2 mei 2025, 23:21:47

Hulp bij tam maken

Gestart door michel1969, 14 december 2008, 12:42:06

« vorige - volgende »

michel1969

Ik zal me even voorstellen, ik ben Michel en heb nu sinds 3 weken 2 valkparkietjes een mannetje en een popje. Ik heb ze gekocht bij een kweker via deze site.

Toen ik ze ging halen, was het mannetje handtam. Hij ging in ieder geval zonder probleem op de vinger van de kweekster zitten.

Bij thuiskomst heb ik ze in de kooi gedaan die al helemaal klaar stond, en ze eerst een paar dagen laten wennen. Verder heb ik zoals in de stick over tam maken staat vermeld regelmatig naast de kooi gestaan en rustig tegen ze gepraat.

Na een anderhalve week ongeveer kwamen ze met trosgierst even op mijn hand zitten. Het mannetje is wat brutaler dan het popje en wat nieuwsgieriger.

Afgelopen maandag is het mannetje zelfs even uit de kooi gevlogen. Gelukkig waren de katten die ik heb opgesloten, maar hij was toch wel een beetje in paniek vloog overal tegenaan, maar kreeg hem snel weer te pakken zonder hem op te jagen.

Nu komt het, wanneer ik nu weer met mijn hand de kooi in kom met trosgierst reageren ze toch weer angstig. Het popje gaat stil zitten en denkt als ik doe alsof ik hem niet ziet, ziet hij mij ook niet. Uiteindelijk eten ze wel uit de hand maar als ik de trosgierst korter maak haken ze af of lopen weer weg.

Ben me er wel van bewust dat het met 2 valkjes moeilijker is, maar heb nu het idee dat ik weer helemaal terug bij af ben.

Ze spelen wel naar hartelust in de kooi, dus daaruit blijkt niet dat ze niet op hun gemak zijn.

Ik wil ze wel los laten vliegen, en dan uiteraard mijn katten even buiten de kamer houden (het zijn rustige perzen, maar het blijven jagers)  maar wil dit niet doen zolang ze nog niet uit hun zelf op mijn vinger gaan zitten. Zou dit ooit nog lukken of ben ik te ongeduldig en moet ik stug blijven volhouden en een paar keer per dag met de hand trosgierst blijven voeren?

gr.

Michel

Anke

Hoi,
Je bent goed bezig hoor :)
En geduld is inderdaad wat je (zeker bij twee valkjes) met bakken nodig hebt :)
Je zult inderdaad even een stapje teruggaan na het losvlieg avontuur,maar blijf gewoon geduldig en vriendelijk.
Je zal zien dat de nieuwsgierigheid het toch weer wint.

Ik zou nog even wachten met los laten vliegen totdat ze niet meer angstig op je reageren.
Je verhaal doet mij erg denken aan mijn twee eerste valkjes die uit een dierenwinkel vandaan kwamen en helemaal niet tam waren.

In het allereerste stuk van mijn dagboekje staat hoe toen het tammaak proces verliep.
Misschien heb je iets aan mijn ervaringen.
Klik HIER
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Jacoba

Hoi Michel

Jou valkjes moeten nog vertrouwen in jouw krijgen dit kan ook niet in de korte tijd die je ze hebt.
Gewoon stug doorblijven gaan met de trosgierst, de basis is er in elk geval als ze bij de kweker wel op de vinger gaan zitten.
Rustig tegen ze blijven praten en je vinger rustig dichterbij brengen. En twee is inderdaad wat moeilijker maar niet onmogelijk.
Je zou ze voor hun eigen veiligheid ook nog even kunnen kortwieken zodat ze niet met een vaart ergens tegenaan vliegen, de veren groeien vanzelf weer terug na de rui en als het dan goed gaat hoef je ze niet weer te knippen.
Als je zelf niet weet hoe je ze moet knippen vraag een ervaren iemand.
Ik zelf laat de eerste drie slagpennen staan en dan knip ik een aantal pennen af, zo kunnen ze nog goed landen en zijn ze hun evenwicht niet zo kwijt.

Groetjes Jacoba

michel1969

@ anke,

Ik heb net een stuk uit je dagboek zitten lezen, en er zijn inderdaad veel overeenkomsten, alleen is bij mij het mannetje die meer lef heeft. Al lezende ben ik toch ook weer ff bij de kooi gaan zitten met trosgierst. Nu waren ze weer wat minder angstig en gingen ze zelfs acrobatische kunsten uithalen op hun speeltjes om bij mijn hand te komen. En ja wil ze inderdaad eigenlijk pas laten vliegen als ze helemaal handtam zijn, dit was dan eigenlijk ook een ongelukje. De opening is vrij groot waar ik de voerbakjes etc door moet geven.

@ jacoba,

Ja ga ook wel stug door hoor, maar was echt benieuwd of het nu helemaal verpest is doordat er 1 heeft gevlogen. Hoewel ik die wel weer vrij makkelijk kon oppakken zonder dat hij echt in de stress vloog.

Ik heb er bewust voor gekozen om niet te kortwieken, omdat ik nog 2 katten heb die wel vrij rustig zijn maar je het nooit zeker weet, en als ze is per ongeluk ontsnappen als de katten nog in de kamer zijn kunnen ze in ieder geval makkelijker vluchten. Het is niet mijn bedoeling om de valkjes los te laten als de katten in de kamer zijn. Maar ja het was maandag ook niet de bedoeling om ze al los te laten vliegen. Toen had ik gelukkig wel voor de zekerheid de katten buitengesloten.

Anke

Hoi Michel,
Leuk dat je valkjes toch al wat minder angstig zijn :)
Je zal zien met heeeeel veeeeeel geduld kom je een heel eind :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes