28 maart 2024, 20:05:04

wat is tam voor jullie?

Gestart door *Manon*, 2 januari 2009, 22:11:08

« vorige - volgende »

*Manon*

Hoi hoi,

Ik loop al een tijdje met het idee rond, dat tam voor de ene niet tam is voor de andere.

Ik bedoel hiermee, dat ik mijn valkje misschien wel tam vind, maar dat een ander dat niet vind.

Ik vind een valkje bijvoorbeeld tam als ie opstapt en bij me blijft zonder direct weg te vliegen.
Natuurlijk is het ene valkje tammer dan de andere, zo kan ik Zazcha kroelen, maar dat hoef ik bij Tibeau Tinco niet te doen, want die vliegt dan weg, maar is Tibeau dan minder tam...?
Nee ik vind van niet, want Tibeau blijft ook gewoon bij mij zitten en gaat zitten knabbelen aan mijn rits van mijn trui.

Niet tam is voor mij, dat ze niet willen opstappen, en in paniek raken als ik met mijn hand de kooi in kom.

Wat vinden jullie.... wanneer vinden jullie een valkje tam?

Groetjes Manon

Kimm

hoi manon,

ik vind ze tam als ze netjes opstappen en ook blijven zitten en niet als een wilde gek weg vliegen enzo.

asha is tam, maar ik vind haar weer niet zo tam als happy en bemmie.
en ik vind ze tam als ze niet bang zijn voor mensen.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anke

Hoi,
Ik maak een verschil tussen tam en handtam

Handtam:
Opstappen, lekker komen kroelen en knuffelen en bij je zitten

Tam:
Opstappen en zich van en naar de kooi laten begeleiden ;)

Groetjes Anke





Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Yvie

tsja, dat is inderdaad een goeie!

Ik heb 2 valkjes... Zork is bijna 2 jaar oud en door ons opgevoed met de hand nadat ze bij een vriend van ons uit het blok was gevallen en verstoten.. Zork is een echte knuffel en beschouwd ons echt als vriendje. Liefst de hele dag op je schouder, knuffelen, broodkruimels pikken, mee onder de douche, echt ons kind!
Dat was ook wat ons op een gegeven moment zorgen ging baren... Zork ging ook eitjes leggen en begon op een gegeven moment tegen ons aan te rijden.. Ook werd ze verschrikkelijk boos als ze naar haar idee niet genoeg aandacht kreeg.. Echt krijsen en beledigd zijn.. Toen hebben we besloten om een vriendje voor haar te zoeken en daar is .....

Coco is sinds eind november bij ons... Volgens de kweker 9 weken oud..

Moest in het begin helemaal niks van ons weten, hand in de kooi was bijna bloed aan de muur... Tsja, hoe gaan we dat dan aanpakken... Eerst maar even met rust gelaten.
Hij spiegelt alles wat zork doet en zocht heel erg hou vast aan  haar, wat zork maar niks vond..

Maar hand in de kooi, super paniek!  We hebben maar besloten om eens te kijken hoe dat uit de kooi gaat...

Wonder boven wonder gaat dit steeds beter.. In het begin ver weg gaan zitten en niet terug naar de kooi keren... Nu zijn we een aantal weken verder en klimt Coco na een rondje vliegen
weer zijn eigen kooi in. Heeft ie een keer geen zin zetten we zork in de kooi, gegarandeerd dat coco binnen 2 minuten ook binnen in de voliere is. Ook durft hij op lager gelegen meubelstukken te landen en zoekt ons gezelschap op... weliswaar blijft er altijd een veilige halve meter tussen. Als ik nu met mijn hand in de kooi kom is het niet meer gelijk super paniek, het word zeg maar gedoogd...  Gezellig kletsen bij de kooi is eigenlijk wel heel gezellig, kuif omhoog, luisteren, dichterbij komen, terugpraten! Tsja, we komen er wel!

Maar vergeleken met Zork is Coco dus niet tam...  ???

Het is maar net hoe je het bekijkt... ;D want je kunt ook zeggen dat coco steeds tammer word...

Nu ik toch zo`n heel verhaal heb geschreven, vraag ik me af of  1 van jullie tips heeft. Ik zie dat jullie allemaal meerdere valken hebben.. Iemand ervaring met een trauma valk?? ( ben er haast zeker van dat coco niet zo`n leuke ervaring heeft gehad) Ik lees het graag!

Lieve groet,

Yvie,

*Manon*

Hoi hoi Yvie,

Wat een totaal verschillende valkjes heb je zeg!
Maar dat is juist eigenlijk wel een leuke uitdaging.

Valkjes wat met de hand groot gebracht wordt, zijn vaak meer op de mensen gericht... dat kan heel leuk lijken, maar niet altijd zoals je zelf gemerkt hebt.
Hierdoor willen ze dus liever bij de mens zijn als bij hun soortgenootjes....
Maar goed, valkjes met de hand groot brengen kies je niet altijd zelf voor hé  :-\

Ik denk dat het heel goed is, dat jullie een vriendje voor Zork hebben gekocht.
Ook al is het even wennen...

Er hoeft, denk ik maar hoor, toch niet iets ergs gebeurd te zijn met Coco, of denken jullie van wel?
Als hij uit de voliere komt en totaal niet aan handen gewend is, dan is het moeilijker om hem tam te krijgen.

Ik denk dat jullie toch heel erg goed op weg zijn!
Geduldig zijn met Coco, zoals jullie doen ;) en hen ook aan elkaar laten wennen, want ja... zork moet ook de aandacht nu verdelen en dat zal hij niet leuk vinden.

Ik heb een valkje uit de buitenvoliere, die hier is komen wonen toen ze 10 weken was.
Ik heb haar direct savonds uit de kooi gehaald en dat is mijn beste ervaring tot nu toe... niet de valkjes laten wennen een paar daagjes... want dan voelen ze zich weer helemaal de stoere bink/meid.
Helemaal tam is ze niet, ik mag haar bijv. niet kroelen, maar ze blijft wel lekker bij me op de schouder zitten. Ze is nu een half jaar en nu hoop ik binnenkort een maatje voor haar te krijgen. Ik heb haar dus sinds enkele dagen meer uit de kooi, en zit ze meer bij me en ik merk nu, dat ze minder paniekerig is, als ik met mijn hand in de kooi kom... het is elke keer nog wel opnieuw vertrouwen winnen, maar het gaat beter.
Valkjes op latere leeftijd nog iets leren is moeilijk, maar niet helemaal onmogelijk.

Ik denk dat jullie op de goede weg zijn!

Succes!

Groetjes Manon

Kaatje

Hoi Manon,

Ik sluit me helemaal bij je aan en ik vind een valkje ook tam als hij of zij netjes opstapt, bij je komt zitten en met je kleding speelt of sieraden. Ook als je dat niet wilt en hem of haar vanaf je schouder weer laat opstappen.

Nienah is / was ook niet zo'n kroeldoos en vloog eerst ook weg als je wilde kroelen, maar daarom is ze niet minder tam want ze zit het liefst de hele dag bij je !

Het verschil tussen handtam en tam zie ik weer iets anders.

Zo vind ik dat een vogel handtam is wanneer hij of zij niet bang is voor handen, opstapt van en naar de kooi en uit de kooi dingen kunnen pakken zoals een bakje voer zonder dat er paniek uitbreekt.

En onder tam versta ik wat ik net geschreven heb, dus opstappen bij het zeggen van het woord stap, lekker kroelen of gewoon lekker bij je zitten en met je kleding spelen, dutten en niet angstig zijn  :D

Liefs, Karin

Kirsten

Hoi hoi

Ik sluit me bij Karin aan. Handtam vind ik inderdaad ook de basis van het 'verder tam kunnen maken' is het niet de bedoeling dat ze met mij een band gaan krijgen, dat is juist voor de nieuwe eigenaar weggelegd. Wel wil ik dat ze niet bang voor handen zijn, op kunnen stappen en ze enige rust uitstralen of niet direct angstig zijn als ik in de kooi moet zijn.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Karin

Ik denk dat tam zijn op verschillende manieren kan. Zo heb ik een valkje die bij me komt zitten, waar ik mee kan kroelen, die om knuffels komt vragen, maar die ab-so-luut niet op de vinger gaat zitten en zich ook niet terug laat zetten. En zo heb ik andere valkjes die zich wel op de vinger terug laten zetten maar niet willen kroelen. Nummer 1 vind ik tammer  ;) Ieder valkje heeft zijn eigen karakter....
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves