9 mei 2025, 13:28:31

welke expert kan me helpen

Gestart door monkey, 18 november 2008, 14:50:09

« vorige - volgende »

monkey

Ben een lange tijd niet meer zo aktief geweest op dit forum, maar zit nu toch wel weer met een aantal vraagjes.
Vorig jaar had ik uit een witmasker mannetje en een geparelde lutino pop, drie geparelde wildkleur jongen. Een daarvan is een mannetje, die andere zijn uitgeplaats, weet het geslacht  niet.
Nu dacht ik altijd dat de witmasker ook gepareld was. Maar......
heb nu weer een nestje  met 4 jongen

waarvan 2 gepareld cinnamon?
1 wildkleur niet gepareld
1 cinnamon? niet gepareld

nog een met pa en ma erbij

Nu dus de vraag.
-Van wie kunnen ze de kleur cinnamon hebben gekregen?
-Kan ik nu het geslacht bepalen aan het feit of ze wel of niet gepareld zijn. Zijn de niet geparelde dan popjes?
-Het mannetje kan dus niet gepareld zijn omdat er twee niet geparelde tussen zitten?

alvast bedankt

•=Bonnie=•

18 november 2008, 15:01:49 #1 Last Edit: 18 november 2008, 15:04:13 by -•=Bonnie=•-
Hier moeten crossovers bij zitten...

Moeder:lutino gepareld
Vader:witmasker split voor {X1:  cinnamon gepareld}

man afkomst:
50% gepareld split voor witmasker {X1:  cinnamon} {X2: lutino}
50% wildkleur split voor witmasker {X2: lutino gepareld}

pop afkomst:
50% cinnamon gepareld split voor witmasker
50% wildkleur split voor witmasker

Vader:witmasker split voor {X1:  gepareld} {X2: cinnamon}

man afkomst:
50% gepareld split voor witmasker {X2: lutino}
50% wildkleur split voor witmasker {X1:  cinnamon} {X2: lutino gepareld}

pop afkomst:
50% gepareld split voor witmasker
50% cinnamon split voor witmasker

Maar wat het nu precies is, is nu niet te zeggen :)

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

monkey

Dank jullie voor de reaktie,
Ik had gehoopt iets meer duidelijkheid te krijgen. Ik blijf de "mutatieleer" moeilijk vinden. Elke keer als ik denk dat ik het begin te snappen, blijkt het tegendeel.
Ik heb de topic gelezen van de (reverse)crosover. Als ik dit goed begrijp ::) dan zou je ook nog niet kunnen zeggen welke de crosover is. Dit zou dan afhankelijk zijn van welke bereking dat je zou  moeten hebben en welk geslacht dat ze uiteindelijk zullen blijken te zijn?
Is het normaal dat er zoveel verschil in zit tussen de verschillende nesten, Ik bedoel, vorig jaar had ik drie precies dezelfde jonkies, dit ik alleen uit elkaar kon houden door de vlekjes in hun nek. Nu dit nest is totaal verschillend met het vorig nest.

•=Bonnie=•

Citaat van: monkey op 19 november 2008, 15:17:02
Dank jullie voor de reaktie,
Ik had gehoopt iets meer duidelijkheid te krijgen. Ik blijf de "mutatieleer" moeilijk vinden. Elke keer als ik denk dat ik het begin te snappen, blijkt het tegendeel.
Ik heb de topic gelezen van de (reverse)crosover. Als ik dit goed begrijp ::) dan zou je ook nog niet kunnen zeggen welke de crosover is. Dit zou dan afhankelijk zijn van welke bereking dat je zou  moeten hebben en welk geslacht dat ze uiteindelijk zullen blijken te zijn?
Is het normaal dat er zoveel verschil in zit tussen de verschillende nesten, Ik bedoel, vorig jaar had ik drie precies dezelfde jonkies, dit ik alleen uit elkaar kon houden door de vlekjes in hun nek. Nu dit nest is totaal verschillend met het vorig nest.

Dat is normaal hoor, dat er zoveel verschil in kan zitten. Ik had dit jaar 9 jongen van mijn split geelwang koppel, daar zat maar 1 geelwang tussen. Volgend jaar kunnen er zomaar drie in een nest liggen :)

Mijn allereerste koppel valkjes had ik al drie nesten mee gekweekt in twee jaar toen in nest vier ineens 2 lutino's zaten. Vanaf dat jaar zaten ze er steeds bij.

En ik had een koppel met een split lutino man, en die kregen 100% lutino poppen, 5 in 1 nest  ::)

Je moet die berekeningen eigenlijk op 100 jongen bekijken, niet per nest. Dan wordt het meteen een stuk inzichtelijker waarom er zoveel verschil in kan zitten.

