12 mei 2025, 01:47:39

Valken willen geen fruit eten!!!

Gestart door krimhilde, 6 september 2008, 00:29:18

« vorige - volgende »

krimhilde

Hallo,

Hoe krijg ik het voor elkaar dat Punky en Rocky genoeg vitaminen
binnen krijgen?
Zo lang ik Punky nu heb biet ik hem/haar regelmatig fruit aan maar
ze heeft het echt niet in haar koppie om daar van te eten.
Met Rocky het zelfde verhaal, al hebben we hem nog maar 1 1/2 week.....
Punky vind het wel leuk en lekker om een stukje gekookte aardappel/bloemkool bij mn dochter uit dr brodje te stelen en dat met smaak op te eten  :P (k moet zelfs de snavel schoonmaken :o zo zit ie onder de kruim!!!)
Zijn er misschien vitaminen te koop die ik door het water kan geven??

Groetjes van Krimhilde

Rianne

Als dat de manier is om groente te eten, en jullie vinden het goed, prima toch?
Heb je ook geprobeerd om gekookte groente in de kooi te geven?

Kirsten

Hoi,

Tja valken zijn inderdaad eigenwijze vogels hihi en eten echt niets wat ze niet lekker vinden. Als je goed varieert dan krijgen ze ook alles binnen en hoeven ze noodzakelijk extra vitamine. Wil je dit wel doen dat is er vanalles te krijgen wat je kan geven. Ik geef bijv eivoer waar vitamines doorheen zitten en daarnaast in bepaalde periodes vitamine druppels van Quiko.
Als ze fruit niet lusten probeer je inderdaad wat groeten. Meestal heb je wel iets over van het eten wat ze mogen en zo krijgen ze ook wat extra vitamines binnen.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

krimhilde

Thnx voor de Tips.
Wij vinden het dus niet goed dat ze "steeld" uit het bord van onze dochter  ;)
Ik maak nu gewoon een heel klein prakkie voor ze klaar op een bordje waar ze wel op/aan mogen komen als wij zitten te eten.
Dan heeft punky toch het idee dat ze iets doet wat niet mag hihihi....
en kan mn dochter rustig bliven door eten zonder gemopper  ;D

Groetjes van Krimhilde

*Yvon

Hoi hoi

Je kan ook een bakje met groente en/of fruit met wat van hun zaad eroverheen neerzetten.
Doordat ze de zaadjes willen eten krijgen ze ook de smaak van dat andere naar binnen.;)
Hopelijk gaan ze het daardoor lekker vinden.  :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

krimhilde

7 september 2008, 23:50:30 #5 Last Edit: 8 september 2008, 10:46:41 by krimhilde
Thnx yvon  :)

hier nog ff een heel  filmpje die ik heb opgenomen nadat ie heeft lopen steelen  ::)

http://nl.youtube.com/watch?v=a6r2cKSVqkQ

Groetjes van Krimhilde

Bittersweet

Ik heb nog even 1 opmerking...
Bij verhitting tot boven 40 graden, vervormen enzymen in het voedsel zodanig dat ze kapot gaan of onbruikbaar worden. Bij temperaturen boven 46 graden zijn alle enzymen onbruikbaar geworden. Enzymen zorgen ervoor dat het voedsel verteerd kan worden, dus geen enzymen = mogelijke complicaties met verteren.

Mensen schijnen er door de jaren heen aan aangepast te zijn, en ook wij hebben af en toe een activia'tje nodig om alles weer goed te laten werken ;)
Anyway, vogels hebben deze aanpassing niet gehad, dus geef ik zelf mijn valkjes alleen rauw eten.

Sowieso trekken de vitamientjes bij het koken uit de groente in het water...
Misschien een idee om een bordje neer te zetten met wat rauwe groente terwijl jullie aan het eten zijn?
(Zelf leg ik wat op de rand van mijn bord voor de vogels ;))

Note: Aardappel natuurlijk nooit rauw geven, dat is giftig! ;)

zotteke

beetje late reactie op een behoorlijk oud topic (hoop dat 'ie mag blijven staan..), maar ivm het verloren gaan van de vitamines wanneer je groenten kookt kun je het sap/water uit de pan met het eivoer rullen of gewoon in een extra bakje als drinkwater verstrekken. ik zou dat bakje uiteraard niet te lang laten staan..

hoop dat je er ondanks de late reactie nog wat aan hebt!

Iris en Wim

Ik heb mijn valkje fruit en groenten leren eten door er zelf veel te eten in zijn bijzijn en aan te bieden en nu proeft die van alles wat we hem aanbieden. Het grote nadeel aan dit systeem is dat hij ook van de minder gezonde dingen wilt proeven zoals chips! Hoewel dit wel goed is voor onze gezondheid want nu eten wij veel minder chips als hij losvliegt :-)