29 maart 2024, 07:49:20

wanneer gaat het te ver?

Gestart door bincky, 16 december 2008, 20:58:16

« vorige - volgende »

bincky

mijn Pino is nu 5  1/2 week oud. Wordt gevoerd alleen door moeder Bincky. Pino weegt al bijna 2 weken ruim 80 gram. Ik vraag me af of dat niet te ligt is...Pino eet af en toe wel zelf wat zaadjes.

Wat ik ook erg vind, is dat Pino enorm geplukt wordt. zijn/haar hele koppie en nek is kaal, maar moeder begint nu ook bij Pino's ruggetje. Ik heb al vasaline geprobeerd, maar dat mag niet helpen.

Tot hoe ver laaat ik dit gaan?
en is Pinno niet te ligt?

caro71

ik zou hoe zielig je het waarschijnlijk ook vind het jong weghalen en verder voeren met speciale pap voor valken ik heb het ook moeten doen bij mijn eerste nestje die veren smaken zoet dus ze blijven het doen.
paco is er niet meer de dagen zullen nooit meer het zelfde zijn.

bincky



hallo allemaal daar ben ik weer,

ik ben nog steeds niet gerust gesteld over Pino. Pino is nu
5 1/2 week oud. Zoals je op de foto kan zien is hij/zij behoorlijk kaal geplukt (misschien vinden jullie het nog meevallen) Pino woog gister tussen de 80 en 90 gram, eet af en toe zelf zaadjes maar wordt ook nog een aantal keer per dag gevoerd door moeder.

Wat vinden jullie van Pino's gewicht en hoe zijn/haar nek en hoofd eruit zien?

Moet ik iets doen of kan het nog wel zo?

Rianne

Ik heb erger gezien bij mijn eigen jongen, die hadden ook geen buik en rugveren en waren ook kaal onder de vleugels.
Als je wilt, kun je Pino apart zetten en zelf gaan voeren, 5,5 week is oud genoeg. Het gewicht is goed, het valkje wordt wat actiever en is waarschijnlijk ook al uitgevlogen.

bincky

het liefst laat ik Pino bij moeder zitten, ik neem aan dat dat het beste is.
Begrijp ik hieruit dat dat ook nog wel kan in deze situatie zoals op de foto?

Pino klimt inderdaad de hele kooi door, langs de tralies en via de touwen en stokken. Elke dag is Pino eruit (samen met moeder). Vliegen doet hij/zij nog niet, Pino zit lekker bij me of gaat daar zitten waar moeder ook zit.

Komt het wel allemaal weer goed dan met de veertjes? ik zie nml ook helemaal geen kuifveren  meer (die waren er wel)

Rianne

Ik zou m wel laten zitten, zolang de rest van het lijfje maar niet wordt geplukt, en je geen bloed of bloeduitstortingen ziet.
Pino is goed actief, hierdoor verbrand hij meer energie als wanneer hij stil in het blok zit. Zolang hij niet onder de 80 komt zou ik me geen zorgen maken. Aankomen mag altijd natuurlijk. Je kunt ook de tijd uit de kooi iets verkorten of maar 1 keer per dag er uit, zodat moeder meer tijd heeft om te eten en te voeren.

De veertjes moeten weer helemaal opnieuw doorkomen. Maar Pino moet ook nog groeien. Dat vergt best veel energie dus het kan even duren voor de nieuwe veertjes er zijn. Maar ze komen er wel hoor, geen zorgen!

bincky

ik zie wel regelmatig bloeddruppeltjes zitten, maar geen bloeduitstortingen.

Ook al blijft Pino kaal, hij/zij is zooo lief en blijft lekker bij ons wonen, met of zonder veertjes.

Zal proberen me wat minder zorgen te maken  :)

caro71

ik heb het jong met 2,5 week er al uit gehaald omdat de ouders aan het plukken waren zo'n week of 3 gevoerd en toen weer terug gezet en hij werd gewoon geaccepteerd
paco is er niet meer de dagen zullen nooit meer het zelfde zijn.

Sanna

17 december 2008, 16:44:06 #8 Last Edit: 17 december 2008, 16:49:41 by Sanna


Dit was mijn Kaily toen ze bij me kwam wonen. Wat je ziet was het kunstige werk van haar vader >:(. De kweker waar Kaily vandaan kwam haalde vaders zo veel mogelijk uit de kooi en stopte hem er alleen maar bij om te voeren. Net zo lang tot hij weer aan de veertjes verder ging en dan hoppa! eruit. Ook voerde ze haar ondertussen een paar keer per dag met pap bij, omdat ze ws niet voldoende binnenkreeg vanwege het feit dat vaders meer buiten dan in de kooi zat de hele dag. Dat is ook nog een optie die je kunt overwegen.

Later zag Kaily er zo uit:



Dus maak je maar geen zorgen, het komt allemaal goed ;).

Groetjes, Sanna

bincky

ik heb ook wel nagedacht om Pino wat bij te voeren naast het voeren wat zijn/haar moeder al doet.
Maar ik had gehoord dat als de moeder nog voerd, je er geen pap bij mag geven. Ik heb begrepen dat het of moeder is die voerd of ik.

weet iemand wat dan waar is?

Als ik Pino aai lijkt het wel of hij/zij wat aan de magere kant is, dus bijvoeren op zich zou denk ik geen kwaad kunnen.
Maar wat zou ik dan moetenn voeren? Pap? ik heb wel nutribird A19 in huis. Ik moet wel zeggen dat Pino  ook al zelf zaadje, eivoer en trosgierst eet.

Enne Sanna, wat ziet Kaily er onwijs moe uit nu zeg! Ik hoop dat Pino op een gegeven moment ook mooi in zijn/haar veertjes komt te zitten, en anders heb ik pech, Pino mag toch wel blijven  ;D

bincky

sorry Sanna, ik zie nu dat ik heb getypt dat ik Kaily er "moe" uit vindt zien, maar ik bedoel natuurlijk "mooi" !!!!!!
foutje, Kaily is heeeeeeel MOOOOOOOI

Valkje

en ja het zijn zeker hele mooie vogels :D

een mooie wildkleur. en een paar parel valkjes.

schitterend hoor :D
mijn fotos had je zeker ook al gezien ??

van mijn wildkleur valk??
maar zeker prachtig om te zien dat pino het nu wel heel erg goed maakt.

en de rest ook neem ik aan..

wens ze alle 4 maar een gelukkig en gezond 2009 toe :D