♥Debby♥

22 november 2008, 00:49:54 #5 Last Edit: 22 november 2008, 01:06:43 by ♥Debby♥
Jouw mannetje lijkt me zoiezo cinnamon

het is sprekend onze Dixie en die is cinnamon gepareld witmasker.. nu dus zonder parels.. maar met precies dezelfde vlekken als jouw witmasker..

zou dus haast zeggen dat de vader een cinnamon geparelde witmasker is als ik de foto zie.. Ondanks dat het dan weer raar is dat je ook niet geparelde jongen hebt gekregen..

als voorbeeld.. dit is dixie:

dit is mijn gokje...  :D

Ouders:
Vader=Witmasker Cinnamon Gepareld split voor {X1:Lutino}
Moeder=Gepareld Lutino

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Gepareld Lutino split voor Witmasker {X1:Cinnamon}
50.0 % Gepareld split voor Witmasker {X1:Cinnamon} {X2:Lutino}

Jonge pop
50.0 % Cinnamon Gepareld Lutino split voor Witmasker
50.0 % Cinnamon Gepareld split voor Witmasker

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

en die 2 niet geparelde nu.. tja.. die zijn ze verloren.. ;)

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

I_Xyzyx_I

Volgensmij kun je als je opaline x opaline plaatst bij geen crossover krijgen waarbij de opaline verdwijnt.

Het is niet zo dat de opaline verdwijnt hoor, deze gaat naar het andere gen toe, zou je bij een mannetje een crossover krijgen dan zal je dit niet zien omdat dit alleen plaats kan vinden wanneer de vogel er split voor is.

Stel de vogel is split voor x1 lutino en x1 opaline.. met een crossover zou je dan bv. x1 lutino en x2 opaline krijgen.

Bij popjes is het alleen anders, deze hebben maar 1 geslachtschromosoom en hierdoor gaat het gen wel over naar het andere chromosoom, maar omdat popjes dit niet hebben zul je het niet zien in het uiterlijk.

Je moet het zien als de genen die omwisselen, bij een man die lutino is (x1 lutino, x2 lutino) kun je ook een crossover krijgen.. alleen hier gaat de x2 lutino naar de x1 en de x1 naar de x2, alleen blijft hij wel dubbel de eigenschap houden waardoor het alsnog uiterlijk zichtbaar is.

Het is ook zo dat alleen bij popjes je een reversed crossover kan krijgen, aangezien bij mannetjes geen uiterlijke mutatie kan verdwijnen door een crossover.

Althans dit is wat ik uitgelegd heb gekregen, verbeter mij als ik het fout heb.

Ik moet alleen wel toegeven dat de valk inderdaad een opaline tekening heeft die vervaagd is.. ik dacht alleen dat dit ook veroorzaakt kon worden door split opaline, alleen ben hier niet 100% zeker van.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

monkey

Pfoe, probeer echt mijn best doen om het allemaal te snappen, een beetje lukt het ook wel als ik me maar veel inlees over het onderwerp.
Dat de witmasker een cinnamon zou zijn, dat zou wel kunnen, ik vond hem wel altijd lijken op " Gareth" van Monky. ik heb eens gekeken en dat is ook een cinnamon witmasker.
Tot voor kort dacht ik ook dat hij gepareld was, hij heeft op zijn rug en vleugels van die " wolkjes" zoals ik dat noem, maar begon nu te  tweifelen omdat er twee niet geparelde bij zitten.
Maar om het nog meer ingewikkeld te maken ...... ;)
Ik heb ergens gelezen dat die witte vlekjes in de nek een split voor bont zou kunnen zijn?
Ook nu zitten er weer twee tussen met witte vlekjes in hun nek. Of  heb ik het helemaal mis en maak ik het onnodig ingewikkeld

Caroline

22 november 2008, 22:12:22 #8 Last Edit: 22 november 2008, 22:14:30 by Caroline
Ik ben het  helemaal met Debby eens .... ik heb hier Pablo, een oom van Garath en Dixie, ook een cinnamon witmasker man en jouw ventje is exact dezelfde kleur hoor.

Op de foto's die ik van jou mannetje zie, zie ik een cinnamon witmasker.  ;) SPlit opaline.  :P

Wat betekend dat je cinnamon jongen en de cinnamon opaline jongen, meisjes zijn.  ;)

Alle wildkleurtjes en wildkleur opalines mannen ....

Kijk maar:

Vader:witmasker cinnamon split voor {X1:  gepareld}

man afkomst:
50% gepareld split voor witmasker {X1:  cinnamon} {X2: lutino}
50% wildkleur split voor witmasker {X1:  cinnamon} {X2: lutino gepareld}

pop afkomst:
50% cinnamon gepareld split voor witmasker
50% cinnamon split voor witmasker

Alle jongen die je hebt gehad, staan erbij .... geen cross-vers dus.  ;)

Groetjessssssss

PS> hieronder nog een foto van mijn Pablo

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

♥Debby♥

Dat dacht ik dus ook alleen ik mis dan de geparelde lutino pop uit het eerste nest..

Caroline

Citaat van: monkey op 18 november 2008, 14:50:09

Vorig jaar had ik uit een witmasker mannetje en een geparelde lutino pop ----> drie geparelde wildkleur jongen.

Je hebt te snel gelezen, Deb.  ;)

Hierboven heb ik even de zin gesplitst.

De geparelde lutino pop is de mama.  ;)

Er kwamen 3 geparelde wildkleuren jongen, vermoedenlijk allemaal mannen.  :D

Geeft niks .... groetjesssssss.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

monkey

Allemaal bedankt voor het meedenken. ineens begint het weer te dagen bij me. Ik snapte er niets meer van omdat ik fout zat met de witmasker.
nogmaals heel erg bedankt
groetjes Monkey

♥Debby♥

Inderdaad.. scheef gelezen Caroline..

maar mysterie opgelost.. geen crossovers.. gewoon mooie jongen volgens het boekje...  :D

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.