25 april 2024, 19:23:47

help!! voeding spuitje!!

Gestart door petra.., 15 november 2008, 13:11:44

« vorige - volgende »

petra..

15 november 2008, 13:11:44 Last Edit: 24 november 2008, 21:39:48 by petra..
hallo,,
ik heb een valkparkiet van 4 weken oud!!
en ga het beestje met de hand opvoeden..
en we hebben spul er voor gekocht.
maar nergens staat hoeveel spul je in zo'n spuitje moet doen!!
niet in de handleiding of op het pak!!
en kan het nergens vinden..
dus is mijn vraag wie weet:: hoeveel spul je met een spuitje moet geven per keer!!
hij/zij is 4 weken oud!!

Kaatje

Hoi Petra,

Je geeft het valkje 10% tot 12% max van zijn gewicht ! Weegt je valkje bv 60 gram dan geef je het 6 a 8 ml per keer ! Het belangrijkste is dat je een digitale weegschaal in huis hebt !

Zorg ook dat de pap niet te koud is, hou het op ong 39 graden, dit kan je meten met een oor thermometer, digitaal natuurlijk !

Verder kook je eerst water, doe er een paar druppels roosvisee bij en een theelepeltje biogarde yochurt. Welke pap heb je voor hem/haar !? Maak de pap zo dik als appelmoes en dan voorzichtig het spuitje in zijn bekkie stoppen en beetje voor beetje ( hij moet goed kunnen slikken ) geven.

Zorg dat er geen lucht in de krop komt, en lees even het topic handopfok !

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Succes !!

Groetjes, Karin

petra..

bedankt!! ;D
ik heb nutribird a21

Caroline

Waarom een valkje van 4 weken oud met de hand groot brengen als je er helemaal geen ervaring mee hebt??

Zo'n valkje van die leeftijd hoort nog bij zijn papa en mama.  :-\

Ik zie dat Karin je al tips heeft gegeven en een nlink waar je info kunt vinden en ook de risico's van het met de hand groot brengen.

Heel veel sterkte met de kleine ..... ik hoop dat hij het gaat redden.  :-\
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

petra..

15 november 2008, 22:18:53 #4 Last Edit: 15 november 2008, 22:24:39 by petra..

tot nu toe gaat alles nog wel goed!!
hij eet wel goed!!
moet hij naast het eten ook water?'
petra..

Ivy

Hoi Petra.
Heb je de topic al goed doorgelezen?
Daar staat alle informatie die je nodig hebt. Ik snap wel dat het een lange artikel is, maar als je deze taak op je heb genomen, lijkt mij dat het de moeite waard is om jezelf hierin te verdiepen.

Je hoeft ze geen water geven, er is genoeg vocht in de pap.
Alleen voeren is niet genoeg om hem groot te krijgen, kijk goed naar punten zoals juiste temperatuur, en uiteindelijk ook zelfstandig maken. Vooral daar worden heel veel fouten gemaakt omdat de mensen denken dat het valkje al genoeg eet als hij met zaadjes aan het spelen is.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Veel succes hiermee en als je nog vragen heeft kun je ze uiteraard wel stellen, maar lees alsjeblieft eerst het topic heel goed door.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Je koopt eerst zo'n valkje en gaat dan pas kijken hoe je die eigenlijk moet voeren? Dus in de tussentijd krijgt dat beestje geen eten?

petra..

bedankt ivy dat ga ik zekker doen!
rainne we geven het wel eten..
alleen de man waar we het beestje kochte zei dat het 4 keer per dag moest voeren enz.
en dat doen we ook wel..
maar ik had pas gelezen dat je het minder vaak enz. moet geven..dus dat wil ik even na checken.

mila

je doet het goed hoor met je valkje.
als je maar goed in de gaten houd dat ie genoeg binnen krijgt.
je kan na het eten beetje lauw water in zijn bekje spuiten dat je pap wat daar achter blijft weg gaat anders gaat het een plak bende in zijn bekje.

en ik snap niet waarom iedereen er over valt dat iemand een valkje met de hand opvoed ze vraagt of ze het goed doet en krijg alleen kritiek van iedereen in plaats dat je haar helpt met haar vragen.

ik doe ook alleen maar handopfok met de valken grijzen bonte boeren vanaf 4 weken anders wil ik ze niet.

succes met je valkje als er wat is kan je altijd vragen hier.

groetjes 

Gerda

16 november 2008, 18:05:28 #9 Last Edit: 16 november 2008, 18:24:27 by Gerda
Citaat van: mila op 16 november 2008, 16:30:56


en ik snap niet waarom iedereen er over valt dat iemand een valkje met de hand opvoed ze vraagt of ze het goed doet en krijg alleen kritiek van iedereen in plaats dat je haar helpt met haar vragen.



