16 juni 2024, 18:11:47

groot vogelhok maken van hout

Gestart door rutger stam, 26 november 2003, 00:35:17

« vorige - volgende »

rutger stam

beste meneer of mevrouw,
 
ik heb een vraagje over mijn valkparkiet.
ik wil een groot vogelhok maken van hout, maar is de dat niet schadelijk voor je valkparkiet?
 
             alvast bedankt
groetjes van rutger stam

Tara

Hoi Rutger,

zou je niet eerder de vraag stellen; zijn valken niet schadelijk voor hout, want ze vreten het vaak in snippers. Als je geen versnipperaar hebt -> optie: Valk!

Hout is niet schadelijk, maar het is te zien wat voor hout. Maar ik ken niets van hout, dus ff wachten op nog een reactie, en geloof me maar, die komen snel ;).

Hoe groot wil je dat hok gaan maken? Want voor 1 valkparkiet is dat wat zielig, straks gaat ie zich vervelen en gaat ie treuren. Zou het niet wat zijn een tweede valkje er bij te nemen?

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Rutger,

Een hok mag je gerust van hout maken alleen als je het verft moet je wel zorgen dat je niet giftige verf gebruikt.
Vaak word diezelfde verf ook gebruikt in kinderkamers van (mensen) babies.
En als je bijvoorbeeld wilgentakken in je vogelhok legt laten ze misschien het hout van je vogelhok wat meer met rust.

En Tara,
Citaatzou je niet eerder de vraag stellen; zijn valken niet schadelijk voor hout, want ze vreten het vaak in snippers. Als je geen versnipperaar hebt -> optie: Valk!

Mooier had niemand het kunnen omschrijven over onze sloopmachines :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
In mijn voliere is ook hout gebruikt, maar ze knagen er wel degelijk aan, ook al krijgen ze wekelijks wilg en andere takken.

Om te voorkomen dat ze hout beschadigd kun je het beste een aluminium hoekstripje langs de hoeken van het hout maken, daardoor kunnen ze er niet meer aanknagen, aangezien ze meestal in de hoeken beginnen.

Ik heb zelf ook hoekstripjes in gebruik en sindsdien blijft mijn hout heel!

Let wel op dat je geen geimpregneerd hout gebruikt! Dit kan namelijk wel giftig zijn voor vogels.
Overigens is het wel verstandig het hout te verven of lakken (met onschadelijke verf/lak) omdat dan het hout mooier en beter blijft, vooral de ontlasting trekt in onbehandeld hout en geeft lelijke vlekken. Ik lak daarom al mijn nestkasten ook.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.