12 mei 2025, 12:04:56

Waarom kortwieken?

Gestart door ConjoDrakie, 31 december 2008, 13:54:49

« vorige - volgende »

ConjoDrakie

Hallo, ik ben Nikki en heb sinds een jaar een valkparkiet die Conjo heet. Toen ik Conjo kreeg was hij net uitgevlogen en gekortwiekt. Ik heb hem erg tam gemaakt, kroelen vindt hij het allerleukst!

Nu is hij van de zomer door de eerste rui heengeweest en ik zie dat hij bijna (op 2 vleugelveren na) zijn veren weer terugheeft. Hij vliegt dan ook heerlijk de hele kamer door.(meestal op zoek naar mij  :) ) Conjo vliegt niet ergens tegenaan, ook niet tegen het raam. Dus dan is er voor mij toch ook geen reden om hem te kortwieken? Of moet dat wel als een vogel binnen leeft?

Groetjes Nikki

Anke

Hoi,
Nee hoor je vogel hoeft absoluut niet gekortwiekt te worden.
Ik heb hier dagelijks 20 valkjes door de woonkamer scheren en dat gaat supergoed.
Het is alleen maar leuk als je valkje kan vliegen :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

ConjoDrakie

Zo 20 valkjes, dat betekent een hoop poepjes als ik kijk naar wat Conjo hier al achterlaat ;D

Ja zelf vind ik het ook veel natuurlijker om hem gewoon te laten vliegen. Ik zorg er voor dat hij in ieder geval elke dag lekker een paar rondjes vliegt.

Ik heb een paar weken geleden een vriendje erbij gekregen voor Conjo...Drakie. Drakie was nog maar een jonkie en was nog niet gewiekt. Hij kon veel sneller vliegen dan Conjo.
Tot mijn grote verdriet is Drakie 2 weken geleden uit het raam gevlogen :-[ :-[ :-[ Nooit meer gevonden...

Maar zal een gewiekte vogel altijd net ietsje minder kunnen vliegen dan een ongewiekte? Ook al heeft hij al zn veren terug?

Groetjes Nikki

Anke

Hoi,
Wat sneu dat je valkje is weggevlogen :(
Een gewiekt valkje dat zijn veren weer terug heeft zal net zo goed kunnen vliegen als een valkje dat nooit gewiekt is geweest.
Maar.... het zal in het begin wel moeten oefenen met vliegen landen :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Pongo

Hoi hoi,

Je hoeft de vleugels echt niet kort te wieken hoor. So wie so vindt ik dat zielig en is nergens voor nodig. Als je gewoon je best doet voor een vogeltje wordt hij net zo tam hoor. Heb zelf vroeger een keer gehad dat ze te ver hadden in geknipt en toen waren zijn pennen beschadigd en dan groeit het gewoon niet meer goed aan en dan kan hij dus niet goed vliegen. Als ik jou was zou ik het lekker zo laten en z'n vrijheid wat betreft vliegen,dat is hun natuur, dus ik zou zeggen laat de natuur z'n gang gaan en laat hem lekker flappen  :).

en voortaan geen ramen meer open zetten als je valkje eruit is, echt zielig voor je dat hij verdwenen is!!

Succes!!

Grt,
Linda

Karin

Ik zou wel gordijnen voor je ramen hangen hoor. Want ook al weten ze waar het zit, als ze eens ergens van schikken kunnen ze in een blinde paniek zich doodvliegen tegen het raam  :o En als je de ramen goed dicht houdt is er verder zeker geen reden om te kortwieken  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves