28 april 2024, 19:07:46

ik zoek een jong valkparkietje

Gestart door Sabrino, 6 oktober 2003, 21:14:07

« vorige - volgende »

Stijn dc

hello

het is niet echt slim van je, al heb je al vier grasparkietjes opgevoed! de vijfde keer kan evengoed verkeerd gaan!

en annabello, niemand moet naar ons luisteren, je mag doen wat je wil, maar iedereen hier heeft het beste met dat valkje voor en geeft daarom goede raad die blijkbaar in de wind wordt geslagen!

SDC:D

Kolkkie

Hoi Sabrino,

Jammer dat je toch niet kan wachten. Ik ben het niet met je eens , maar het is jou keuze.
Ik vind dan wel dat je zo sportief moet zijn om hier niet te gaan lopen jammeren als het misgaat. Want het is een heel karwei om valkjes van die leeftijd eten te geven.

Het enigste wat ik je kan meegeven is dat je goed op de krop moet letten. Deze moet echt leeg zijn voordat je weer eten geeft. Dit ivm kropverzuring.
Verder heb ik er geen ervaring mee.

Groetjes,

Mariska


Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Sabrino,
Een valkparkiet is toch wat anders als een grasparkiet hoor in grote lijnen komt het wel overeen maar toch zijn er verschillen met het voeren, zeker de hoeveelheid en de samenstelling is anders.
Ik heb ook een paar valkjes met de hand opgevoed maar die aten al bijna zelf dus dan is de kans veel groter dat ze het redden.
Ik heb er nu een van 6 weken die eet al wel zelf maar wil toch nog bijgevoerd worden 1 keer per dag en die haalt het zeker omdat ie al zelfstandig eet ook.
Een valkje van 3 weken is gewoon te jong dat moet je alleen in noodgevallen doen wacht dan liever tot ie 5 weken is je kan hem dan ook nog 2 weekjes voeren en hij word net zo tam.
Van 3 weken oud haalt een groot gedeelte het zeker niet, je kan nooit de voeding die de ouders geven namaken want er zitten stoffen in die ook ziektes tegengaan waar ze zelfs op oudere leeftijd soms nog wat aan hebben.
Maar het is jouw keuze dus je moet het zelf beslissen ik wil je alleen waarschuwen dat het vaak fout gaat helaas :-(

Groetjes, Paul

Irene

Hoi Sabrino,
ik was benieuwd of je misschien toch tot inkeer gekomen bent, wat betreft het aanschaffen van zo'n jonge valk.
Met 6 weken zijn ze net zo lief en net zo tam te krijgen, alleen de kans dat hij het haalt is duizend keer zo groot. Het gaat niet om je zin willen krijgen en willen bewijzen, het gaat om het leven van een valkje, waar je het over hebt!
De meesten die op je bericht hebben gereageerd hebben hier ervaring mee; luister aub naar hun goed bedoelde
adviezen! :-/
Groetjes, Irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Sanna

