28 maart 2024, 21:01:36

2 kuikens waar we voor moeten zorgen

Gestart door japenrhea, 5 december 2008, 20:36:56

« vorige - volgende »

japenrhea

ik geef het ook in de onderbek. puur omdat ik mijzelf kan voorstellen dat ik niet dezelfde dingen doe als de ouder vogels.

Ze leven nu alleen al volledig op eivoer.  ik wacht even af wat ze doen. Ze zitten nu heerlijk rustig in de warmte tegen een teddybeer aan.

pffff.... en dat op sinterklaasavond.

Maar zoals bij elk dier... het is gewoon gaaf om te doen. Ik hou jullie morgen op de hoogte.

jap

Sanna

Hoi Jap,

Deze is dan een beetje jonger (2 weken), maar zo ziet een vol kropje eruit:



Groetjes, Sanna

japenrhea

wow bij die van mij zijn ze meer als de helft kleiner.

maar ik denk dat ze al een dag of 2 weinig tot niets te eten hadden gehad. dus alles was extreem leeg. kan me ook voorstellen dat die krop niet in een keer weer normaal kan zijn.

lichaams temp was veel te hoog, gedrag erg zenuwachtig en beverig en ze waren erg laf in hun gedragingen.

nu zien ze er weer gewoon natuurlijker uit..

ze roepen me niet maar als ik mijn hand uitsteek dan willen ze wel weer eten...

uur of 12 en dan ga ik even pitten ...

leuke foto trouwens...

moet zeggen dat ik dit toch ook wel een leuke ervaring vind....

Sanna

Als de kropjes bij jou zo veel kleiner zijn, moeten ze vanmorgen toch gauw een flinke voeding krijgen hoor. Maar denk erom, niet meer dan 10% van hun lichaamsgewicht.

Groetjes, Sanna

japenrhea

Goedemorgen.

De vogeltjes waren vanmorgen lekker warm en levendig. Ze wilden heel graag eten en maakte herrie tot en met.

Ben weer met mijn eivoer substantie aan de gang gegaan (niet aan te raden op nuchtere maag) en heb ze allebei 4 ml gegeven.

Eentje is helemaal happy de ander blijft roepen om eten. Dus die geef ik nog een beetje. De andere is ook duidelijk kleiner.

Toch zo groot als de krop bij bovenstaand jong van 2 weken is zo groot zijn ze bij mij niet.

Of is dit per vogel verschillend.

Ik geef ze dalijk allebei nog een ronde van 3 ml om te kijken of dat gaat.


Jap

japenrhea

2e ronde nog meer succes.

De twee kleinste telgen van het gezin liggen gebroedelijk naast elkaar tegen de knuffelbeer aan onder een lamp voor de warmte.

Ik denk dat ik over 2 uur weer ga voeren maar dan kan ik eerst naar de dierenwinkel voor de juiste spullen.

Het valt me op dat ze niet weigeren te eten en dat is dus een valkuil. Of geeft een vogel aan dat hij of zij genoeg heeft?

jap

japenrhea

ok ik heb nog een vraag.

Kan het zijn dat na 2 uur na de voeding de kropjes weer mooi leeg zijn? Of moeten ze gedurende de dag vol blijven?

Rianne

Hoi,

hoeveel wegen je valkjes? Is dit bijv 90 gram, geef je 9ml aan voeding. Dan wordt de krop natuurlijk ook groter, deze rekt mee.
De krop moet 1 keer per dag legen, dit gebeurd vaak 's nachts omdat men dan toch niet voert. Dat ie de rest van de dag niet helemaal leeg is, is niet zo erg.
Ze zijn zo'n 4 weken? Dan hoeven ze niet om de 2 uur voeding, maar probeer eerst volgens schema, volgens mij is dat 3 a 4 voedingen per dag. Weeg ze ook elke ochtend, vallen ze af, dan kun je een voeding meer geven.

japenrhea

valkjes wegen nu 70 gram en 45 gram. Is dus nog en ukkie.

voeren gaat goed, ze wassen zichzelf een beetje of althans dat ziet er zo uit.

Vanaf wanneer mag ik ze nu in bad doen om de pap een beetje te verwijderen??

jap

Rianne

Goed, dus die van 70 gram geef je 7ml voeding en die van 45 geef je 5ml. En morgenochtend weeg je ze weer zodat je kunt zien of ze aankomen of afvallen. :)

Voor een badje zijn ze nog wat te kwetsbaar, je kunt na elke voeding wat weghalen met een vochtig doekje of de klodders stuk proberen te maken met je nagels.
Als ze wat ouder zijn en helemaal in de veren zitten kunnen ze wel gedouched worden.

japenrhea

ok dat duidelijk he.

ik heb nog een vraag.

We geven ze afgestemd voeding zoals hierboven beproken. maar na 2 uur is hun krop helemaal leeg en schreeuwen ze om eten.

Komt dat door de achterstand, is dit normaal of moet ik dan hard zijn?


japenrhea

De jongen vallen niet af en komen niet aan. Ze hebben vreselijke honger in de ochtend en komen om de 2 uur melken vooreten.

Iedere keer is de krop leeg bij een nieuwe voeding. Hoe kan dit en wat doen we fout?

Sanna

Hoeveel keer per dag geef je ze nu pap?

Citaat van: Lin op 31 augustus 2006, 12:03:53

         












LeeftijdGewicht in grammen   Aantal voedingenTijden
1 week0-307(elke 2 uur)van 07:00 tot 19:00
2 weken30-405 (elke 3 uur)07:00 tot 19:00
40-5057:00, 11:00 tot 23:00
3 weken50-6047:00, 12:00, 17:00, 23:00
60-7037:00, 17:00, 23:00
4 weken60-8037:00, 17:00, 23:00
5 weken70-8037:00, 17:00, 23:00
80-9027:00, 19:00
6 weken80-9027:00, 19:00
90-110119:00
7 weken80-90119:00
90-1100-
8 weken90-1100-



Volgens bovenstaand schema (uiteraard slechts een richtlijn) zou de jongste 5 keer per dag pap moeten krijgen en de oudste 3 keer. Dat ze niet afvallen is prima! Maar aangezien ze ook niet aankomen, zou je ze best een keertje extra per dag pap mogen geven dan je nu doet.

Groetjes, Sanna

japenrhea

Dat schema zou inhouden dat hun krop elke keer volledig leeg is. Ik heb begrepen dat dit niet mag.

Heb ze nu allebei een ml meer gegeven en na 1,5 uur ietsje extra gevoerd.

Ze waren namelijk sinds vanochtend iets afgevallen dus dat lijkt me niet goed.

Het grappige is wel dat het net lijkt of je ze ziet groeien. Kennelijk hebben de ouders al een poosje hun best niet gedaan.

Die grote stopt trouwens niet met eten. De kleinste wel maar de grootste blijft roepen.

Wat een herrie he... haha

Dank je wel voor al het meedenken. Ik houd het schema in mijn hoofd maar denk dat ik af en toe wat bijvoer voor de zekerheid. Wellicht moeten ze even stabiliseren.

japenrhea

zo de crisisdagen lijken voorbij. Beide jongen doen het goed. De kleine ietsje slechter als de grote.

Maar die was wel erg donkerrood toen we haar vonden.

De kroppen zijn nog steeds bij iedere nieuwe voeding leeg dus we voeren 2 keer extra bij. Ik denk dat ze gewoon een snelle spijsvertering hebben ofzo.

Bedankt allemaal voor de adviezen wij hebben even geen vragen meer momenteel.

jap en rhea