19 april 2024, 02:05:39

`broekhok` te klein?

Gestart door bincky, 27 november 2008, 12:56:05

« vorige - volgende »

bincky

zoals jullie misschien gelezen hebben, is er 17 dagen geleden bij ons een donsje geboren. Het donsje "Pino" is geboren in een schoenendoos....die onderin de kooi staat. Het is het enige eitje van de 6 dat goed is uitgekomen (2 waren er dood)
Alles gaat prima met Pino, groeit als kool en ik haal hem/haar elke dag even uit de kooi om te wennen als papa en mama aan het vliegen zijn.
Nou  vraag ik me af hoe lang Pino in de schoenendoos blijft. Pino loopt al  wel een beetje heen en weer te huppelen in de doos. De schoenendoos is niet zo hoog, dus elke keer als papa of mama eten komt geven gaat hun hoofd tegen de deksel. Pino is inmiddels al behoorlijk groot en komt ook bijna met zijn koppie tegen de deksel. ik weet dat het allemaal niet optimaal is, maar het is nu eenmaal zo. Wat kan ik hier nog aan doen om het wat gemakkelijker voor hun te maken? Is het verstandig om de deksel eraf te halen of is Pino dan zijn bescherming kwijt?

Ik hoop dat iemand een tip heeft voor me

Is het trouwens slim om Pino elka dag even bij me te nemen, zodat hij/zij op deze manier tam wordt? Pino mag lekker bij papa en mama blijven wonen, de kooi is groot genoeg en ze zijn er toch elke dag uit.

alsvas bedankt
 

Karin

Haal de deksel er maar van af, hij zit binnen dus heeft genoeg warmte. Snij desnoods de helft van de deksel er af zodat hij zich nog wat beschermd voelt. Ja hoor, je mag hem dagelijks bij je nemen. Op deze leeftijd zou ik het nog niet te lang doen, een kwartiertje is genoeg, kun je altijd wat uitbreiden. Ligt er ook aan hoe de ouders er op reageren.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

ok ga ik doen,dank je voor de tip.

Denk je trouwens dat het goed gaat als ik het jong bij de ouders laat zitten? komen er dan geen vechtpartijtjes? Ik weet nog niet of Pino een meisje of een jongen is.

papa en mama reageren trouwens prima als ik Pino uit de kooi haal. ze moeten zelf dan wel bovenin zitten of zelf uit de kooi zijn anders heb ik weinig kans.

♥Debby♥

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Pino!!! super hoor!!!


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Karin

Voorlopig kan het geen kwaad. Mocht het een man zijn dan kunnen er wel problemen komen zodra hij geslachtsrijp wordt. Moet je er een popje bij nemen  ;D Is het een pop dan natuurlijk wel opletten dat ze geem eitjes gaat leggen die bevrucht zijn door paps  ::) Ik heb een popje van een jaar of 4 die nog steeds bij paps en mams woont  ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

monkey

Ook ik heb een jong mannetje die nu een jaar bij pap en mam is blijven wonen. Ik heb hem nu alleen tijdelijk apart moeten zetten omdat pap en mam aan broeden waren en het jonge mannetje de eitjes kapot pikte. Ook uit dit nieuwe nestje wil ik eentje houden, een popje.
Ik heb de jongen vanaf de eeste week regelmatig eruit gehaald, toen ze wat ouder waren steeds vaker en langer, met als gevolg dat ik nu heel tamme en zeer aanhankelijke valkjes heb.

imad_rustom

wat leuk zeg :D ik ziet er nog over na te denken als het netsje uit mag komen wat ik dan met zo veel vogels moet gaan doen
stiekem in me achter hoofdt wil ik een buitenvoiler bouwen
ik vindt het maar nix in een kooi of in mij voiler ze moeten wel echt kunne vliegen  ;D
nice

bincky

mijn valkjes, Jaapie en Bincky, vliegen elke dag door het huis. Ze hebben een speelpleintje maar vinden het veel leuker om alles wat niet mag te slopen of in de keuken te gaan zitten en wachten tot de kraan aan gaat om te kunnen douchen.
Wat mij wel opvalt is wanneer ik hun kindje Pino op de tafel zet om even zijn pootjes te strekken, ze er gelijk op af komen en dan heel dicht bij hem/haar in de buurt hun vleugels op gaan zetten.
Doen ze dat dan omdat ik ook in de buurt ben en ze hun kindje willen beschermen of doen ze dat naar Pino toe?
Ze voeren Pino nog goed, alhoewel ik soms denk dat het wat minder wordt. Wanneer gaan Pino zelf wat eten? en moet ik dan wat anders op de bodem van de kooi leggen om te eten?

Ik hoor het graag van jullie


bincky

waar ik me ook een beetje zorgen om maak (of misschien is het normaat)...
dat Jaapie (onze man) sinds gister Pino uit de schoenendoos jaagt. Het lijkt wel of Jaapie in het nekje van Pino zit te bijten, net zolang tot hij/zij weg loopt. Het ziet er niet lief uit, of hoort het bij de opvoeding?

wie kan mij daar antwoord op geven?

moet ik ingrijpen of het laten gaan?