25 april 2024, 11:53:52

vreselijke oogontsteking

Gestart door aapje, 28 december 2008, 20:01:06

« vorige - volgende »

aapje

Mijn valkparkiet Kierewiet is 18 jaar oud. Helaas komt ouderdom met gebreken. Kierewiet heeft een vreselijke oogontsteking. Er komt smurrie uit zijn oog en de huid rondom het oog is rood en gezwollen. Hij kan ook niet goed meer zien. Ik ben bang  dat hij er blijvend letsel aan overhoudt. Hij heeft eerder oogontsteking gehad maar de ontstekingen ziijn vanzelf weg gegaan of verholpen door het zalfje "Oftal Beaphar". Deze keer heeft het zalfje niet geholpen. 

Heeft iemand ervaring met oogontsteking bij valkparkieten? Kan ik hier antibiotica voor krijgen? en kan oogontsteking blindheid veroorzaken?

danoontje21

Ik zou zodra je kunt naar de dierenarts gaan!
DIe van ons heeft 24 uur spoeddienst... ik had denk ik meteen wel gebeld...
Ik heb er verder geen verstand van, maar ik zou nie zelf met zalfjes in de weer gaan maar het overlaten aan een professional.
Verder vind ik 18 jaar werkelijk een geweldige leeftijd! Wat ontzettend gaaf dat je lieve valkje al zoveel jaren heeft mogen meemaken! Hoop dat t beestje er nog een tijdje bij krijgt!
Veel sterkte!!

Kimm

hoi

inderdaad niet mee wachten en goede zalf gaan halen bij de dierenarts.
ik hoop dat het niet te erg is geworden.
sterkte voor je valkje.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

wat je trouwens nu even kan gaan doen, is water koken en dat laten afkoelen. daarna het oogje heel voorzichtig schoonmaken met een watje gedrenkt in dat water.
dat verlicht bij het valkje eventjes wat.
ook een ontsteking kan verder uitbreiden, dus niet mee wachten voordat het uit de hand loopt.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Romy

Hoi aapje

Een hele erge oogonsteking kan overgaan op het andere oog en kan tijdelijke blindheid geven ten gevolge van etter die op het oogje blijft zitten en dus op het oogje blijft liggen.
Dit heb ik voorgehad met mijn valkje. Ze kwam zo bij de kweker vandaan. Haar volledige oogjes waren dichtgekoekt van de etter. Met de nodige zorgen is dit over en ze ziet dus weer. Maar het gevolg van deze erge oogontsteking is wel dat haar traankanaaltjes (het kanaaltje van het oogje naar de neus) helemaal verstopt zit en het vuil uit haar oogjes dus niet meer weg kan. Dat zorgt ervoor dat er regelmatig (bijna elke morgen) vuil in haar oogjes zit.
Dit moet dus elke morgen schoongemaakt worden.

Wat ik hiermee bedoel is dat het heel belangrijk is om een oogontsteking snel te behandelen, want er kunnen blijvende letsels zijn.
Het beste ga je met een oogontsteking naar de dierenarts, die geeft je dan oogdruppeltjes of een zalfje. Je hebt oogdruppeltjes op basis van cortisone en zonder. Die met cortisone helpt natuurlijk het beste en het snelste en zou in dit geval wel aan te raden zijn denk ik.
De oogdruppeltjes zonder cortisone zijn vrij verkrijgbaar bij de apotheek (ik spreek over de belgische situatie) en helpen ook goed, mits de ontsteking nog niet vergevorderd is.

Ik wens je valkje heel veel beterschap en hoop dat ie er niets aan over houdt!

Groetjes
Romy

Karin

Het kan ook zijn dat je valkje niet meer voldoende traanvocht aan maakt en daarom steeds een oogontsteking heeft. Gewoon even contact opnemen met een dierenarts met enigsinds verstand van vogels.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Dierenfreackske

Hoi, ik sluit me aan bij de rest, grtjs en beterschap hoor, Ann