[Vuurwerk] Tips en ervaringen 2008-2009

Gestart door Peter, 28 december 2008, 10:08:33

« vorige - volgende »

Peter

28 december 2008, 10:08:33 Last Edit: 31 december 2008, 12:32:22 by Peter
Het grote vuurwerk topic 2008-2009



Wat kun je allemaal doen om te voorkomen dat je valkparkiet in paniek raakt van vuurwerk.
Raak zelf ook niet paniek als er een harde knal komt, je valkparkiet zal ook op jouw reageren. Sommige kunnen ook schrikken van flitsen, laat dan een lamp aan zodat de flitsen minder goed zichtbaar zijn.

Verander de situatie in de omgeving van valkparkiet niet.
Als je valkparkiet altijd in de woonkamer staat is deze kamer vertrouwd. Als je je valkparkiet met de jaarwisseling in de keuken zet is de omgeving nieuw en veel geluiden ook.

Wel of niet verlichting aandoen?
Verlichting aan voorkomt wel dat de flitsen heel goed zichtbaar zijn.

Houd ramen gesloten.
Als je een raam openzet bij je valkparkiet zullen de knallen extra goed hoorbaar zijn.

Wel of niet een radio of televisie (dvd) aan?
Door het geluid van de radio/televisie horen ze de knallen niet zo goed. Let wel op dat je geen zender op zet waarbij om middernacht ook vuurwerk is te horen. Je dan bijvoorbeeld kiezen voor een cd of dvd.

Doel van topic: Een groei topic, volgende zullen alle tips en ervaringen meegenomen in een nieuw onderwerp zodat het topic elk jaar beter wordt!

De geplaatste reacties op dit bericht zullen verwerkt worden in dit bericht.

Christine

Vorig jaar zat ik met het vuurwerkprobleem.
Hoe zou ik het aanpakken, wat kan ik doen?
Er was vorig jaar een verjaardagsfeestje bij de buren.
Ineens knal  :o vuurwerk, al de valkjes in paniek!
Gewoon even rustig houden maar dat hielp niet, nog een knal.
Bij oud en nieuw heb ik dan maar de raampjes van het nachthok afgeplakt met zwarte plastic zakken, licht laten branden en dan de radio aan.
Aangezien ik bij andere buren zat.. Heb ik niet veel van de valkjes gezien, ik ben wel naar huis gespurt toen ik dacht dat er paniek was.
De valkjes hadden niets voor, bleven rustig hun ding doen ondanks de vuurwerk.
Liever vuurwerk dat vooraf wordt aangekondigd dan voor verrassing te staan! ;)


Christine

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

bobbie

Hallo,

Persoonlijk ben ik van mening dat het gedrag van de vogels op een hoop knallen en lichtflitsen vooral te maken heeft met het gedrag dat je zelf vertoond. Als je bij een knal naar het raam rent dan kan dit een teken van paniek zijn in de ogen van de vogels.

De dagen voor oud-nieuw zijn er best al aardig wat knallen te horen. Op die momenten kan je jezelf "trainen" door er totaal niet op te reageren, niet eens met je ogen knipperen, opkijken of wat dan ook, gewoon je ding blijven doen.  De vogels "lezen" jouw lichamelijke reacties. Als jij totaal niet reageert zullen de vogels ook rustig blijven.

Op oudejaarsavond doe ik de gordijnen dicht, licht aan, radio aan en verder niets. Mijn vogels (valken en papegaaien) zijn nog nooit in paniek geraakt bij vuurwerk, onweer of wat dan ook (gelukkig).

Allemaal een fijn en paniekloos uiteinde toegewenst. ;)

Groetjes, Nel :)

Anke

Hallo,
Ik doe hier de gordijnen dicht en het licht aan.
Vorig jaar reageerden de valkjes helemaal niet op het vuurwerk.
Ze reageren overigens ook nooit op onweer.
Voor de zekerheid zorg ik wel dat ik thuis ben voor het vuurwerk begint. :)
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Kimm

ook ik doe alles dicht en de radio aan. ook laat ik de lampen aan. vorig jaar hadden ze nergens last van.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

♪ Marlies

Bij ons zitten de valkjes buiten, dus gordijnen dicht doen valt niet mee. ::) :P

Wij doen achter altijd het licht aan, zodat de lichtflitsen niet zo duidelijk zijn.
Wat het geknal betreft, hier zijn ze nu al bezig, dus daar zijn ze op oudjaarsavond wel aan gewend.

Gelukkig hebben we nog geen vervelende voorvallen met de vogels mee gemaakt, hopelijk blijft dit zo.


De catharina die binnen zit heeft ook nergens last van. 's Avonds de rolluiken dicht  en de tv aan en ze ziet of hoort niks.


Groetjes Marlies ;)

Agnes

Mijn valkjes zitten buiten in een voliere.
Van knallen schrikken ze (gelukkig) niet, en tegen het flitsen van vuurwerk hebben we vorig jaar een bouwlamp in de tuin laten branden.
Op deze manier zien ze geen verschil.

Dit jaar zijn we weg met oud en nieuw.
De bouwlamp gaat weer aan, en de buurvrouw gaat tijdens het vuurwerk even controleren hoe de boel er bij staat ;)

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Valerie

Ik zit me nu ook al zorgen te maken om het vuurwerk Vooral het lawaai dan.
We hebben nieuwe buren en dat zijn echte feesters. Dus ik ben bang, als ze thuis blijven, dat er flink geknald wordt.
Han wil naar zijn zus, maar ik ben bang om de vogels alleen te laten.
Ik zal niet op mijn gemak zijn.
Ik heb de vogels in de garage zitten. De luikjes naar de volière buiten blijven dicht. Ik laat de grote TL lamp de hele nacht aan. Als ze dan schrikken, zien ze tenminste wat. Qua flitsen zien ze niet. Daar is het normaal te donker voor (wel nachtlampje). Maar van grote knallen gaan de kuifjes flink rechtop.  :-X
Ik zit nog te twijfelen om een radio neer te zetten, maar heeft dat in de garage nut?



Kaatje

Vorig jaar waren de valkjes erg kalm en rustig, ook nu er weer vroegtijdig vuurwerk afgestoken wordt zijn ze niet erg onder de indruk van dit alles.

Ik kan me heel erg vinden in de woorden van Nel, maar het ligt natuurlijk ook of de valkjes van zichzelf al wat schikkerig zijn.

Zelf doen we dus net alsof er niets aan de hand is en de valkjes volgen ons voorbeeld. Wel blijven we net als vorig jaar weer gewoon thuis en dan zijn de valkjes ook lekker los. Zelf gaan we niet naar buiten en Patrick zijn vuurwerk ligt in de schuur, dus de voordeur blijft gewoon dicht tegen al dat zwavel !

Ik wens ook iedereen een paniekloos uiteinde  :-*

Liefs, Karin

christa

met mijn valkje binnen weet ik nog niet wat hij doet met vuurerk van ballonnengeknal  schrikt ze een beetje.
in de buitenvoliere doe ik smiddags kussens in de gaten zodat ze niet naar buiten kunnen en de verlichting in het binnenhok aan.dit doe ik al 2jaar zo en er is nog niets gebeurd.

Roxy

Hallo allemaal,

Ik zet mijn valkjes met kooi en al in de badkamer. Daar heb ik geen ramen en hebben ze het minst last van de knallen. Ik ben niet thuis met de jaarwisseling dus vandaar dat ik het zo doe.
Nu schrikken ze af en toe ook als er dichtbij geknald wordt (terwijl ik toch heel rustig achter mijn laptop zit), dus ik weet niet hoe ze gaan reageren als vanavond de hel losbarst.

Fijne jaarwisseling

Groetjes Roxanne

suusie

bij ons zin ze al tijdje bezig en heb niet het idee dat ze erveel last van hebben.

kan ze jammer genoefgn iet opsluiten want ze gaan niet in het nahcthok die slimmerds slapen altijd buiten. heb geen idee hoe ik ze erin krijg. heb nu wat voer in de ingang gelegd maar heb geen idee of het werkt.
maak me meer zorgen over de kou dan het vuurwerk. dr is nu een jong bij van dit jaar en voor deze is het dus nieuw de anderen zaten vorige jaar ne jaar ervoor lekker rustig op hun stok toen ik ging kijken.

krasny

Ikzelf ga dicht bij mijn vogel zitten. Of ik neem de kooi mee naar waar ik ga zitten. De t.v. zet ik harder (ook al voor de hond). Ik praat veel met hem - blijf voortdurend contact met hem houden - ook door tikken: hij met zijn snavel, ik met mijn vingers.

Ik wens iedereen een gezellige avond en voor het nieuwe jaar heel veel geluk en vooral een goede gezondheid.

Loura

D. den Hollander

Ik doe ook altijd het licht aan en de radio aan. Mijn albino is heel bang voor vuurwerk terwijl mijn lutino popje op haar gemak zit te snavelknarsen. Haar interesseert het niet en vooral tegen je valkje blijven praten helpt heel goed. Zo heb ik mijn albino man er doorheen geholpen vorig jaar.


Iris en Wim

Voor onze Wamba is het zijn eerste nieuwjaar, we zijn wel niet thuis om zijn reacties op het vuurwerk te zien. Zoals elke avond dat we weggaan, gaan wij gewoon de gordijnen toe doen en het licht uit (dikke gordijnen, komt geen flits door). Onze stoere kerel 8) heeft ook nog nooit op onweer gereageerd, dus we denken dat we hem het best gewoon laten slapen. We vrezen zelf dat we hem meer verontrusten, als we het licht en de radio zouden aan laten. Want dan zouden we afwijken van het vertrouwde.
We hebben er alle vertrouwen in, gezien zijn reactie op zijn eerste onweer. Toen hadden we hem nog maar een maand of twee en het was één van de eerste keren dat hij met ons meekwam naar de eetplaats tijdens het eten. Noch de donder, noch de bliksem bracht enige paniekreactie te weeg.
Dat in een voor hem toch nieuwe situatie... .
Maar de tip om niet naar het raam te hollen, zullen we wel van harte nemen bij het chinees nieuwjaar, want dan knalt het hier wel enorm in Vilvoorde.

Wij wensen iedereen een leuke avond toe, een goede gezondheid en heel veel gelukkige momenten (ook met de valkjes) voor 2009!