4 mei 2025, 23:20:47

fruit

Gestart door marpetkids, 23 oktober 2003, 19:07:04

« vorige - volgende »

marpetkids

onze valkparkiet lust absoluut geen groent en fruit we hebben al van alles aan hem gegeven, moet hij nu ook iets van extra vitaminen krijgen?

Tara

Je valkje moet als basis valkparkietenzaad of zaad voor grote parkieten hebben, + eivoer + sepia + kalksteen en zo 2 stengels per week trosgierst. Natuurlijk heeft een valk vaak wat vitaminen nodig, dan kan je dat spul gebruiken dat je in water moet doen of sticks, snoepsticks. Je hebt veel verschillende, met fruit, honing, enz. Die kan je ook wel eens geven aan je valk, als hij geen fruit of groente wil. Je kan natuurlijk proberen het fruit of groente eens aan de tralie te hangen, want als het op de grond ligt, is het meestal wel zo dat ze er niet naar omkijken.

Groetjes, Tara

Marianne

Hoi Marpetkids,

Ik gebruik zelf vitamine-druppels van Bogena.
Gewoon een paar druppels in het drinkwater.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

mastolk

HOi,
Ik geef ook vitaminedruppels, en kauwstaven. En verder wat ze nodig zijn natuurlijk.
Hoe oud is je valkje? Jonge valkjes moeten nl vaak wennen aan iets nieuws, en het kan zijn dat als je een ouder vallkje hebt en als hij/zij dan niet gewend is aan groenten en fruit dan zal hij dit moeten leren (als het nog lutk).
Zelf geef ik mijn valkjes vanallerlei groenten en fruit en blijf het proberen, ook al nemen ze lang niet alles. Witlof vinden ze wel heerlijk (misschien eens proberen?!) en bloemkool weer niet, dus uitzoeken maar. En ik denk dat (ik weet natuurlijk niet hoe lang je het al probeert) je het moet blijven aanbieden en hopen dat ze het wel eens gaan nemen!

Succes ermee, groetjes Margrietha

Tara

Hoi Margrietha,

hier eten ze ook graag witloof, maar je moet uitkijken met wat je geeft, en zorgen dat je zeker weet dat het niet giftig is of zoiets. Mijn jonge valkjes leren het van mijn oudere inderdaad, maar eentje leerde het omdat ik het at, nouja, fruit dan wel want zo'n groente-eter ben ik nu ook weer niet ;D

succes!

mastolk

Hoi Tara,
Tja ik geef mijn valkjes echt niet zomaar groenten en fruit. Ik vind het nl doodeng om iets te geven waarvan in niet zeker weet of ze het mogen. Van de witlof wist ik het niet zeker, maar ik heb een klein stukje geprobeerd (en heeeel goed afgewassen) maar ze hebben er niets van gekregen. Meer dan dat kleine beetje hebben ze ook niet gekregen. Ik geef ze liever een groter stukje appel, omdat ik zeker weet dat dat geen schade aanricht.  ;)

Groetjes MArgrietha

Tara

Hoi Margrietha,

appel is inderdaad erg lekker voor ze, maar witloof kan geen kwaad, sla mag ook, maar niet te veel, zodat ze geen diarree krijgen, maar er zijn nog diverse soorten groente en fruit die mogen worden gegeven, maar ik ken ze ook niet allemaal, maar er is hier ergens een lijst op de site, met wat mag en wat niet.

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi Margrietha,

Je zou ook soepgroenten kunnen kopen en deze evt. wat kleiner snijden. Dan kan je valkje ook een beetje kiezen tussen verschillende groentes.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

mastolk

Hoi Mariska,

Ja deze tip las ik al eerder op de site. Alleen ik maak zelf mijn soepgroenten (althans ik stel ze zelf samen)  :).
Op de site heb ik nog niet helemaal echt een lijst met groenten en fruit wat allemaal mag en wat niet (maar ja, er is ook zoveel) maar ik geef ze echt zomaar niet alles.
Tara jij had eens geschreven dat sinaasappel niet mag, maar ik had dus ook gelezen dat het best goed voor ze is. Tja, dat is soms lastig, de ene zegt dat het mag de andere zegt dat het niet mag.
Maar goed, als iets niet (ook al is het maar half) goed lijkt te zijn geef ik het uit voorzorg maar liever niet!!!

Groetjes Margrietha

Andrea

Hoi,

Mijn valkje houd ook niet van fruit en groente.
Laatst had ik haar een stukje appel voor gehouden en ze begon gewoon te blazen naar de appel.
Ik dacht dat het lag aan de vorm waarin je het geeft. Omdat ze alleen maar zaden en koekjes kende( die wilde ze eerst ook niet al vaste substantie eten, die moest ik kruimelen of pappig maken)
Dus ik dacht, ik doe het zelfde met de appel. Velletje er af en raspen.
Dat had dus echt geen effect, ze moest het nog steeds niet.
Evenals een stukje banaan, sla, komkommer.

Om toch aan vitamines en mineralen te komen geef ik haar vitaminedruppels in haar water, elke dag. Degene die ik heb zijn van beaphar, ze zijn vergelijkbaar met die van Bogena.

Ze krijgt regelmatig eivoer door haar gewone voer en trosgierst.
Ze heeft ook een sepia schild in haar kooi en een meineralenblok.

Af en toe probeer ik haar toch nog groente fruit te voeren of ik leg het in haar kooi. maar deze mevrouw wil het nog steeds niet hoor
 ::)

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Mirjam-Moniek

Hoi

Ik ben mijn valkjes ook groente en fruit aan het leren eten. Die van mee eten dingen die groen zijn het makkelijkst. Meestal als eentje iets gaat eten, willen de anderen het ook. Dus het groente en fruit leren eten schiet al aardig op.

Andrea

Hallo,

Ik was echt verast van de week...
Mijn valkje moet dus niks weten van groenten e.d.
Ik had mijn avond eten klaar gemaakt en ging er echt eens voor zitten. Sparkle zat al een poosje op mijn bord te letten. Opeens nam ze een snoekduik en landde precies neer bij de sla. Ze keek me eigenwijs aan en begon een stukje sla en te eten.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ze zat er echt van te genieten!

Van de week wilde ik haar een stukje sla voeren en toen moest ze er weer niks van hebben.
Gekke vogel :D

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Paul

Hoi Andrea,
Als valkjes zien dat jij iets eet willen zij het ook eten omdat ze dan denken dat het lekker is en ze zijn natuurlijk ook zo jaloers als wat  :D
Volgende keer als je sla eet moet je maar eens proberen dan gaat ie weer lekker meedoen :-)

Groetjes, paul

Andrea

Hoi Paul,

Inderdaad je hebt gelijk.
Gisteren at ik weer sla met gebakken aardappeltjes en mevrouw wist niet hoe snel ze bij me moest komen.
Ze zat op de rand van het bord mee te genieten, leuk gezicht hoor :)
Nu heeft ze het dus ook goed door dat lekkers vaak op een bord te halen valt.
Vanmorgen maakte ik mijn brood voor school klaar en er lagen nog veel kruimels en zaden op het bord. En hoppaa daar was Sparkle...

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle