18 juli 2025, 00:30:22

Hij/zij wil niet....

Gestart door Jeroen Gerritsen, 17 oktober 2003, 02:50:39

« vorige - volgende »

Jeroen Gerritsen

Hi,

ik heb sinds 2 wkn een valkparkiet. Hij/zij wil wel uit de kooi, maar komt niet bij ons zitten. Ook vliegt Chico niet naar de kooi,maar moeten we de kooi op de grond zetten. Dit kan komen omdat Chico is gekortwiekt. Hij kan echter wel (redelijk) vliegen....

Iemand tips om hem tam te krijgen?? Uit de hand voeren ed lukt ook niet...HELP!

Jeroen

mastolk

Hoi Jeroen,

Binnen twee weken verwachten dat je valkje alles al wil en kan is best snel hoor. Het ene valkje went heel snel het andere doet er langer over. Hebben jullie een valkje of meer?!
Bij ons eerste valkje hebben we ook veel geduld moeten hebben. De kooi op de grond zetten hoeft niet als hij/zij zo hoog kan vliegen tot de kooi. Hoe oud is het valkje?

Ik heb mijn valkje tam gekregen door hem in de kooi te lokken met een stuk walnoot (vind Pino heerlijk) steeds een stukje aanbieden paar keer daags, en eerst at hij alleen maar vanuit de ingang uit mijn hand. Toen deed ik als hij zat te vreten steeds mijn hand iets achteruit (zodat hij op mijn hand moest stappen) en dat deed hij. TOen steeds voorzichtiger verder van de kooi, op de bank enz.
Toen we er een tweede bij kregen werd hij helemaal gezellig (de andere was nog een jong, hij zag het voorbeeld) valkjes apen elkaar heel erg na! Echt leuk gezicht hoor.

Tja, mijn tip is geduld! En blijven proberen niets forceren.
Verder heb je al gelezen op het stukje over tam maken!? En gekeken wat andere mensen gepost hebben? Daar staat ook HEEL veel bruikbare info tussen!

Succes ermee, groeten MArgrietha

BIRDIE

Hoi Jeroen,

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar het probleem ligt meestal niet bij je valkje (helemaal niet als ze nog jong zijn). Het zijn dieren en we kunnen ze niet zeggen dat we ze geen pijn willen doen, dus we moeten hun vertrouwen winnen. En daar is heel veel tijd en geduld voor nodig, net wat Margrietha zegt.

Ik heb mijn valkjes nu een week en het gaat goed, maar langzaam. Ik besteed heeeeeel veeeeeel tijd aan ze en forceer niets. Het verschilt ook per valkje hoe ze reageren. Suzie bijvoorbeeld at al na twee dagen een stukje trosgierst uit mijn hand. Na 3 dagen kon ik haar op haar kopje aaien, maar geen denken aan dat Birdie, het mannetje, dit zou doen! Nu pas, na een week eet hij heel voorzichtig uit mijn hand en dan sta ik er dus al ongeveer 45 minuten!!!. En dit al een week lang! Ik moet dan wel de andere kant op kijken en mijn hand heel stil houden!!!!!! Doe ik dit niet, dan zal hij ook niet eten.

Ik denk dat de enige oplossing is (ja, daar komt'ie weer!) dat je er heel veel tijd aan besteed. Of je moet je erin berusten dat hij niet tammer zal worden ???

Heel veel succes!!!

Groetjes,

Annemarie

k van wilgenburg

Mijn valkjes gaan ook zelf uit hun kooi en komen ook niet bij ons zitten.
Ze vliegen altijd wel vlak over mijn hoofd.
En wete4n de weg terug naar hun kooi wel te vinden.
Maar je hebt hem nog niet zo lang misschien moet hij/zij nog wennen.
Je kan proberen om ze te lokken met trosgierst.
Bij die van mij werkte dat niet zo goed maar misschien die van jou wel.
Succes ermee Groetjes Karin