18 april 2024, 02:06:09

Afgeknabbelde veertjes?

Gestart door aux, 30 november 2008, 20:12:13

« vorige - volgende »

aux

Hallo!
Onze valkparkiet heeft al ongeveer een half jaar kleine veertjes onder zijn vleugels (aan beide zijden) die niet uitkomen. Hier een foto:



Weet iemand misschien of dit normaal is of ergens door komt?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Aukje

bobbie

Hoi hoi,

Is het geen verenknabbelaar, net als een verenplukker?
Het is geen armoe zie ik aan de andere veren, er lopen geen armoestreepjes doorheen dus aan de voeding zal het niet liggen.

Zie je haar wel eens bezig op die plekken en geeft ze dan ineens een gilletje? Zo ja, dan doet ze dit zelf.

groetjes, Nel :)

spikey

Wat zijn armoestreepjes? En heeft iemand daar misschien een foto van...

bobbie

Hoi hoi,

Ik heb geen foto van armoestreepjes maar ik kan wel proberen het uit te leggen.

Een armoestreepje loopt dwars over de veer, dus van links naar rechts. Het lijkt net een "haal" in je vitrage.
Als de veren op het moment van armoe ontwikkelt worden zie je van die dwarse streepjes. Misschien kan iemand anders er een foto van plaatsen.

groetjes, Nel :)

bobbie


aux

Citaat van: bobbie op 30 november 2008, 20:32:57
Hoi hoi,

Is het geen verenknabbelaar, net als een verenplukker?
Het is geen armoe zie ik aan de andere veren, er lopen geen armoestreepjes doorheen dus aan de voeding zal het niet liggen.

Zie je haar wel eens bezig op die plekken en geeft ze dan ineens een gilletje? Zo ja, dan doet ze dit zelf.

groetjes, Nel :)


Heey!
Ik zie m niet echt bezig op die plek, tenminste dan knabbelt ie niet acht aan de veertjes..
Maar als ik eraan zit dan vind ie het niet lekker maar ook niet heel erg, behalve als ik tegen de "veertjes" inwrijf, maar dat is denk ik normaal?
Groetjes,
Aukje

bobbie

Hoi hoi,

nee, tegen de veren in strijken voelt niet lekker ;)

Als je denkt dat dit niet van het zelf knabbelen komt, zou ik met je vogel naar een vogelarts gaan om eens te laten kijken.

Succes, Nel :)

spikey

@ bobbie

bedankt voor de foto van armoestreepjes.
Mijn lutino heeft soms wel andere streepje in z'n veren.
Maar dat komt volgens mij omdat het in de rui is en die veren nog kwijt moet.