20 april 2024, 04:16:28

ontwormen

Gestart door sliekie, 26 december 2008, 18:03:55

« vorige - volgende »

sliekie

Ik geef mn valkjes iedere dag fruit of groente.
moeten ze dan om de zoveel tijd ontwormd worden?
zo ja om de hoeveel tijd dan?
gr Angelique.

Romy

Hoi Sliekie

Als jou valkjes buiten in een volière zitten, dan ontworm je ze beter 1 maal per jaar.

Maar valkjes die binnen zitten en niet in contact komen met vreemde vogels, hoeven in principe niet ontwormd te worden, omdat de kans dat ze met wormpjes in contact komen, zeer klein is.

Als je er toch wat ongerust over bent, kan je de ontlasting van je valkjes opvangen. Bijvoorbeeld door zilverpapier onderaan de kooi te leggen. Het beste is natuurlijk dat je weet welk poepje van welke vogel is, maar over het algemeen als 1 vogel wormpjes heeft, dan hebben ze het allemaal. Die ontlasting kan je dan laten onderzoeken door de dierenarts op wormpjes. Als ze er hebben, dan kan je nog altijd ontwormen. Als ze geen wormpjes hebben, dan ben jij gerust gesteld dat je valkjes er geen hebben :)

Ik heb 1 valkje binnen wat ik 1 maal ontwormd heb, en daarna nooit meer. Mocht ik de symptomen van wormpjes merken bij Flupke, dan zou ik eerst ontlastingsonderzoek laten doen want ik ben van het principe dat je geen medicijnen hoeft te slikken als je niets onder de leden hebt  ;)

Onthoud wel goed dat een ontwormingsmiddel niet preventief helpt. Dus als je valkje geen wormpjes heeft, en je geeft toch een ontwormingsmiddel, dan zorgt dat er NIET voor dat je valkje in de toekomst geen wormpjes kan krijgen.

Ik hoop dat je wat meer duidelijkheid hebt nu :)

Groetjes
Romy