Hoi Sabrino/Anabella,

Wat jammer nou dat je op deze manier jouw mening er door wilt drukken. Als jij je besluit al genomen hebt, moet je niet op zo'n flauwe manier 'iemand anders' laten zeggen dat je goed bezig bent... Dit forum is er voor mensen die geholpen willen worden en om anderen te helpen.
Ik wil je alleen dit nog zeggen: ik ben ook zo onverstandig geweest om te denken dat de kweker die mij een vogeltje mee wilde geven terwijl hij nog pap nodig had het wel het beste zou weten. En dan was mijn valkje al 5 weken, toch heb ik de nodige peentjes gezweet en slapeloze nachten gehad. De kweker heeft met pap voeren nl. veel ervaring, doet niet anders. Maar ik heb vroeger ook grasparkietjes gehad en ik ben er ondertussen wel achter dat valkjes en grasjes toch wel op een aantal punten verschillend in elkaar zitten. Bovendien voert de kweker de vogel maar een paar dagen, daarna krijg jij hem mee. Dus wanneer de ellende begint, begint dat pas bij jou. Met mijn valkje is het gelukkig goed gegaan, maar ik kan je 1 ding vertellen: bij alles wat van het normale patroon afwijkt zul jij enorm in stress schieten. Dan ga je denken: doe ik het wel goed? hoort dit wat nu gebeurt wel te gebeuren? hij doet zo raar, hij zal toch niet doodgaan? Binnen 2 dagen ben je al enorm aan dat vogeltje gehecht, het is volledig afhankelijk van je en alles wat er mis met hem gaat zal jou heel diep raken. En wanneer hij op zaadjes over moet, zal dat ook niet gemakkelijk zijn. Dan zit je weer in de zorgen: krijgt hij genoeg te eten? moet hij nog pap hebben? laat hem alsjeblieft niet doodgaan nu?
Als je dan echt nog persé het valkje pap wilt voeren (als je verstandig bent doe je het niet, dan heeft je vogeltje meer kansen), wacht dan alsjeblieft tot hij bijna zelfstandig is. Dat hij nog maar 2 keer per dag bijgevoerd hoeft te worden ofzo. Dan zal hij nog steeds even aanhankelijk worden, want jij geeft hem zijn pap.
Als ik jou was zou ik trouwens ook de nodige vraagtekens bij die kweker zetten. Ik vind het onverantwoordelijk dat hij bereid is een valkje met 3 weken al mee te geven. Ga anders even van tevoren kijken hoe de vogels en hun verblijven eruitzien. En als je enigszins twijfelt over hem/haar, DOE HET DAN NIET!!! Je wilt toch ook een gezond vogeltje??

In ieder geval succes met je keuze. Ik hoop dat je nog eventjes bereid bent te wachten, geef het beestje een goede start in zijn leven.

Groetjes van Sanna

Stijn dc

hello

prachtig gezegd sanna :o

SDC:D

pona

Ik wilde jullie bij deze bedanken, ik wilde namelijk weten wat de juiste leeftijd was om een valkje te nemen. Mijn broer heeft zijn eerste nest en ik mag er eentje hebben Jehhhhh. IK wil er al langer een maar toen mijn broer er twee nam en zei dat hij er mee wilde kweken heb ik besloten om er op te wachten en er een van hem te nemen. Ik dacht ook dat het beter was om ze nog zelf bij te voeren omdat je ze dan tammer zou krijgen. Mijn schoonzus zei al dat dat niet goed was en dat ik moest wachten tot hij zelf kon eten. Eigenwijs dat ik ben ging ik dus op zoek naar het antwoord. Nou die heb ik dus gekregen en mijn schoonzus heeft gelijk. Nu maar wachten en hopen dat het nestje goed uit komt. Bedankt allemaal.
Ilona
grtjs Ilona


Paul

Hoi Ilona,
Met de hand voeren is echt geen garantie voor tam worden.
Trudie heeft er een met de hand gevoerd die daarna amper meer bij je kwam dus het heeft ook met het karakter van het vogeltje te maken.
Als je broer jongen heeft is het beste dat ie ze elke dag even aandacht geeft zoals beetpakken en wat aaien dan wennen ze en zijn ze zeker net zo tam als met de hand voeren.
En het is veel beter voor de vogel als ie door de ouders gevoerd word :-)

Groetjes, Paul

ziralioness

Met 3 weken???  :o Hebben ze jou als baby ook van je moeder weggesleurd...?  :'(

Nee echt joh, doe dat nou niet... dat is veel te jong, en zo onnodig... als het jou gaat om het hebben van een tamme valk die helemaal gek op jou is, kan je rustig wachten... Nina is echt superdelux tam en niet bij me weg te slaan, en die kwam toen ze 7 weken was... lekker zelfstandig geworden zonder te vroeg bij de moeder weg te gaan!
Ik vind gewoon niet dat je een baby bij zijn moeder weg moet halen, want echt... 3 weekjes... dan is het nog echt een babytje.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Paul

