13 mei 2025, 02:13:34

Vakantie en Gedrag,

Gestart door Andre, 23 december 2008, 01:13:13

« vorige - volgende »

Andre

Beste liefhebbers van Valkparkieten,

Ik ga vanaf 7 januari lekker weg voor 11 dagen. iK heb mijn Valkjes nu ongeveer 1.5 maand, en eten uit mijn hand en worden aardig tam.
Nu heb ik een oppas geregeld, diegene gaat in mijn huisje om voor de vogels te zorgen.
Moet ik na mijn vakantie weer opnieuw beginnen met mijn valkjes tam maken?? Moeten ze weer aan mij wennen?? Wie heeft hier ervaring mee of moet deze oppas weinig aandacht geven zodat ze niet aan deze persoon gewent raken??
Ook heb ik nog even een vraagje over uit de kooi laten, mijn valkjes zijn er nu 1 keer uitgeweest en was dramatisch, vlogen tegen de muren, 1 zat er vast achter de tv?? heel zielig!! Is dit normaal de eerste keer??? Durf mijn kooi niet meer open te zetten, voor het geval dat het verkeerd afloopt?? Iemand???

Alvast bedankt,

een trotse valkbezitter.

Kimm

hoi andre,

jouw oppas moet ook gewoon veel aandacht geven. zo blijven ze tam. als jij terugkomt hoef je waarschijnlijk niet opnieuw te beginnen. ze herkennen jou wel. misschien niet gelijk maar dat komt wel goed.

als jouw oppas ze geen aandacht geeft, dan onderhoud je het tam maak proces niet.

wat het loslaten betreft, gewoon weer loslaten.ze moeten de omgeving leren kennen. in het begin doen ze stuntelig maar daarna vliegen ze perfect.

er kunnen wat ongelukjes gebeuren, maar als het niet te gevaarlijk is kan je het gewoon doen. ook erbij blijven.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Andre

Dank je wel Kim, ik zal mijn oppas vragen of hij door wil gaan met het tammaken.... Vanavond zal ik proberen om ze weer te laten vliegen....het is toch beter om ze s'avonds te laten vliegen??? Dan zijn ze zelf ook wat rustiger toch??? Ik hoor het nog wel eventjes van je hoop ik...

Jij natuurlijk ook fijne dagen.....( gave kerstkaart trouwens )

Kimm

ja in dit geval zou ik ze sávonds los laten. dan is het wat donker en zijn ze wat rustiger.
dan kan je kijken hoe het gaat.
gewoon elke dag doen ;)

jij ook fijne dagen! ;)

groetjes kim

michel1969

Hoi kimm,

de mijne zijn nog niet tam, ze zijn niet bang voor je handen, het mannetje gaat wel op je hand zitten van de trosgierst eten maar verder ook niet. Vrouwtje heeft het wel gedaan, maar nadat ze een keer ervanaf gesrpongen is toen ik haar even bij het deurtje van de kooi hield, niet meer die loopt zelfs weg en laat de trosgierst voor wat het is, ook al vind het ze het erg lekker.

Het  mannetje is wel 2 keer per ongeluk uit de kooi gevlogen en toen inderdaad overal tegenaan gevlogen. Heeft zich niet echt bezeerd, en als hij er ergens tegenaan gevlogen was bleef hij rustig op die plek zitten, zodat ik hem makkelijk kon pakken. Als ik hem pakte beet hij overigens niet.

Maar zolang ze niet echt tam zijn en ook niet spontaan op je hand gaan zitten durf ik ze ook niet goed uit de kooi te laten. Maar als ik het goed begrijp van je moet ik dat dus juist wel doen. Het is ook wel goed te melden dat ik geen gordijnen heb maar rolgordijnen die niet de hele raam afsluiten.

Het vrouwtje heeft zowiezo geen aanstalten gemaakt om er uit te gaan, dus denk dat ik daar niet zo veel van te vrezen heb.

Heb trouwens ook nog 2 katten, waarvan de ene ze wel intressant vind als ze gaan vladderen. Nu doe ik ze de kamer uit als ik de kooi langdurig open zet. Maar wat nu als ik de vogels niet meer op normale manier de kooi in krijg?

Ik weet het nu ff niet meer de een zegt niet eerder de kooi uit voordat ze goed tam zijn (en nu maar hopen dat ze dat wel worden, krijg er wel wat minder vertrouwen in) en hierboven begreep ik dat je het ze gewoon moet laten doen en dat het eigenlijk een proces is van het tamworden?

Kimm

hoi michel,

ja de een denkt er anders over dan de ander. dat klopt.

ik heb zelf ook een jong valkje erbij die nog niet helemaal tam is. de eerste week heb ik haar in de kooi gelaten. daarna heb ik haar er gewoon uitgehaald.
zij is wel gekortwiekt moet ik zeggen, daardoor krijg ik haar makkelijker op mijn hand en dus de kooi in.
het is zeker een lang proces om tam te maken. het andere valkje wat ik heb, daar heb ik 6 maanden over gedaan om hem tam te krijgen. die 6 maanden heeft hij echt niet in de kooi gezeten. gewoon eruit.

zeker is het belangrijk dat ze wel opstappen. jammer dat het gebeurd is bij jouw valkje.
ik zou in dit geval weer opnieuw beginnen met leren opstappen. heel veel geduld zal je moeten hebben hierbij en als ze opstapt ook belonen, door bv iets lekkers of zeggen goed zo.

wat je betreft je rolgordijn, ik neem aan dat het gordijn toch wel groten deels het raam afsluit?

ook je katten uit de buurt houden bij je valkjes zoals je al doet.

verlies niet je vertrouwen in het tam maken. hoe oud zijn ze en hoelang heb je ze nu?

groetjes kim

michel1969

Hoi Kimm,

Het is een koppeltje man van begin augustus en pop van eind september 2008. Heb ze nu circa 1 maand. Weet het is nog niet zo lang. En ben natuurlijk ook gewoon aan het werk, dus niet de hele dag de tijd om tam te maken, maar wel dagelijks mee bezig.

Ik heb ze bewust niet gekortwiekt, heb tot nu toe wel geluk gehad dat op het moment dat het mannetje ontsnapte de katten opgesloten zaten, maar voor het geval het een keer gebeurd als ze wel gewoon in de kamer zitten, wil ik wel dat ze snel kunnen wegvliegen.

Omdat hij zo paniekerig vliegt en een beetje onbesuisd is ben ik bang dat het fout gaat, ik lees wel is op de site over gevallen van hersenbloedinkjes en dat ze dan ineens dood van hun stokje vallen.

Hij heeft immers al 2 keer tegen een grote rode muur gevlogen in de 2 keer dat ie los is geweest.

En het blijven oefenen met opstappen voor het popje doe ik zeker, maar telkens is het mannetje haar voor ;D

gr. michel

michel1969

hmmm nu lopen ze beiden weer weg als ik met de trosgierst kom.

Heb op advies van bekenden de indeling van de kooi wat veranderd. Ik heb een feraplast kamervolliere, met een dakje die aan de bovenkant rondom dicht is, dus zonder tralies. In eerste instantie had ik bovenin ook een stok geplaatst zodat ik daar een schommel aan kon hangen. 'S-avonds gingen ze daar dan op zitten en waren ze helemaal verscholen. Zo blijven ze angstig en schikachtig zeiden ze. Moest zorgen dat de bovenste stok zo zat dat ze toch volledig zichtbaar was.

Ze zijn nu inderdaad wat levendiger, en spelen door de hele kooi ipv alleen boven, maar gisteravond waren ze hun plekkie kwijt, de een zat de hele avond en nacht in de voorbak, en de ander op een spiegeltje die tegen de wand aan hangt. Vond het zielig en heb de bovenste stok maar weer terug gehangen. Hier gingen ze niet op zitten.

Heeft deze verandering toch ook weer te maken met het tammaak proces? Of ben ik gewoon te ongeduldig en moet ik nog langer gedult hebben, omdat ik overdag werk en er ook 2 heb?

Vind het overigens ook wel gezellig als ze in hun kooi aan het spelen zijn hoor, alleen is het voor hun misschien zielig. Ik zal ze iig niet weg doen als ze helemaal niet tam worden.

gr.

michel

Kimm

hoi michel,

je moet veel meer geduld hebben. het feit dat ze al lekker aan het spelen zijn in de kooi is een heel goed teken!
doordat je overdag minder tijd voor ze hebt zal jij het in de avonduren moeten doen.

ook als je de kooi veranderd, passen zij zich snel aan hoor. ze zoeken heus wel een plekje wat zij fijn vinden. gewoon lekker laten zitten.

geduld is een schone zaak ;)

groetjes kim

Hermien

Inderdaad moet je veel geduld hebben. Overigens zou ik de kooi niet te vaak veranderen. Zelf doe ik dat eigenlijk nooit. Ik heb ook zo'n volière met gesloten puntdak en bovenin heb ik twee dikke slaaptouwen voor mijn 'Vliegtuig'. Daar spelen ze overdag ook wel geregeld, maar verder klauteren ze gewoon lekker langs de tralies, gaan zitten zingen op de zitstokken/takken en spelen op de grond met diverse speeltjes. En voor hun middagdutje verdwijnen ze dan weer naar de nok! Ha, niks mis mee en aangezien jouw valkjes zich toch al lekker vermaken, kun je er vanuit gaan dat ze zich op hun gemak voelen. Ook daarom moet je niet te vaak de indeling van je kooi veranderen, want dan moeten ze steeds opnieuw naar een eigen stekkie gaan zoeken. Zelf werk ik ook overdag en kan dus alleen in de avonduren aandacht aan mijn mannekes besteden. Als je dat inderdaad doet, worden jouw valkjes echt wel tam hoor. Je moet ze wel altijd aandacht blijven geven en wanneer ze eenmaal tam zijn niet denken dat je iets voor jezelf kunt gaan doen. Afijn, je zult door de tijd wel gaan merken hoeveel tijd valkjes van je vragen. Maar daartegenover staat dan weer dat je héél veel liefde van ze terugkrijgt.

