22 mei 2025, 01:36:57

zichzelf pikkend valkparkietje

Gestart door nelly29, 25 december 2008, 14:18:37

« vorige - volgende »

nelly29

Hey, Ik heb 2 valkjes en ik merk dat de laatste weken eentje van de twee veel zichzelf begint te pikken, en dat vooral op zijn rug tussen zijn 2 vleugels.  Zo erg zelf dat hij af en toe lawaai maakt van de pijn.  De andere lijkt hier geen last van te hebben.  Eerst dacht ik aan luis of mijt, maar ik twijfel want moet de andere er dan ook geen last van hebben?  Kan iemand mij helpen?

Groetjes

Nelly

bobbie

Hallo Nelly,

Klinkt als plukken. Weet je zeker dat hij het zelf doet en niet de andere vogel bij hem? Als het laatste het geval is dan kan broedsheid een rol spelen.

Groetjes, nel

nelly29

Hey,

De andere doet het ook bij hem, maar meestal pas nadat Pavel, want zo noemt hem, het bij zichzelf begint te doen.  Van zodra de andere het bij hem begint te doen, gaat hij ergens anders zitten.

Daarstraks denk ik dat er zelfs bloed aan zijn bekje hing van dat plukken.

Is dat plukken normaal?  Of moet ik daar iets aan doen?

bobbie

Ik adviseer je ze apart te zetten. Het kan dat de plukker zich totaal niet op zijn gemak voelt in 1 kooi met de ander en daardoor gaat plukken.

Het kan ook dat de ander plukt uit broedsheid en door apart te zetten kan je dat voorkomen.

zo kom je er ook achter wie de werkelijke plukker is.

Succes, Nel

nelly29

Het gedrag stelt zich nu pas, nu ze reeds een jaar samen zitten.  Kan het dan echt zijn omdat ze zich niet op hun gemak voelen bij elkaar?

Ik denk niet dat hij effectief echt pluimen uittrekt.  Er liggen er toch geen op de bodem van de kooi.

Kan het ook te maken hebben met het krijgen van pluimen?  Zijn vleugels werden een jaar geleden bij aankoop geknipt in de winkel en nu beginnen zij te groeien, hij begint trouwens ook te vliegen

bobbie

Hallo Nelly,

Jij bent degene die dit het beste kan beoordelen, ik kan ze niet zien en alleen maar op jouw aanwijzingen afgaan. ;)

Normaal gesproken trekken ze geen veren als ze in de rui zijn en al helemaal niet tot bloedens toe. Ik zou het  even in de gaten houden of er een vogelarts naar laten kijken.

Groetjes, Nel

Dierenfreackske

Hoi , ja , het kan ook broed zijn en meestal is het een ander valkje (de partner) die dan plukt bij het ene he !
Als het te veel is zou ik ze ook appart doen , al heb ik zelf ook eentje die in de nek geplukt is door haar partner , maar zolang het niet tot bloedens toe gaat laat ik ze bij elkaar zitten.  Echte liefde he , hihi  ;D ;D ;DAnn