28 april 2024, 21:18:48

jongen

Gestart door cimadora, 19 december 2008, 12:27:27

« vorige - volgende »

cimadora

Hallo, ik heb een paartje valkparkieten, al 2 jaar, die elkaar pas ontdekt hebben en hevig aan het vrijen zijn.
ze vliegen de hele dag los rond, maar ik wil geen jongen
kan je voorkomen dat ze eieren leggen door ze geen nestkastje aan te bieden of zoeken ze dan een plekje onder de bank of zo

jeroenn

als ze eieren leggen kan je er toch gewoon nep-eitjes neer leggen

Monky

Hi Cimadora,

Het helpt inderdaad om geen nestkastje op te hangen. Soms is de drang echter zo groot dat ze het op een willekeurige plek doen. Dat kan op de grond zijn, maar als je ze de hele dag los hebt, kan het inderdaad zijn dat ze de eitjes ergens anders legt.
Let goed op haar gedrag. Je wilt namelijk niet dat ze legnood krijgt. Ze kan dan letterlijk haar ei niet kwijt.
Als je uiteindelijk toch eitjes vindt, kan je ze inderdaad vervangen voor nepeitjes als je merkt dat ze er echt op gaat zitten broeden. Als ze er helemaal niet naar omkijkt, kan je ze gewoon weghalen.

Hou haar dus goed in de gaten als je denkt dat ze een eitje moet leggen  ;)

Groetjes,
Monky

cimadora

Hallo,

bedankt voor het advies. ze kruipt de hele dag onder de bank, met het mannetje erachter aan, maar tot nu toe heb ik nog geen eitjes gevonden. hoe kom ik aan nepeitjes??

Monky

Hi Cimadora,

Nepeitjes kun je normaal gesproken gewoon in een dierenwinkel kopen. Er zijn ook een aantal webwinkels zoals 't Valkje van deze forum, waar je ze kan kopen.

Dus ze zitten veel onder de bank.... Gezellig  ;D ;D ;D

Groetjes,
Monky

cimadora

Hoi,

ik heb inmiddels inderdaad eitjes gevonden onder de bank
1 was helemaal kapot en de andere compleet.
ik heb ze weggehaald en s,avonds zijn ze gewoon de kooi ingegaan zonder er verder naar om te kijken maar ik zal vandaag nepeitjes kopen want volgens mij zijn ze nog niet klaar

Cimadora