Mila,
Er wordt wel direct antwoord gegeven op de vragen. Dus je kritiek is niet terecht.

Bovendien is de grote scepsis tegen handopfok van valkparkieten terecht. Als je weet hoe vaak het fout gaat bij ervaren kwekers, dan houd je je hart vast hoe dat gaat bij iemand zonder ervaring.
En met fout gaan bedoel ik dat een groot deel van de valkjes het niet overleeft.

Ik snap nog steeds niet dat kwekers niet-zelfstandige valkjes meegeven. Ze stellen voor alsof het makkelijk is: gewoon nog even vier keer voeren  ::)

Ik hoop dat de kleine het redt. Veel mensen trappen er in bij dit soort "kwekers" (die ik eigenlijk de titel niet waard vind).
Vaak ook het smoesje: van voeren wordt hij lekker tam. Vaak is het tegendeel waar!

Petra, lees inderdaad alles goed door. En ik hoop dat je nog lang samen mag zijn met je nieuwe maatje!

Wanneer je een tweede valkje neemt (want valkjes horen niet alleen te zitten) kun je hier op het forum rondkijken. Want er zijn hier vele kleinschalige kwekers die hun valkjes zelfstandig en supertam afleveren.

Gerda

petra..

16 november 2008, 18:29:56 #10 Last Edit: 16 november 2008, 18:39:03 by petra..
bedankt allemaal voor de tips!!
gerda::
ja onze verkoper die verkocht ze van af 4 weken en zij dat je ze dan pas goed tam kon maken..
hij zei dat je bambix moest voeren met eivoer erin!!
maar we hebben dat niet gedaan..
dat leek ons niet verstandig en hebben we gewoon nutribird a21 gekocht voor ons vogeltje..
het gaat nu met het vogeltje wel goed, hij/zij heeft net eten gehad en had honger en heeft er lekker van gegeten.
hij zit nu heel erg rustig in een hoekje van de kooi..
ik heb alleen nog een vraagje::
het beestje heeft kale plekken op ::
krop (is echt heel kaal),,en heeft een dunne nek
wat moet ik doen??
mila::
je zei dat jij ook valkparkietjes met de hand voed,, gaat het vaak fout?
en hebben ze dan ook kale plekken..
nog bedankt voor het berichtje!!
petra

carco

Citaat van: mila op 16 november 2008, 16:30:56

je kan na het eten beetje lauw water in zijn bekje spuiten dat je pap wat daar achter blijft weg gaat anders gaat het een plak bende in zijn bekje.


groetjes 


Weet je niet hoe gevaarlijk het is om gewoon water in een valkje zijn bek te spuiten?

Petra ik zou dit zeker niet doen! Dit is veel te dun en het risico dat je valkje er in stikt is veel te groot!

Kan je misschien een foto van je valkje plaatsen?
Omdat het nekje kaal is lijken ze altijd zo dun,maar als er voer in de krop zit is deze juist erg dik.Het kan dat het valkje nog niet volledig bevederd is op die plek.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




petra..

coroline bedankt voor je tips zou gelijk even kijken voor een foto!!
moet er dan nog een mooie maken..
petra..

mila

hoi petra bij mij is het nog nooit fout gegaan met voeren van valkjes,
ik heb nu van ara tot grasparkiet gedaan.

hoi caroline
nee ik weet niet hoe gevaarlijk het is met een spuitje bij mij is er nog nooit 1 gestikt maar misschien ligt het aan de mensen die voeren met een spuiten bijvoorbeeld te hard door spuiten.
ik voer altijd met een spuitje ideaal kan je goed zien wat ze binnen krijgen.

dat gezeur over spuiten en handopfok als je niet weet wat je doet is het stom om met een spuit te voeren en de vogels worden wel tammer als je ze eerder uit het blok haalt.

of je moet de hele dag niks te doen hebben om bij 25 valkjes te gaan zitten om te aaien nou dat heb  ik niet...

groetjes

christa

hallo allemaal
ik wil op niemand kritiek geven en dat is ook niet mijn bedoeling maar ik heb mijn kareltje mijn de hand gevoed doormiddel van een spuitje en doe dit nu nog steeds maar ik zou het niet doen om een vogel tammer te krijgen ik had op dat moment geen andere optie en zal het ook weer doen als de nood hoog is.maar het kost ontzettend veel tijd en het is racen op de klok helemaal als je elke ochtend werkt,2 x in de week overblijf moeder bent en je eigen huishouden draaiende moet houden.
maar ik wens je veel succes en geluk
groeten christa