Veel plezier en een warme poot van mijn 'Vliegtuig'

michel1969

ik kom nu net terug van kerst vieren bij mijn broer. En had toch maar weer de bovenste stok verwijderd om het ff te laten proberen.

Normaal zitten ze rond 20.00 uur op de bovenste stok en hoor en zag je ze niet meer tot de volgende morgen. Nu kom ik binnen en gaan gelijk weer lekker klauteren en fluiten. Nu maar ff afwachten of het voor hun rust goed is.

Verder verander ik niet zo ontzettend veel hoor, af en toe hang ik er wat nieuwe speeltjes in voor ze. maar denk dat ik daar nu ook wel genoeg van heb anders word het weer te vol en hebben ze geen ruimte meer om hun vleugels te strekken.

Hermien

Eh...ik heb geen idee waar bij jou de volière staat, maar die van mij staat voor een raam. In de wintermaanden betekent dat hier trouwens dat ze inderdaad al redelijk vroeg op het slaaptouw zitten. Komt omdat het al vroeg donker is, hè? Als ik om 18.00 uur van mijn werk binnenstap tref ik mijn 'Vliegtuig' vaak ook al doezelend aan, maar daar steek ik dan mooi een stokje voor. Ik wil nl. niet dat ze lui gaan worden of de andere ochtend errug vroeg wakker zijn en mij dan de oren van mijn hoofd gaan schreeuwen. Mooi niet!. Ik doe meteen het grote licht in de kamer aan en roep mijn mannekes van het touw : 'Wakker worden! Luiwammesies, vrouwtje is thuis en dan mogen jullie er zometeen uit!" Dat helpt hier hoor. Komen ze meteen terug op de zitstok en gaan daar lekker zitten kwelen, terwijl ik mijn eten kook. Als ik dan ga eten, gaan zij ook lekker uit hun bakje eten, gezellie. Na een uur of 18.45 ben ik dan klaar en gaat de kooi open. Tot een uurtje of tien is het dan keten geblazen. Daarna allemaal een knuffel en kus en weer op stok. Een half uurtje later is dan de rust weergekeerd, slapen mijn vriendjes een lange nacht en worden pas wakker als ik de andere ochtend ze kom wekken. Zo doe je dat. Kwestie van opvoeden, zal ik maar zeggen. Succes ermee!

;D   ;D   ;D   ;D

michel1969

mijn kooi staat tegen een grote muur waarnaar ik ook uitkijk als ik op de bank zit tv te kijken ofzo. Bewust niet bij het raam omdat ik toch bang ben dat het daar te veel tocht. Helaas in dit huis enkele beglazing.

Meestal als ik om 17.00 uur thuis kom geef ik eerst de katten eten, want die blijven toch net zo lang om me heen lopen totdat ik ze eten gegeven heb, en doe dan gelijk de kamer deuren dicht en ga me een uurtje met mijn andere vriendjes bemoeien. Ze zitten dan gewoon lekker beneden in de kooi en de ene keer stapt mannetje wel gelijk op mijn hand met trosgierst en de andere keer niet. Het popje doet dat al helemaal niet meer maar blijf het proberen als mannetje het toestaat. Zoals al eerder gezegd, los laten durf ik nog niet goed omdat ik veels te bang ben dat het een keer fout gaat met ergens tegenaan vliegen.  Daarna ga ik voor mijn eigen eten zorgen. Meestal ga ik dan rond een uur of half 8 nogmaals proberen ze tam te maken maar dan reageren ze niet of nauwelijks omdat ze dan al op de bovenste stok zitten te  dutten, en laat ze maar om ze maar niet bang te maken en denk dat ze hun rust en ritme nodig hebben.

Voorheen lag ik makkelijk tot laat in mijn bed als ik vrij was, maar dat is er nu inderdaad niet meer bij, hoewel het toch nog makkelijk kan tot een uur of half 11.

Ik ga gewoon lekker door met aandacht geven en van ze genieten, en als het uiteindelijk toch niet mocht lukken om ze tam te krijgen dan blijven het wel gewoon leuke beestjes maar dan in volliere.

Henk_en_Otje

BIJ EEN VAN DE EERSTE REACTIES las ik dat iemand valkjes 1,5 maand had, na veel proberen je ze eruit had gelaten om te vliegen maar dat dat erg dramatisch was, bij mij dus ook. heb een heel nieuw verhaal geplaatst bij  luisteren en commandos' henk en otje.  ik ben bij te horen dat jij hetzelfde meemaakt. pfjieuw. haha.  gedrag en hoe ver je bent klinkt ook hetzelfde als bij de mijne, ik ben namelijk alleen de avonden thuis.....   nou goed, succes en we komen dr wel :D