3 mei 2025, 15:47:11

Hoe krijg ik ze aan het wipwappen?

Gestart door Yvie, 12 november 2008, 10:46:19

« vorige - volgende »

Yvie

12 november 2008, 10:46:19 Last Edit: 12 november 2008, 15:56:36 by Rianne
Ons popje van 1,5 jaar oud heeft al een 2 keer eerder onbevruchte eitjes gelegd. Afgelopen donderdagavond begon ze weer broeds gedrag te vertonen dmv het kipjes zitten, tegen je aan schurken en geluidjes maken. Aangezien dit aanhield en wij wel graag jongen willen hebben we er een mannetje bijgezet van vrienden van ons. Ze zitten nu samen in 1 kamer, met ieder hun eigen kooi met het deurtje open... Nu komt het, ze doen net alsof ze elkaar niet zien en ons popje is naar mijn idee niet meer `in de stemming`??? Kan dit of moeten ze aan elkaar wennen? Hoe lang duurt dit? Iedere informatie is bruikbaar.. Ik heb een broedblok geplaatst zodat ze niet de eitjes onder in de kooi leggen. Wie helpt ons aan kleintjes/

Kleine edit Angelique, woordje veranderd

smiley

hallo yvie

valkjes hebben tijd nodig om elkaar te leren kennen,dat kan best wel lang duren.soms maanden.
je hebt er een mannetje van vrienden bij gezet zeg je ,blijft dit valkje bij jou want je kan geen mannetje en vrouwtje uit elkaar halen als ze eenmaal jongen hebben groot gebracht dat is zielig want meestal worden ze koppel voor de rest van hun leven.
en jongen komen er niet zomaar ,ik heb een koppel zitten en die zijn al meer dan een jaar samen .maar nog steeds geen kleintjes.
de natuur kan je nu eenmaal niets afdwingen .het gebeurt of het gebeurd gewoon niet.

groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Yvie

Oh, dat wist ik helemaal niet... Nee, dat was niet de bedoeling... Ik denk dat we hem dan maar terug moeten brengen, want ze willen hem wel weer terug en eventueel zelf een mannetje aanschaffen...

Bedankt voor de informatie, zo leer je weer!

Gr Yvett

Karin

Ik zou hem zeker terug brengen, want dit is gewoon heel erg zielig  :'( Daarnaast... als jij net een nieuwe man ontmoet duurt het toch ook even voor het klikt ?  ;D Je hoeft niet te kweken hoor, je kunt ook maatregelen nemen zodat de pop minder snel eitjes legt :

1 Laat de gelegde eitjes liggen, anders blijft ze leggen
2 Zorg voor minder daglicht, minder dan 10 uur per dag
3 Geef haar geen douche of badje
4 Geef haar weinig eivoer / groente
5 geef haar veel afleiding, nieuwe speeltjes, andere indeling van de kooi, andere plek waar je de kooi zet

Wil je toch kweken, ga je dan eerst helemaal inlezen en neem dan pas een man erbij. Of neem nu alvast een jong mannetje en tegen de tijd dat je denkt alles te weten is hij kweekrijp  ;) Dat is nog beter, want een valkparkiet moet je niet alleen houden...
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Yvie

Hi karin,

Ik heb hem gister inderdaad teruggebracht. Ons popje leek wel blij dat hij weg was, ze verviel in haar altijd al vertoonde gedrag.

Bedankt voor je tips over de eieren, maar dit helpt helaas niet... Maar zolang ze gelukkig is en het is niet gevaarlijk, prima.

We denken erover om een jong mannetje te nemen, maar ik vraag me toch af of dit wel een oplossing is. Je geeft aan dat je een valkje alleen zielig vind, maar ik geloof dat ons meisje toch liever alleen is... Ze was gister helemaal blij en opgelucht.
Heb je er ervaring mee , is het anders als het een jonkie betreft? En hoe weet ik zeker dat ik een mannetje koop/

Ik lees het wel,

Gr Yvet

Sanna

Hoi Yvet,

Meestal worden jonge valkjes makkelijker geaccepteerd. Nu zaten de valkjes nog maar een paar dagen bij elkaar. Als jouw popje al een tijd alleen zat is het logisch dat ze niet in een paar dagen aan een maatje went.

Voor wat betreft een jong mannetje, soms weten kwekers van bepaalde koppels welke jongen een mannetje en welke een popje zijn. De meeste zekerheid geeft het doen van een dna-test op de veren. Dit kost zo rond de € 15 per test.

Groetjes, Sanna

Yvie

Hallo allemaal,

Ik heb jullie raad opgevolgd en gister zijn wij de trotse bezitters van Coco, een mannetje (?) v an ongeveer 9 weken. Hij is nog niet tam, dus dit is onze eerste uitdaging.

Ik heb ze nu nog in twee aparte kooien , ik heb een kamervoliere besteld.

Zork, ons eerste valkje vliegt los in de kamer. Coco durft nog niet uit zijn kooi, maar ze `praten`wel tegen elkaar en als coco zork ziet begint ie te schreeuwen.. Zork reageert hier niet altijd op, is dit normaal?

Hebben jullie tips om ze aan elkaar te laten wenen en hoe ik Coco zo tam mogelijk krijg? Is het zo, net als bij honden  dat de oudste vogel meehelpt in de opvoeding?

waarschijnlijk is dit net de juiste topic, maar hoop dat jullie me kunnen helpen! Alle tips zijn welkom, ditis de eerste keer en ik wil het graag goed mogelijk doen...

Oh, Coco is net voor het eerst uit zijn kooi gekomen omdat hij Zork zag vliegen. Hij ging achter haar aan mij zij vliegt luid gillend weg... Is dit normaal?

smiley

hallo yvie

als je een nieuw valkje tam wilt maken volg dan het stappen plan hier op het forum te vinden,je hebt het valkje gisteren gekregen .
de vogels moeten aan elkaar wennen en je moet ze er zeker niet te gelijk uit halen dat is voor jouw valkje erg eng ,en voor de nieuwe niet goed ,hij moet vanuit zijn kooi jouw huis leren kennen ,pas wanneer hij goed op stapt en aan jouw en zijn omgeving gewend is dan pas zou je hem kunnen laten vliegen .
lees goed het stappen plan door en hou ze uit elkaar want 1 dag is echt te kort om aan elkaar te wennen  .dat jouw valkje wegvliegt is normaal ze kent dat vreemde wezen toch helemaal niet ze is misschien wel lang alleen geweest,maar heb geduld het komt allemaal goed.het stappenplan staat bij tammaken op het forum.

veel succes met je nieuwe valkje

groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht