, lengte en breedte heb je gegeven, maar hoogte?  :P

sabine

6 januari 2009, 19:46:38 #5 Last Edit: 6 januari 2009, 19:50:03 by sabine
Hoi Sjaak,

Ik heb een valkparkiet (man) van 3 jaar. Hij is erg lief, tam en op mij gericht. Maar ik merk wel dat hij een soortgenoot mist omdat ik niet altijd thuis ben. En ik uiteindelijk niet een soortgenoot kan vervangen. En dat heeft mij doen besluiten om toch nog een valkje erbij te nemen. Ik maak me niet zo druk om dat Binky minder tam zou worden. Of dat het niet zal klikken. Maar ik hou er wel rekening mee dat het wat langer kan duren. Omdat Binky al wat ouder is en nooit eerder met een soortgenoot heeft gezeten. Binnen kort hoop ik dus mijn 2e valkje te halen.     

Ik weet niet of het je help bij de beslissing, maar succes ermee

Gerdy

Hoi Sjaak,

Ik ben ook ooit begonnen met één valkje en vond dat ook zielig..

ik zou zeer zeker een vriendje voor Kiwi nemen..en 6 weken appart..tja heb ik nooit gedaan maar dat is ook wel afhankelijk waar of bij wie je een 2e valkje aanschaft..

van de zomer heb ik drie valkjes opgehaald en die hebben wel 4 weken appart gezeten omdat de kweker waar ik ze vandaan heb gehaald ..ik helemaal niet kende en hij ook meerdere rassen vogels had zitten.

over het minder tam worden hoef je je geen zorgen te maken..je moet Kiwi natuurlijk wel veel aandacht blijven geven..

ik heb nu vier tamme valkjes binnen zitten en die zijn niet allemaal tegelijk bij mij komen wonen maar ze zijn allemaal nog tam..

tja en of het klikt? dat moet je altijd maar afwachten..ik heb er nog nooit last van gehad maar het wil wel eens gebeuren dat het niet gaat.

ik zou gaan voor een jong valkje omdat Kiwi ook nog jong is.

en een tweede kooi? die moet je eigenlijk altijd hebben ..stel dat één van je valkjes ziek is o.i.d.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

gr gerdy


S. van Klink

Hmm ik ben iig wel al bijna helemaal om... zit er zelfs idd hard aan te denken om donderdag te gaan kijken voor een andere/extra kooi... de info tot nu toe was inderdaad dus allemaal erg nuttig (alleen niet voor de portomonee  :P)
Dit verhaal gaat nog een vervolg krijgen, aangezien ik dus nog wel ff moet kijken wanneer het het beste uit gaat komen in m'n rooster...
iig bedankt allemaal enneh, word vervolgd ;)

Karin

Je valkje zal je vast dankbaar zijn voor zijn nieuwe vriendje  ;) En kooien hoeven niet zo duur te zijn hoor, kijk maar eens rond op marktplaats. Wat wel belangrijk is is dat de kooi minimaal ca. 45 cm diep moet zijn.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

S. van Klink

Ik had al een zaakje gevonden hier in Almere waar ze nieuwe kooien aanbieden voor niet eens zo gek veel geld.. Heb ik m'n huidige kooi ook vandaan...
Zat nu half aan zoiets te denken:
http://link.marktplaats.nl/219189114
of deze (ietsje duurder):
http://link.marktplaats.nl/215616575
Die laatste is ook nog met onderbouw te krijgen...
Wat denken jullie?

Oohw nog ff 1 vraagje (mocht alles doorgaan natuurlijk) over de valkjes uit de kooi laten; Ik neem aan dat het verstandig is de eerste paar weken niet beide valkjes tegelijk uit de kooi te laten... Mocht de 1 dan wel bij de ander "op bezoek" willen gaan, moet ik dit dan gewoon toestaan, of beter toch weg houden van elkaar?
Bij Kiwi zal het (denk) niet echt een probleem zijn aangezien die dan toch al zo'n 90% van de tijd bij mij zit...

Kimm

hoi,

ik vind de eerste kooi een mooie reserve kooi.
de 2e is ook mooi maar ik weet niet hoeveel ruimte er tussen de tralies zit. het lijkt veel namelijk.

ze zijn niet duur trouwens.

als je een nieuw valkje krijgt, dan moet hij eerst in de kooi op je hand moeten stappen voordat je hem-haar eruit laat.
dus eerst proberen een beetje tam te maken.
daarna kan je ze best wel allebeide tegelijk eruit laten en dan zullen ze wel bijelkaar op bezoek gaan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

S. van Klink

cool, thanks Kimm ;)
Ik zal een dezer dagen maar ff bij dat zaakje gaan kijken en ff meten wat de tralie afstand is... persoonlijk vind ik die 2de wel mooier... mja ik gaat het allemaal wel zien, heb nog niet echt veel haast... ;)

Falcon

ik weet niet waar je woont maar ik heb nog een (goedkope) kooi over.

een ferplast max.

http://www.petcentreonline.co.uk/ecommerce/Scripts/prodView~idproduct~208.htm

bordeaux kleurige voet en koperkleurige tralies.
voer- en waterbak aanwezig.
interesse?

(hij staat nu buiten in de schuur dus als je intresse hebt zal ik morgen eerst effe kijken of hij de vorst van afgelopen dagen heeft overleeft en er een foto van maken)

S. van Klink

Ik ben woonachtig te Almere... Weet  niet hoever dat bij jouw vandaan is?
Maar om eerlijk de waarheid te zeggen, ik doe alles wat ik koop ook een beetje aanpassen aan m'n interieur... en iets zegt me dat die van jouw er niet helemaal in past qua kleurstelling... Meubels, kasten, tafel en kooi zijn eigenlijk allemaal zwart en of grijs. Rood met koper gaat er dan niet echt bijpassen dan denk...
Ja ik weet het, het zou alleen maar voor een paar weekjes zijn, maar wat dat betreft ben ik af en toe net een beetje te pietje precies... :P
Maar in ieder geval wel bedankt voor het aanbod ;)

Falcon

is niet erg hoor..

(heb mij toch vergist :-[ het is rood met chroom kleurig, tralies zijn dus niet koperkleurig)

komt vast wle iemand die het een handige 2e-hands reserve kooi vind..