4 mei 2024, 10:56:58

Hulp gevraagd

Gestart door Yvie, 1 december 2008, 05:03:02

« vorige - volgende »

Yvie

Beste allemaal,

Ik zit een beetje met het volgende in mijn maag. We hebben een popje van 1,5 jaar oud. Sinds 7 dagen hebben we een tweede valkje omdat ons popje daar behoefte aan had. Dit beestje is nu 10 weken oud. We proberen hem handtam te maken volgens het stappenplan, maar hij weigert de trosgierst en allerlei andere lekkere dingen. Met andere woorden, hij is niet om te kopen met eten.

Hij is erg gefocust op ons popje. Zodra zij de kooi verlaat word ie erg onrustig. We laten ze er samen uit, hij houd ons popje in de gaten en blijft bij haar in de buurt. In het begin keek hij de kat uit de boom,vandaag ging hij voor het eerst zelf de kooi in om te eten, ging op zijn kooi zitten en is per ongeluk op tafel geland. Als we hem vervolgens pakken om hem in de kooi te zetten mogen we nog wel even knuffelen, maar dit kan alleen als je hem goed vast houd...

We kunnen wel met onze hand in de kooi, hij valt niet aan maar loopt weg. Vind het ook naar om hem op te jagen.

Heeft iemand tips zodat hij ook tam word en lekker bij je komt zitten?

Gr Yv

Landiej

CitaatAls we hem vervolgens pakken om hem in de kooi te zetten mogen we nog wel even knuffelen, maar dit kan alleen als je hem goed vast houd...


Wat bedoel je precies met goed vasthouden? Mijn valkjes vinden het namelijk niet leuk om vastgepakt te worden, en dat geldt voor de meeste valkjes. Mensenhanden zijn nou eenmaal groot en naar, vooral als je er zomaar door opgepakt wordt.

7 dagen is nog vrij kort. Mijn valkjes hebben de eerste paar dagen rustig de tijd gehad om de kooi te verkennen zonder dat ze naar buiten gingen. Heeft jouw tweede valkje dit ook gehad?
Misschien is het verstandig om te proberen het valkje zonder de pop naar buiten te laten door hem op je vinger te laten stappen, zodat hij kan zien dat het allemaal niet zo heel eng is alleen.

Vertrouwen winnen zonder trosgierst of andere lekkere lokkertjes is wat lastig, maar ik denk dat de nieuweling de trosgierst wel gaat waarderen als hij wat meer gewend is. Het belangrijkste is dat je zijn vertrouwen een beetje wint, door hem naar je toe te laten komen zonder hem te dwingen.