Met drie weken hebben ze nog amper veren en moet je ze echt niet te koud neerzetten anders vatten ze heel snel kou :-(
Als een kweker een valkje met 3 weken al weg doet vind ik dat zonder meer een hele slechte zaak.
Straks geven ze nog eieren mee waar je zelf een dag op moet gaan zitten dan kan je het jong vanaf de eerste dag voeren.
Dan krijg je er denk ik de garantie bij dat het niet lukt :-(

Groetjes, Paul

paizy rhymes

hallo iedereen,
ik woon in vlaams-brabant te leuven,en zou graag een valkparkiet aanschaffen. maar ik weet niet waar ik dit het beste zou doen,want ik wil niet bedrogen uitkomen. En welke vogel raden jullie mij aan.ik denk gewoon ne grijze met geel kopje. en de naam van deze valkparkiet aub. alle merci voor de reacties en tot binnenkort.
ps: is een grote kooi noodzakelijk?(ik bedoel papegaai style he).
paizy rhymes!!!

Paul

Hoi paizy rhymes,

Als de kleur je niet uitmaakt zou ik inderdaad een grijze met gele kop en oranje wangen nemen, dit noemen ze een wildkleur.
Die zijn het sterkste in het algemeen en het zijn vaak de goedkoopste omdat ze het meeste voorkomen.
Het beste is er een van een kweker te nemen van ongeveer 6 weken oud dan zijn ze vaak heel snel tam.
Een kooi moet ongeveer 60 cm breed zijn, 33 cm diep en 60 cm hoog dan heb je een redelijke kooi voor een valkparkiet.

Groetjes, Paul

mastolk

HOi Sabrino,

Eigenlijk heb ik geen zin meer om te reageren..maar ik doe het toch maar even.
Ik heb dus een vlakje van 5 weken gekregen ook nog handopfok. 3 keer daag! Hij kon ook al een beetje zelfstandig eten..ik ben niet goed genoeg ingelicht. En mijn schatje is na een week dood gegaan! Dat is echt niet iets wat je wil hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Je hecht je nl (als je tenminste hart voor dieren hebt) snel aan zo'n schatje.
We hebben er toen een bij gekocht (onze tweede) van 11 weken (waren beide 11 weken toen we ze kregen) nou...net zo lief en tam als het maar kan hoor!
Het ligt ook een stuk aan jezelf, als je ze maar genoeg aandacht en liefde geeeft komt het allemaal best goed met het tam zijn. We hebben hier zelfs een valkje van ongeveer nu 2 jaar zitten hebben we laatst gekregen...en wat denk je!? Hij begint ook al tammer te worden!
Dus echt proberen je in te houden, en het valkje korte tijd baby te laten zijn en te laten vertroetelen (wat ze echt nodig zijn) door hun moeder...en dan halen als hij zelfstandig kan eten!

DOEi Groetjes Margrietha

Andrea


Hallo allemaal,

Ik zag een paar weken een heel leuk valkje in de dierenwinkel.
Deze moest ook nog bijgevoerd worden, hij was ook een week of 3, 4 oud zei de verkoopster.
Aangezien ik overdag op school zit en totaal geen verstand heb van het bijvoeren van valkjes heb ik hem niet gekocht.
Het was wel heel verleidelijk natuurlijk, maar als ik op elke verleiding in was gegaan had ik nu honderd valkparkieten. Terzijde, ik zit met mijn studie e.d. en omdat ik elk weekend naar mijn ouders ga kan ik voorlopig er ook nog geen vriendje bijnemen voor Sparkle.

Sparkle heb ik ook pas meegrekregen van Mandy toen ze helemaal zelfstandig kon eten. Ze was toen net 6 weken oud.
Ik had haar ook niet eerder willen hebben, want stel je voor als ze dood was gegaan omdat ik niet wist wat ik deed met bijvoeren, dat had ik echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Sparkle is wel tam gemaakt door Mandy. Maar toch moet een valkje  aan jou en zijn nieuwe omgeving wennen, tam of niet tam.

Geduld is met zulk soort dingen een schone zaak, het liefste had ik bij wijze van spreken Sparkle van de zomer gelijk opgehaald zo ongeduldig was ik.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle